News:

No significant change

Main Menu

Nya Saab 9-5

Started by ctrl, July 23, 2009, 20:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Jag tycker det är ett klart lyft!!! Riktigt snygg!

http://www.aftonbladet.se/bil/article5549193.ab
Control
87th Stray Dogs VFW


Lupson

Japp! Framförallt aktern är ju nästan läskigt snygg. Gillar också "coupé"-looken. Däremot är jag inte så förtjust i den överfeta fronten samt att dom har kvar listen kring framlyktorna.

Interiören ser väl helt okej ut, nästan lite retrokänsla faktiskt.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ctrl

Mm, det är lite Passat CC över baken. Jag gillar faktiskt speciellt att man inte längre ser mellanrummet mellan motorhuven och karossen på samma sätt som på nuvarande 9-5.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Linjerna runt rutorna ropar SAAB 99 Kombikupé från 1978. Samma sak med mätartavlorna. Ser nästan ut som de plockat gamla detaljer från äldre bilar och klistrat dit. :)

Är överlag nöjd med utseendet. Fronten får ok vid en första anblick. Akter kändes först lite Chrysler Stratus eller något annat amerikanskt, men känns nu lite bättre. Från sidan är den heltuff! Inuti, tja där vet jag inte riktigt än. Ser att de valt att köra vidare med ett vinnande koncept - luftutblåsen med den där lilla knoppen som man styr vindriktning med. Väldigt likt SAAB 9-5 om det inte är samma helt och hållet. Hade hoppats på en mer cockpitliknande förarplats, älskar den i min 9-5'a. Gillar inte alls när man lutar hela panelen och låter den vara rak över mot passagerarsidan, allt för att "skapa en känsla av rymd" som ingenjörerna säger. Det blir bara att saker hamnar för långt bort och man måste luta sig från sätet för att nå alla knappar.

Mellanrummet mellan huv och framskärm har jag alltid gillat, men här har de ju valt en annan approach helt och hållet.

Luppe, jag gillar inte heller "glasögonen" runt framlyktorna, men det är otroligt mycket snyggare med borstad aluminium som de har nu istället för den kromade kant som satt på 9-5'or av årsmodell 06-08. Ser ut som borstad alu även på nya bilen.

TTID4 låter intressant, eller så är det bara så enkelt som att det är en diesel med dubbla turboaggregat och fyra cylindrar. :) TTID finns ju redan nu och den ska tydligen vara riktigt skön att köra.

Startknapp var på tiden! Så även elektronisk handbroms. De som ägt en SAAB vet att just handbromsen, och bakbromsarna överlag, är något som har krånglat (behövt service) en del. Får se bara om en elektronisk handbroms löser dessa problem eller om det bara innebär ytterligare en sak till som kan krångla duktigt. :)

Kolla den articifiella horisonten i hastighetsmätaren. Born from jets! :D

Infotainmentanläggningen ser schysst ut, men den måste väl vara tillval antar jag. Vaniljversionen utrustas antagligen med samma gamla tråkiga gröna display som sitter i nuvarande 9-3/9-5.

Slutligen gillar jag den muskliga fronten, men frågan är vilket cv-värde den ger och hur de ska kontra t.ex. Volvos Drive-modeller. Nåja, heja SAAB! Hoppas att den nya bilen kommer att sälja bra och att vi fortsättningsvis får se bilarna på vägarna. Många inser inte hur bra SAAB-bilarna faktiskt är och hur stora kunskaper som finns hos ingenjörerna i Trollhättan. Go SAAB!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

Quote from: Horizon on July 23, 2009, 23:16:42
Kolla den articifiella horisonten i hastighetsmätaren. Born from jets! :D

kul du hittade sa mycket du gillade, jag haller bara med om denna punkten.. tyvarr har dom ju med en traditonell hastighetsmatare ocksa.. "sa passar alla".

Bara jag som kanner att saab skulle salja mer om dom verkligen satsade 100% pa gora "flyg-bilen", dvs inspireras sa mycket som mojligt.

Jag menar.. i princip.. vad fan skiljer mellan volvo, saab, bmv, audi, skoda, volkswagen osv.. inte sa mycket egentligen, design (formsprak) och pris framforallt.. rent tekniskt far man ungefar samma bil, nastan sa att en Skoda kan jamstallas med en bmv.. i flesta funktioner. Hoppas ni misforstar mig ratt.

darfor tycker jag att om saab vore lite tuffare kanske det hade gatt battre.. for forre antal bilar gar val inte salja?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

phatho

En så'n vill jag ha! Övriga kommentarer överflödiga  ;D

Horizon

granQ, jag tycker inte du kan jämföra de bilar du nämner rakt av sådär. Jag förstår vart du vill komma men jag håller inte med. Har man kört en del bil och då olika bilar av olika fabrikat och modell så hittar man massor av skillnader. Det kan gälla kvalitetskänsla, körbarhet, körglädje, utseende, användarvänlighet i "cockpit" osv. Jag själv hittar 5-10 olika saker som gör att jag föredrar en SAAB 9-5 framför förra generationens Volvo V70.

De må se lika ut till ytan men under skalet döljer sig massor av saker som skiljer dem åt. Att satsa så som du föreslår är livsfarligt för ett bilföretag. Slår det fel så kan det ruinera företaget helt. Det är därför de gör konceptbilar som de visar upp på bilsalongerna. Då kan journalister och allmänhet skåda det som ingenjörerna spånat fram och mha av allmänhetens reaktioner och tankar så sållar man bort det som är lite för vågat för stunden (eller för dyrt).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Ibland räcker det med en enda detalj för att avgöra om en bil är "köpbar" eller inte. För mig är tex Volvo S60 och V70 otänkbara av anledningen att både standardstolarna och sportstolarna är väldigt obekväma för mig.
Control
87th Stray Dogs VFW