...och dåliga landningar få?

Started by griffin, June 04, 2002, 21:34:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joakim

QuoteOriginally posted by ft
De har stängt stranden under inflygningen på St Maartens. :/

Säker på det, http://www.airliners.net/open.file/235478/L/ är ju tagen i April iår och då är det iaf folk kvar på stranden, dock är vägen som går förbi Air France favvostaket avstängd då och då

griffin

QuoteOriginally posted by ft


            De har stängt stranden under inflygningen på St Maartens. :/

Finns en video ute någonstans där en 747 får en ordentlig pod strike på ettan på Kai Tak och går runt. den motorn blev dyr att reparera!

Börjar precis få någon ordning på mina egna landningar nu. Luftbromsarna är lite trickiga att få kläm på, likaså att balansera på ett hjul efter sättningen och ändå ha någon sorts kontroll på i vilken riktning man skumpar fram över gräsmattan. :)

Mvh,
 /ft

Det vore ju synd. Var skall jag då åka? :) Men som sagt, det verkar finnas möjligheter att vara där ändå om man får tro bilder tagna nyligen.

Jag vet inte om jag sett den filmen, men det låter bekant! Det finns några bilder på liknande situationer. Man ser hur pengarna flyger iväg i rasande fart. Motorerna är ju ganska dyra.... Jag minns inte siffrorna men ser man till ett moderns flygplans totala pris så står motorerna för en avsevärd del... Kommer ihåg siffror som scanair hade i sin tidning om deras DC-10:or. De nämnde nåt om styckepriset på ett kompressorblad. Det var 5-siffrigt och det finns några stycken i en motor. Och 3 motorer på en DC-10... osv.

Man undrar ju lite smått om den andel som motorn står för i priset även motsvarar den andel teknologi som ett flygplan består i. Det borde ju vara så i nån mening, men att utveckla ett flygplan kan ju inte heller vara direkt nån billig sak.

Det är intressant att följa Airbus och deras utveckling av A380. De är förvånansvärt öppna med hur deras framsteg går. Förutom att de släpper tonvis med information och bilder på utvecklingen släpper de även tekniska specar som inte bara potensiella köpare och flygplatser kan ta del av utan även såna som jag. Inte för att jag fattar hälften, men bara *känslan* av att ta del av det...

Nåja... en parantes! Men för er som är intresserade, ta en titt på airbus.com, de brukar ha lite skoj info och bra bilder då och då!

Jens
snappahead

Joakim

Tänkte bara nämna att jag lyckats få ett foto accepterat på Airliners.net nu med :D
http://www.airliners.net/open.file/241250/L/

griffin

QuoteOriginally posted by Joakim


            Tänkte bara nämna att jag lyckats få ett foto accepterat på Airliners.net nu med :D
http://www.airliners.net/open.file/241250/L/

Grattis! Kul! Det var ett bra foto om jag får säga det själv!

Jens
snappahead

Joakim

QuoteOriginally posted by griffin
Grattis! Kul! Det var ett bra foto om jag får säga det själv!


Tackar, ganska nöjd med bilden själv, blir trots allt inte mycket bättre med en 1.2Mpixel Sony Mavica :)

griffin

QuoteOriginally posted by Joakim


           
QuoteOriginally posted by griffin
Grattis! Kul! Det var ett bra foto om jag får säga det själv!


Tackar, ganska nöjd med bilden själv, blir trots allt inte mycket bättre med en 1.2Mpixel Sony Mavica :)

:) Själv har jag en kompakt APS. Och en scanner på jobbet. Go figure ;)
snappahead

Joakim

QuoteOriginally posted by griffin
:) Själv har jag en kompakt APS. Och en scanner på jobbet. Go figure ;)

Hehe, går att få bra bilder då med, mindre lätt bara ;)

Men vänta bara, har spännt mina ögon i en sådan här  :)
Gäller bara att få råd med den med, någon som känner för att ge mig ett fett välbetalt jobb? :D

Btw, någon som vet varför det inte går att posta inlägg med Mozilla 1.0? :-/

ft

Väntar bara på att digitalbakstycken till systemkameror skall komma ner i vettiga prisklasser... då börjar jag vara attraherad på allvar! Optiken i digitalkamerorna är oftast inte imponerande. Kan inte fatta att inte Minolta eller någon tillverkare gjort en digital spegelreflexkamera som kan använda objektiven till de "riktiga" kamerorna...

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus