Author Topic: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?  (Read 3051 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1109
    • View Profile
    • Anrop
600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« on: July 08, 2009, 15:42:53 »
Fundera på uppgradera datorn lite.. men någon solidstate disk är det inte tal om. 1500 kr för 2 gb är inte bara lite dyrt, tar ju ändå upp plats.

Så tänkte såhär, köpa en hårddisk för spel osv, typ 500 gb-1 tb, vanlig SATA disk, 3.5.
Sen ett usb minne 32 gb för windows 7.. räcker det? Office paket osv läggs ju på stora disken, bara windows, mina dokument (som det alltid hamnar lite skräp i vad man än gör..) och eventuellt pagefilen.

bra eller dåligt? Jag är tveksam men tänkte kunde vara en "billig" lösning för ett tystare, snabbare system.

Sen vet jag att usb minnen är inte byggda för sån användning egentligen.. men som sagt, bra eller dåligt?

EDIT:
15:40] <ZiP^> usbminnen är typ lite snabbare än en tiondel av en ssd... best case :P

fick svar på chatten snabbt.. verkar dumt alltså..
« Last Edit: July 08, 2009, 15:44:36 by granQ »
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #1 on: July 08, 2009, 16:29:35 »
Har aldrig provat att boota Windows från ett USB minne men misstänker att det blir slött som sirap. Kanske blir funktionellt när vi sitter med USB 3.0 men troligvis inte nu med USB 2.0.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #2 on: July 08, 2009, 22:13:53 »
Yep som du säger. Dum idé om du vill ha prestanda.

EDIT: Fast det är en trevlig tanke.. Att kunna ha lite olika OS att köra med. Bara att plugga i en annan usb sticka så har man Linux/Windows7/mediacenter m.m

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #3 on: July 08, 2009, 22:47:26 »
Duger för att dra igång en freenas-server eller liknande men som systemdisk för en spel/kontorsoperativ så suger ett vanligt usb-minne.

Med lite trix kan du få "tillräcklig" prestanda med en 2gen solidstate (ca 1100 för 32Gb), men då är skillnaden till en vertex 30GB för ca 1450 så lågt att det är den du ska gå på. Jag har en sådan i HTPCn och väntar nu bara på att antingen den 60Gb, Intels 80Gb eller någon annan bra i 60+ storlek skall komma ner lite i pris innan jag kör in en i spelburken.
Control
87th Stray Dogs VFW


Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #4 on: July 21, 2009, 22:54:25 »
Farsgubben köpte nyligen en 30 gb SSD av senaste modell att ha som systemdisk samt "arbetsdisk" när han jobbar med 100 mb stora bildfiler i Photoshop. Han är otroligt nöjd med prestandaförbättringen. Funderar på att göra detsamma. Disken han köpte kostade ca 2500 kr tror jag.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

granQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1109
    • View Profile
    • Anrop
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #5 on: July 22, 2009, 00:34:41 »
har tämligen begränsat med pengar min prio är nu:

1) hyran
2) leva livet i mexico
3) dator delar
4) "färsk" mat i augusti..

ser ut som får göra avkall på färsk mat och leva på pasta och djupfrysta min rumskompis lämnade, lite fiskpinnar och sånt.. nej jag är inte avundsjuk på er som jobbar..  (vet ni, jag är faktiskt inte det, önskar dock hade erat kapital)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

zurgoth

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 80
    • MSN Messenger - ask
    • AOL Instant Messenger - n/a
    • Yahoo Instant Messenger - n/a
    • View Profile
    • grimsqueekers.net
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #6 on: July 22, 2009, 05:01:45 »
Jag hittade den här informationen när jag sökte på lite tips för att installera Debian på ett USB minne:

Quote
However a USB flash drive is different with respect to writing data on same blocks. USB flash drives are known to have limited life span because each block can only be written up to certain amount of times – as low as 10000 times or as high as 1000000 times – and therefore if we happen to write at the same block too many times we can cause wear and tear to the drive which will eventually make it unusable. In fact I had a Lexar USB flash drive since last 5 years which became unusable couple of weeks back precisely because of this reason.

Source: http://blogs.koolwal.net/2009/01/29/installing-linux-on-usb-part-3-which-linux-filesystem-for-usb-devices/

Så ett USB minne kanske inte är det bästa valet som systemdisk. Nu kanske det tar ett bra tag innan det blir ett problem.

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: 600 kr för ett 32 gb usb minne = nyttja som OS disk?
« Reply #7 on: July 22, 2009, 07:15:02 »
Som sagt för att starta en server som startas om en gång i kvartalet eller mer sällan så duger ett vanligt USB-minne men annars är det en SSD som gäller. Intels nyaste 80Gb lär komma ner till 2000:- snart. Ett kap enligt mig :D
Control
87th Stray Dogs VFW