...och dåliga landningar få?

Started by griffin, June 04, 2002, 21:34:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

... jag fortsätter spåna...

Jag vet att åtminstone några här flyger på riktigt, och åtminstone någon gör det som yrke. Så jag kommer in på nästa fråga...

Har ni varit med om någon exeptionell(t dålig) landning? Behöver man kanske inte vara pilot för att kunna besvara.

Men hur är det med landningar egentligen? När jag flög med Air France för ett par år sedan och vi skulle landa med vår 747-400 i Paris så drog piloten på fullt ös strax innan touch down och gjorde ett nytt pass. Det var faktiskt riktigt roligt! Förutom lite extra tryck i fotöljen fick man ju nöjet att göra en ny inflygning med en hel del varierande gaspådrag och snäva svängar. Extra skoj i en 747:a.

Hur vanligt är det att man gör så? Och vad är de vanligaste orsakerna? Taskig approach i en Cessna är väl en sak, men i en 747 på en av Europas mest trafikerade flygplatser - inget man gör för ofta antar jag med tanke på en hel del saker, soppakostnad inte minst....

Ett par bilder i temat för inspiration...

http://www.airliners.net/open.file/229558/M/
http://www.airliners.net/open.file/218371/M/
http://www.airliners.net/open.file/223245/M/
http://www.airliners.net/open.file/223246/M/
http://www.airliners.net/open.file/223247/M/
http://www.airliners.net/open.file/223248/M/

Griffin
snappahead

griffin

..jag förstår! Men som sagt... en 747 är lite otympligare... även om principen är densamma.

Någon sa till mig att en anledning till att man stänger dörren till cockpit vid landning är att undvika passagerarnas rädsla av inte se banan när de lägger planet mot vinden och inte fattar varför planet inte åker mot banan...

Nu kan jag tänka mig tusen anledningar att de stänger dörren och med tannke på senaste tidens händelser är de väl inte ens sugna på att låsa upp dörrren om än mindre ha den öppen.

Men det kanske ligger ett uns sannning i det. Om man ser bilderna jag la med så förstår man... Undrar vad passagerarna tänker just då... för att inte tala om piloterna "hoppas inte chefen ser det här" kanske? :D

Griffin
snappahead

Joakim

QuoteOriginally posted by griffin
Hur vanligt är det att man gör så? Och vad är de vanligaste orsakerna? Taskig approach i en Cessna är väl en sak, men i en 747 på en av Europas mest trafikerade flygplatser - inget man gör för ofta antar jag med tanke på en hel del saker, soppakostnad inte minst....

Vanligaste anledningen lär väl vara att ett annat plan innan inte lyckats ta sig av banan tillräckligt snabbt. Andra anledningar kan väl vara att piloterna tabbat sig, förädiska vädersituationer osv.

Och bilderna du hittat kommer ju till större delen från Kai Tak (nerlagd) i Hong Kong, där sådana där saker mer eller mindre var vardagsmat när de körde med "The checkerboard approach" :D

griffin

#3
Jo, Kai Tak är ökänd... Det är väl den som har approachen mellan husen mer eller mindre... många kul bilder därifrån!

En annan favorit är Saint Maartens! Jag försöker få min flickvän att inse fördelen med att åka dit på smekmånad om det skulle vara aktuellt. Då skall jag bänka mig på sandstranden och kombinera nytta med nöje :) Vilket som är vilket, tja....

För er som inte är bekanta med nämnda strand/ö, så ringer det säkert en klocka vid en blick på dessa bilder:

http://www.airliners.net/open.file/235967/M/
http://www.airliners.net/open.file/235478/M/
http://www.airliners.net/open.file/201517/M/

Den sista är bäst! Kanske en smått legendarisk bild. Har sett den som vykort tror jag. Glöm inte att kolla den länkade bilden i beskrivningen! (Samma bild underifrån)

Jens
snappahead

Joakim

#4
Kai Tak må vara ökänd, men även älskad av piloterna, lite skräckblandad njutning över det hela. :)

St. Martens och Air Fence, klassiska bilder :D

Iof, har man inte råd med att resa dit så kan man väl alltid vandra iväg till en lämplig flygplats och placera sig under inflygningsljusen till den aktiva landningbanan och njuta. T.ex. vid början av bana 26 på Arlanda kan man komma så nära som 50m från banan och ha planen flyga bara ett fåtal meter ovanför skallen :)

Horizon

Jesus!

Den sista bilden från St. Martens var ju helt otrolig. Jag undrar just hur mycket sand badfolket fick i sina smörgåsar när virvlarna drog förbi! :p :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

#6
QuoteOriginally posted by Horizon


            Jesus!

Den sista bilden från St. Martens var ju helt otrolig. Jag undrar just hur mycket sand badfolket fick i sina smörgåsar när virvlarna drog förbi! :p :p

Jepp... fy fasen. Man kan stå och räkna nitarna... håh *darr på rösten*....

Du kollade väl in samma flygplan, men från annan vinkel?

http://www.airliners.net/open.file/199562/M/

Jag kommer aldrig glömma mitt första besök i USA, Los Angeles. Vi skulle hyra bil och firman låg i princip vid änden av ena landningsbanan på LAX. Det var en väg, lite staket och sedan började banan. Mer eller mindre. Och LAX är som bekant ganska väl trafikerad.

Det var mycket farsinerande att stå och se 4-5 flygplan på väg in, ett ovanför huvudet och ett gäng på olika avstånd under inflygning. Inte för att man var så nära som på ovanstående bild men det var tillräckligt för att man skulle bli matt.

Det är faschinerande hur stilla de stora flygplanen verkar stå när man står under dem så där. Man kunde nästan höra suset från vinden som forsade förbi flygplanet innan motorljudet kom... mäktig känsla!

Jens
snappahead

ft

De har stängt stranden under inflygningen på St Maartens. :/

Finns en video ute någonstans där en 747 får en ordentlig pod strike på ettan på Kai Tak och går runt. den motorn blev dyr att reparera!

Börjar precis få någon ordning på mina egna landningar nu. Luftbromsarna är lite trickiga att få kläm på, likaså att balansera på ett hjul efter sättningen och ändå ha någon sorts kontroll på i vilken riktning man skumpar fram över gräsmattan. :)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus