Problem med joystick (Wingman Extreme Digital 3D)

Started by LeadHead, January 15, 2009, 14:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LeadHead

Hej!

Jag har efter några års bortavaro från flygsimulatorer nyligen skaffat F4AF. Allt verkar funka klockrent förutom att joysticken inte låter mig dra max G (och förmodligen inte max roll heller). Jag har kollat alla normala "dumfel". Jag är i CAT-I och kan utan problem dra iaf. 8.9 G med hjälp av tangentbordet.

Joysticken, en Logitech Wingman Extreme Digital 3D (jeeesus vilket namn...) verkar kalibrera fint i Windows, inga "spikes"  när man drar den runt i rutan. Likaså i Falcons inställningar ser det bra ut, även om markören inte nuddar med ramen på rutan (dock jämnt avstånd längs alla kanter) utan bara går ungefär en markörsbredd (eller lite mindre, sitter på min Netbook och skriver detta).

Någon som vet vad som är fel och vad man kan göra åt det? Någon fil man kan mixtra med för att ändra responsen?

Rivvern_

Hmm.. Ingen aning. Det låter inte som att du installerat Logitechs mjukvara.. Gör det isåfall. Logitech har jättebra mjukvaror.

LeadHead

Logitechs programvara verkar tyvärr inte göra så mycket till eller från. Kalibreringen görs dessutom ändå genom Windows.

Finns det något sätt att ändra känsligheten så att man får max utslag tidigare än vid max böj på joysticken? Typ någon konfigurationsfil i Falcon som man kan mixtra med?

Eller är det normalt att inte kunna dra mer än kanske 8 G kring 400 kts på 14.000 ft?

zebra

Hej Leadhead

och välkommen till falcon-flygandet.  Skönt att höra att det fortfarande finns nya sim-flygare på Falcon. Det är ju trots allt den "bästa " simmen trots sin ålder (10 år).

Jag tycker att ditt problem låter om ett kalibreringsfel, (kolla först stickans programvara och kalibrera sedan i setupen i Falcon) men om det är programvaran som inte är bättre så kanske du bör fundera på att byta sticka. Annars kan jag klart rekommendera Saiteks stickor + gasreglage. Jag vet inte vad deras senaste heter, men själv har jag en gammal beprövad x45'a som jag är hur nöjd som helst med. Det fina med Saitek är att de är klart prisvärda. 

Bara säg till om du har några frågor. Gänget kommer att hjälpa dig.

/zebra

h.kan

Hos mig nuddar bollen ramen. Verkar som om du har fått ngn ofrivillig zon som begränsar utslagets max. Det borde inte vara ngn skillnad mellan tangenter och sticka. Hur är det i andra flygspel?