Ny data, va ska man ha nu för tiden typ?

Started by AndersO, April 21, 2009, 23:00:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AndersO

Ok, 3 Ã¥r har gÃ¥tt, hÃ¥rdisken är full, diverse fläktar hÃ¥ller pÃ¥ att skära ihop, full me damm osv.. SÃ¥ det är dax för en ny  :D

Intel Coreâ„¢ i7 920 Quad Processor 8MB
Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366
Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 6GB
Gainward GeForce GTX 285 1GB 
Corsair Powersupply 650W
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

Nåt som är helt galet med ovanstående? (Helt borta på alla siffer och bokstavskombinationer)
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Rivvern_

Ser ganska bra ut.. Fast jag har inte tid att kolla specen för de olika prylarna.

Va är det för summor det rör sig om?

Horizon

Större hårddisk, 1TB är prisvärt och Samsung Spinpoint F1 är riktigt bra. Eller kanske SSD? Som Rivern sa, vad för summa sätter gränsen?

Vad har du för låda?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

AndersO

Med en Cooler Master Centurion 534 låda går kalaset på: 12.729,00

Är väl ungefär vad jag har att röra mig med.


ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Lupson

Ser bra ut. Tycker man att det är värt lite extra så är ju i7 det självklara valet. Sen är det ju en riktigt bra konkurrenssituation på grafikkortssidan just nu, såväl GTX285 som ATI 4890 är riktigt grymma kort.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Jag tycker att du ska fundera på alternativ kylning till CPU än den ofta dåliga stockkylare som följer med processorn. Själv kör jag en Noctua-kylare och kan därför överklocka rätt bra = more bang for the buck.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

En sak jag lärde mig den hårda vägen är att fel kylare kan resultera i ett trasigt moderkort.
Jag använde en stock-kylare till min processor, och den hade en fästanordning som var svÃ¥r att använda. Utan precis rätt handlag riskerade man att knäcka till moderkortet. Uppenbarligen hade inte jag rätt handlag visade det sig senare. Ãâ€"kad frekvens av krascher som kunde härledas till nÃ¥n form av glapp kring processorinfästningen.

Man kan ha sönder saker på många olika sätt, men jag tror man kan minska risken genom att ha bra grejer. Den stockkylare jag använde var dokumenterat svår att fästa då den hade två armar som utövade stor kraft när de tryckte ned kylaren mot processorn. Utan precis jämnt tryck på de båda blev denna stora kraft snedfördelad.

Nu var detta ett tag sen, och det skiljer sig från fall till fall, men jag vill bara bifalla Horizons tips.
snappahead

Horizon

Jepp så är det. Monteringen av Noctuan var busenkel och det går inte att snedbelasta om du inte är jäkligt duktig på att inte följa anvisningar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names