Author Topic: SSD  (Read 10558 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
SSD
« on: March 24, 2009, 18:15:07 »
Äntligen har priserna på tlllräckligt snabba SSD kommit ner till mänsklig nivå.

Jag har köpt en 30GB OCZ Vertex som jag satt in i min HTPC. 30GB duger mer än väl då det bara är XP, lite mediaspelare osv på den. All media kommer jag åt via nätverket.

Resultatet är en knäpptyst, snabbare och svalare dator :)

När 60+ GB kommer ner under 2000:- så kommer jag att uppgradera även spelburken med SSD :D

Om ni funderar på en SSD uppgradering så läs på innan inköp, endast ett fåtal SSD i rimlig prisklass kan användas som systemdisk. (Intel har en 80GB för ca 4000:- OCZ har Vertex och Apex som duger... fler känner jag i dagsläget inte till)
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: SSD
« Reply #1 on: March 26, 2009, 13:07:06 »
Ah, så de börjar bli ok nu. När de kom mässades det ju nästan om frälsning men det visade sig inte riktigt vara det, inte då. Det var väl många som hade problem med dem.
Hårddisken står ju för mycket värme och ljud så det är ju en lovande utveckling.
snappahead

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #2 on: March 26, 2009, 17:14:23 »
Jag skulle nog tro att en ssd blir rätt varm den också, iaf om man pratar om högre överföringshastigheter. Eller?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: SSD
« Reply #3 on: March 26, 2009, 21:28:31 »
Vart inte ens märkbart varm under min installation av system mm. Vad många däremot fått erfara är att raidkontroller överhettats när de utsätts för SSD extrema uthålliga snabbhet.

Intels 80Gb och OCZ Vertex är de första MLC SSD som har höga överföringshastigheter, snabba accesstider och som dessutom kan hantera många samtidiga små skrivningar (vilket de som släpptes för ca 6mån sedan visade sig ha problem med)

OCZ Apex är i princip två OCZ Core2 SSD som är ihopsatta med en raidkontroller. Genom detta SLI/crossfire-liknande "fusk" så kan även den hantera tillräckligt många små samtidiga skrivningar. (Vertex är klart det bättre köpet då prisskillnaden i svenska butiker är lågt.)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #4 on: March 26, 2009, 22:46:26 »
Vart inte ens märkbart varm under min installation av system mm.

Nice, skönt att inte alltid ha rätt... ;)

På samma tema, kan någon tala om för mig varför bredbandsmodemet måste vara så varmt? Det är ju rena elementet.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: SSD
« Reply #5 on: March 27, 2009, 16:43:51 »
För att kompensera för den minskning av värme som inköp av lågenergilampor från miljöflummare som dig, orsakar ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: SSD
« Reply #6 on: March 28, 2009, 22:49:04 »
Ack, tänk om man hade haft din självsäkerhet när det gäller miljöfrågor. Då hade livet varit enkelt att leva. Bara att sköta sig själv och skita i vad resten tycker och vad eftervärlden får reda ut. Fan vad skönt det skulle vara. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: SSD
« Reply #7 on: March 29, 2009, 08:32:18 »
Mera en insikt av hur lite jag som individ och faktiskt hur lite alla oss vad är vi nu, 6mille personer har för påverkan.... Ett vulkanutbrott mer eller mindre här, ett "solutbrott" mer eller mindre där...
Control
87th Stray Dogs VFW