Nu hänger jag inte riktigt med...

Started by zebra, June 20, 2009, 10:17:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Jag trodde att Arma2 var en vidareutveckling på Operation Flashpoint-serien, men nu med en helt ny spel-motor.
Och så inser jag plötsligt att OPF kommer ut i höst med en ny OPF "Rising Dragon".  Vad är skillnaden Arma och OPF, då de liknar varandra och verkar bygga på samma grund om man tittar på miljöerna, AI'n, ljud mm? 
Känner mig lite efter,,, men det finns väl någon själ som kan bringa klarhet i min vilsna hjärna..

/z

ctrl

#1
Operation Flashpoint utvecklades av Bohemia Interactive (BIS) och producerades av Codemasters. Codemasters har rättigheterna till namnet, BIS till spelmotorn.

De gick skilda vägar, BIS utvecklade och släpte med andra bolag Arma och nu ArmaII.

Codemasters utvecklar och släpper snart Operation Flashpoint 2.


Båda har väl lite samma ide, OF2 kommer nog att bli närmre Battlefield, ArmaII är som en förbättrad variant av ursprungs OF
Control
87th Stray Dogs VFW


Salsam

#2
Kort förklarat:

ArmA2 = ArmA/OFP - milsim spel

OPF2 = konsol spel (Främst Xbox/PS3) - arcard krigsspel á la CoD

Tyvärr för oss, kul för stora massan som har konsoler och inte några roliga krigsspel.
Hade väldigt höga förväntningar på OPF, men efter ha efterforskat lite så uppfattar jag det som ett rent arcardspel där man tömmer magvis på en fiende innan han dör.
Säger inte att spelet inte kommer att bli snyggt eller roligt, men det är inte ArmA2

zebra

I vanlig ordning finns det pålästa personer här  :) 
Tackar för info.  Känns tryggt att veta att Arma är det vi kommer att köra på.


/z