Author Topic: SSD  (Read 10560 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #8 on: March 29, 2009, 15:36:17 »
Ja, det hade som sagt varit skönt att kunna tänka sådär. So... we are already fucked? (för att citera någon i någon film jag såg) Vi kan inte göra något åt ödet? Eller kan vi det, men först behöver en stor del av oss dö bort så resten kan klara sig? Det skulle vara kul att höra din version av vad som står på och hur vi ska lösa det, alternativt hur det kommer att bli om 50-100 år eftersom vi inte _kan_ göra något? Eller?

Jag vet att du inte gillar miljöfascism, så den biten behöver du inte förklara. Där håller jag med dig på många punkter. :)

När det gäller earth hour handlar det såklart inte om att visa hur mkt elektricitet vi kan spara genom att släcka en massa lampor, utan att visa att vi bryr oss och oroar oss för hur det kan bli längre fram. Det är en manifestation, inget experiment. Fastna inte i teknik utan ponera att du själv har barn som ska växa upp och leva i en värld som snabbt förändras. Är det bara att gilla läget och hoppas att de klarar sig bra ändå? Ska vi "vuxna" skita i att försöka påverka och hoppas att någon uppfinner något som löser allt? Antar att jag blir lite känslomässigt påverkad, men är det inte det som skiljer en människa från en dator eller något annat som bara kallt beräknar. :)

Nu spårade SSD-tråden ur rejält, men det var ditt fel. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: SSD
« Reply #9 on: March 29, 2009, 18:09:14 »
Vad vi skall göra är att fortsätta prioritera forskning och teknikutveckling, att åter få ett samhälle där ingenjörer betraktas som hjältar och inte som misstänkta miljöförstörare.. mer av den fascination som exempelvis fanns när Lindberg flög över pölen skulle behövas.

Miljöfacisterna vore harmlösa om det inte vore för att de får politikerna att besluta om åtgärder som bromsar den utveckling som är vår enda chans att på riktigt lång sikt överleva. Ta det beslut om förbud mot forskning om kärnkraft som lyckligtvis snart är borttager, ett typiskt exempel på hur farliga miljöflummare kan vara... Jordens långsiktiga problem med ändliga resursen är inget vi kan spara/bromsa oss ur, vi måste komma på nya sätt, inte köra i de gamla spåren i mindre/långsammare takt. Att gå tillbaka till jordhålorna är inte lösningen.

För er som nu verkar helt övertygade om koldioxidens farlighet, betänk följande fråga: Hur mycket mer koldioxid har vårt förbud mot utvecklad kärnkraft kostat (pga. import av tysk kolkraft mm.) än vad allt de gröna sossarna och miljöpartisterna lyckats bli av med genom sina satsningar på sol- och vindkraft. Nu har ju alla politiska partier accepterat kärnkraften åtminstone på kort sikt... mao. alla som varit negativa till kärnkraft har kastat bort 29 år av koldioxidreducerande teknik.... Att vara passiv hade alltså varit positivt!
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #10 on: March 29, 2009, 18:44:08 »
Det är lätt att vara efterklok. :) Jag är för utvecklad kärnkraft där man kanske på sikt kan bemästra fusion, så gärna mer pengar dit. Men tänk på att de beslut som tagits tidigare (och de tankegångar som florerat) har baserats på vad man visste då och inte på vad man vet nu. Det är lätt att ha en vision och sätta sitt hopp till något som _kanske_ kommer att lösa kriser i framtiden, men ska man för den sakens skull avfärda dagens forskning och det många framstående forskare tror på idag? Någonstans i mig känns det ändå bättre att göra ett val baserat på rationella beslut... vilket i och för sig är det samma som du gör. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 605
    • ICQ Messenger - 907636
    • View Profile
    • Email
Re: SSD
« Reply #11 on: April 19, 2009, 08:19:26 »
På LAN:et visade Doc sin SSD...har nu beställt en ;D

OCZ Vertex Series SATAII 2.5" SSD 60GB med monteringsadapter. Leverans 09-04-28

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #12 on: April 19, 2009, 19:43:37 »
Vad!? Jag fick inte se! Jag kräver upprättelse, Doc! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

HotShot

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 31
    • View Profile
/HotShot

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: SSD
« Reply #14 on: April 20, 2009, 18:22:27 »
Och om du klickar i privatperson istället för företag så är du på över 2700... men de finns för under 2,5k nu så till sommaren blir det nog inköp :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #15 on: April 20, 2009, 20:04:34 »
Sjunker bara priserna lite till så... En kompis installerade Windows på en sån disk och var imponerad över hur fort det gick. Själv är jag intresserad av 1. Ljud 2. Fart och 3. Värme. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de gamla "stenåldersdiskarna" (läs: tex Samsung Spinpoint F1 1TB) är totalt överkörda av SSD. Vi kommer att skratta och prata om den gamla goda tiden när hårddiskarna faktiskt snurrade! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names