Author Topic: Erfarenhet av X-plane 9 ?  (Read 2022 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Erfarenhet av X-plane 9 ?
« on: April 27, 2009, 19:44:32 »
Jag funderar på att köra in Ubuntu 9.04 som dualboot till XP på en maskin. Om jag hade en vettig flygsimulator för linux så skulle antalet gånger jag bootar upp windows minska kraftigt.

Hur är senaste versionen av X-plane? Jag kanske ska säga att jag mest använder civila simmar för att träna IFR procedurer, så korrekta frekvenser, fungerande ADF/DME/ILS/VOR/GPS instrument och nått plan med en bra Garmin1000 simulering betyder mer än flygkänsla.

Om någon vet att det fungerar bra/dåligt i Ubuntu så är jag naturligtvis intresserad av att få höra det.
Control
87th Stray Dogs VFW


Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Re: Erfarenhet av X-plane 9 ?
« Reply #1 on: April 27, 2009, 21:05:34 »
Jag kör själv Ubuntu 9.04 på min bärbara, men har inte lagt in X-plane 9, än... Det är tveksamt om den skulle klara det.
Med andra ord har jag inga egna erfarenheter att komma med, men jag gissar på att du har varit in på den här sidan redan:
http://forums.x-plane.org/index.php?showforum=49
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Erfarenhet av X-plane 9 ?
« Reply #2 on: April 27, 2009, 21:41:47 »
Jag återkommer så fort jag har haft lite datortid hemma. Jag köpte X-Plane 9 precis innan LAN men har bara hunnit installera det så långt.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: Erfarenhet av X-plane 9 ?
« Reply #3 on: April 28, 2009, 09:48:25 »
Jag har nosat på X-plane 9 några ggr men aldrig kommit till skott. Det säljs ju ganska billigt och jag tror det är värt det.
Men ingen hands-on erfarenhet värd namnet som hjälper dig Ctrl. Däremot är jag nyfiken på vad ni som testar kommer fram till - dels m.a.p. simulatorn som produkt men även som linuxprogram.

snappahead

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: Erfarenhet av X-plane 9 ?
« Reply #4 on: April 28, 2009, 17:28:26 »
Jag kör själv Ubuntu 9.04 på min bärbara, men har inte lagt in X-plane 9, än... Det är tveksamt om den skulle klara det.
Med andra ord har jag inga egna erfarenheter att komma med, men jag gissar på att du har varit in på den här sidan redan:
http://forums.x-plane.org/index.php?showforum=49

Inte varit där innan, tack för länken. Så det är lite pyssel åtminstone om man kör 64bitars men det går att få det att fungera bra är min sammanfattning... Så hur är X-plane då... framförallt finns det en seriös G1000 simulering?
Control
87th Stray Dogs VFW