News:

No significant change

Main Menu

Online nu

Started by Swebeast, December 19, 2008, 16:27:05

Previous topic - Next topic

Horizon

Du är så välkommen så, ctrl!

Luppe: Autohover behöver ingen lektion, det är bara att koppla ur director mode, sakta ner till under 6 km/h och trycka alt+t, så står du still. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Quote from: Horizon on November 04, 2010, 17:20:02
Du är så välkommen så, ctrl!

Luppe: Autohover behöver ingen lektion, det är bara att koppla ur director mode, sakta ner till under 6 km/h och trycka alt+t, så står du still. :)

Japp, ska testa detta. Sen använda turn-to-target för att få helikoptern att peka dit jag vill skjuta, alternativ peka om med sidrodret och trimma när nosen pekar dit jag vill?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Tror inte du ska behöva trimma igen. Jag använder alltid turn-to-target, så jag är inte helt säker. Du får testa. Har precis lagt lilltjejen och väntar på att hon ska sluta sjunga, sen kan jag ta mig en tur. :)

Lupson

Auto-hover gick kapitalt åt skogen. Försöker sakta ner, slå av Flight Director och sedan slå på Auto-hover. I allmänhet sticker nosen iväg åt endera hållet upp/ner, sen oscillerar helikoptern i allt grövre svängningar tills jag får koppla ur och rädda kärran från att störta.

Dessutom verkar Auto-hover on samtidigt slå av de tre autopiloterna som alltid skall vara på. Kärran blir som en tvålkopp efteråt och man får manuellt slå på de tre blåa knapparna.

Funkar iaf hyfsat att hovra mha mycket trimmande och småjusteringar. Är seriöst sugen på en Track-IR 5 nu, att rikta in Shkvalen mha X36:ans coolie-hat tar ju en evighet. HMS måste funka mycket bättre?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".

Horizon

Den här gamla damen måste behandlas varsamt, den är ju av rysk härkomst. :)

Det måste vara något du gör galet. Du såg ju hur fint det fungerade för mig igår. Är du säker på att du har först trimmat där du står nästan stilla (måste inte göras, men jag tycker att det är lättare) och sedan inte slår på auto hover förrän farten är nere nära noll? Jag slår aldrig på auto hover över 6 km/h. När auto hover är aktiverat kollar du så att du att du inte glider omkring eller sjunker/stiger.

Viktigt att veta med auto hover är att du inte kan slå på den förrän ditt doppler navigation system  har kört sin uppstartscykel. Du kan inte heller slå på auto hover om du är närmare marken än ca. 4-5 meter.

Här har du lite mer information, taget från http://www.simhq.com/_air13/air_430a.html

When Auto Hover is engaged, the autopilot references the helicopter's current position over the ground, called the hover point. The relative position of the hover point with respect to the helicopter is shown graphically on the HUD by a square box, called the hover point deviation marker and on the HSI by the intersection of a horizontal and vertical bar. If the Bank and Pitch channels are active, the autopilot will provide control feedback to move and keep the helicopter over the hover point. If the Altitude channel is active, the autopilot will provide control feedback to maintain the assigned altitude. The Heading channel functions the same as in Attitude Hold.

The hover point can be reset to the position directly underneath the helicopter's current position by pressing then releasing the Trimmer button. Similarly, the assigned altitude is updated each time the collective brake is released.

If the helicopter has significant ground speed when the Auto Hover is activated, it will rapidly move away from the hover point, which is stuck to the ground. The autopilot will attempt to correct within its control authority, but at speeds greater than even a few km/hr, the autopilot's responses can get downright ugly. The best way to use Auto Hover is for the pilot to enter a trimmed hover with a very low ground speed (try for 5 km/hr or less as indicated in upper left corner of HUD) over the desired hover point, then activate Auto Hover.

Once in Auto Hover, the pilot can enter the Descent Mode by holding the Route Mode selector switch on the collective to Descent. In Descent Mode, if the Altitude channel is active, the autopilot will attempt to achieve a 2m/s descent rate (within the control authority it has in the collective channel) down to a radar altitude of 4 meters.

As mentioned earlier, if Auto Hover is engaged before the Doppler navigation system has initialized, the autopilot will automatically disengage the Pitch and Bank channels, indicated by the channel buttons going dark, removing autopilot feedback and disabling stability augmentation as well! Check that ground speed indication before entering Auto Hover.

Auto Turn to Target functions the same in Auto Hover as in Attitude Hold.

Edit: Jag kom på varför jag inte fick markpersonalen att hänga nya vapen på min helikopter igår. Jag hade glömt att slå över radion till "ground crew". :)

Horizon

Här finns även några andra läsvärda artiklar:

Black Shark... Technical, Simplified
http://www.simhq.com/_air13/air_426a.html

KeyCat

Så blir det någon MP aktivitet ikväll?

/KC
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

Horizon: Jag har inte slagit på Doppler navigation system. Behöver man göra det för hand även när man kör "Left-Win + Home" startup? Kan ju förklara en del eftersom det var "ramp start" i uppdraget vi körde igår, medan jag tidigare kört "start with engines running".

KC: Jag kan troligen inte flyga ikväll, upptagen med jobbaktivitet.
Mvh Lupson - kortklippt.