News:

No significant change

Main Menu

Näste man till kvarn.. (uppgradering)

Started by Bax, December 14, 2008, 22:01:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Så, då har jag oxå beställt mina prylar. Dustin vann mitt race, detta pga att dom hade skärmen hemma som jag ville ha.
Mina inköp styrdes oxå av att jag fick loss lite prylar billigt från en konkursutförsäljning.
I stort ser det exakt likadant ut som Horizons inköp förutom 4 gig ram (dom som Rivvern rekomendera), jag fick dessutom uppgradera mitt nätagg och låda.
Skärmen är jag mest nyfiken på, jag har läst många HTML sidor på sistone och kom till sist fram till denna:

http://www.samsung.com/se/consumer/detail/spec.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS26KIERBV/EDC&fullspec=F

Va fan skall jag göra med alla gamla datorburkar som står överallt???
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Den skärmen har jag också kikat lite på. :)

Du kör väl Vista eftersom du beställer 4GB minne? En miditowerlåda kan du skicka till mig så jag kan bygga en dator av mina gamla delar och sälja. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern

Jag skulle behöva ett nätaggregat... :D


Vad kostar den där skönheten till skärm?? Ser sweet ut.

Bax

Jag tror inte något av mitt uttjänta duger till Er  ;)
Jag kör med XP men minnena var billiga och jag räknar med att ha iallafall 3 gig tillgängligt.
Skärmen hade jag svåra kval med.
Jag hade först bestämt mig för Benq FP241W som har riktig 8 bitars färg hantering i MVA panel, vilket ger oslagbar färgåtergivning.
Men Benq:en har problem med att visa svärta ordentligt och det känns ju inte så bra.
Jag tänkte att Samsungen passar mina behov bättre, större och bättre kontrast. Färgåtergivningen är säkert helt ok för dom virtuella världar den skall visa och dessutom passar den bättre estetiskt. Men det var ett svårt val.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Klart... Det är ju en del cash.. Men jag gav 4500 för min Samsung 204B 1600x1200 skärm förr i tiden.

Horizon

Det finns riktigt bra skärmar i nästan samma storlek för 2995 ca. Frågan är om man egentligen behöver en så stor skärm till datorn? Ok, ser man mycket på film via datorn så förstår jag, men till spel? Jag sitter fortfarande på min gamla fina  17" Eizo Flexscan L557 och den funkar väldigt bra. Visst är det 25ms uppdatering och 4:3-format på 1280*1024, men jag har ju inte vant mig vid något annat så... :)

Vi får väl ser vad som händer och fötter.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

gav 4495:- för skärmen.
Har fått hem prylarna, Dustin pålitliga som vanligt, det tog 2 dar !
Jag har kopplat upp skärmen och precis som jag trodde så märker jag inte ett skit av att den här sämre färghantering.
Inga döda pixlar och helt klart snyggaste skärmen jag sett (inga konstiga skiftande färger och silver och sånt).
Om jag skall ge lite minus så är dom inbyggda högtalarna inte mycket att ha och att skärmen inte har någon fast 1:1 inställning. Vad jag menar med det är att den skalar för alla andra upplösningar förutom 1920X1200 samt 1600X1200. Nu gör det inte så mycket för mig då jag bara använder dessa två upplösningar men jag tycker inte om när hårdvaran bestämmer åt mig vad den skall göra!!
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW