News:

No significant change

Main Menu

Norge väljer JSF

Started by griffin, November 20, 2008, 17:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Quote from: phatho on November 21, 2008, 11:57:46
Inte helt överraskad. Norge är ju ett NATO land... synd dock att det inte blev Gripen  >:(
Att sen kalla JSF bättre på i princip allt verkar ju mer vara ett sätt för Norge att rättfärdiga
sitt beslut. Jag är övertygad om att Gripen som plan står sig bra i den internationella konkurrensen.

Exakt. De har väl dessutom redan plöjt ned en ansenlig mängd pengar (och politisk prestige) i JSF. Dessutom, om jag inte minns fel, var väl de tillsammans med bl.a. Nederländerna launch customers på F-16 så bara det borgar ju för en viss favorisering.

Jag började nästan tro att Gripen hade en chans i Norge, men deras beslut känns som sagt föga förvånande. Och jag tror precis som du att det handlar om att rättfärdiga sitt beslut nu.
snappahead

Horizon

#9
Verkar vara en del irriterade känslor kring detta just nu:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=854507

Hittade även detta pdf-dokument. Någon får sätta sig och läsa genom. :)

http://media.aftenposten.no/archive/00903/Fremtidig-kampflyka_903175a.pdf
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Quote from: phatho on November 21, 2008, 11:57:46
Att sen kalla JSF bättre på i princip allt verkar ju mer vara ett sätt för Norge att rättfärdiga
sitt beslut. Jag är övertygad om att Gripen som plan står sig bra i den internationella konkurrensen.

Man skall vara jäkligt medveten om att det är norska riksdagen som talar. En norsk riksdag som inte har hemmaopinionen med sig, framförallt inte i den här frågan. De försöker genom sin totalsågning av Gripen stänga möjligheten för oppositionen och opinionen att fullkomligt blästra dem för vad de flesta är övertygade är ett beslut grundat i politik snarare än i Norges behov och flygplanens faktiska förmåga att fylla dessa.

Om jänkarna sedan slumpade bort kärrorna i slutänden så kommer det nog surt efter. Finns ett annat land i regionen som köpte enormt billiga flygplan men som sedan upptäckte att det nog rent faktiskt inte var så att jänkarna hade tänkt sig gå back på affären trots allt. Det är inte färdigbetalat när flygplanen står på den egna basen.

Inget av detta förändrar det faktum att Norrmännen är jävelusiskt fula som går ut på det sättet. Tyvärr är de inte på något sätt i beroendeställning mot sina grannar tack vare sina oljemiljoner så det är väl bara att gilla läget. Hade vi haft möjligheten hade jag inte tyckt det var överilat att, genom t ex industripolitiken, låta dem märka att de nu faktiskt gick utanför vad som är acceptabelt beteende.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Ja ju mer jag läst om det och hört folk tala, desto mer ruttet känns det. Vilket jävla sätt att hantera saken på, det trodde jag faktiskt aldrig om norrmännen. Men som du säger ft, det är politiken som talar. Man får vara medveten om detta. Skulle bara finnas något fint sätt att tvåla till dem ordentligt och få dem att göra avbön offentligt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Ja, jag börjar nog också bli ganska irriterad. Tycker Jan Nygren sammanfattar det ganska bra:

QuoteJag kan inte kritisera Norge för att landet köper ett amerikanskt flygplan. Det är självklart, att finns det två konkurrenter så vinner den ene. Men vi är förbryllade över argumentationen.

samt

QuoteOch dessutom är vi, minst sagt, en aning förvånade över att man så oförblommerat väljer att liksom hacka på Gripen, trots att alla vi som varit inblandade vet, att Gripen klarar de funktionskrav som varit angivna i det underlag som funnits för offertgivandet

Då skall vi inte tala om Nederländerna. Men där har väl ingen, inte ens Saab gissar jag, trott på en allvarlig chans...
snappahead

phatho

Jag är rädd för att det handlar om politik enbart. Givetvis tittar man på behovet, men det är inte
kvalié, uppföljning, support, reservdelar, service som är det viktiga. Det är det politiska besultet.
Så för vanliga dödliga, som mig, så är det fattade beslutet grundat på helt fel premisser. Det kan
förstås också vara så att jag inte *förstår* komplexiteten av det hela.

Likväl - Det är därför jag hatar politik...

Phlerp

http://www.youtube.com/watch?v=m5bGaR2I4bI

Quote
Det sägs ju att man inte ska generalisera
och säga t.ex. att Tyskland ej är bra.
Det ska man inte heller
i allmänhet jag tror,
men detta gäller inte om
det land där norrmän bor.

Norge, Norge, det är ett ruttet land.
Norge, Norge, ett jävla rövarband.
Norrmän, norrmän, dom fiskar dålig torsk.
Så om du ser en slisk
och han stinker rutten fisk
är han utan tvivel norsk.

Ja, norrmän är förskräckliga,
så fula och så små.
Med slipsar som är äckliga
med norska blommor på.
Dom larvar sig och sjåpar sig
och joddlar och står i.
Man frågar sig när man dom ser:
hur korkad kan man bli?

Norge, Norge, det stiger aldrig frem.
Norge, Norge, med de tusen hjem.
Norge, Norge, du skam fläck på vår jord.
Känn det står en stank
ända ner till Doggers bank
från ditt norska smörgåsbord.

Man borde ge en riktig smäll
åt Norge som nation,
för att dom har så fula fjäll
och taskig folkpension.
Dom gör ju inga bilar
och cyklarna är kass
och deras store ende skald,
han heter Peter Dass.

Norge, Norge, är världens sämsta land
Norrmän, norrmän, dom borde tas om hand.
Norrmän, norrmänn, det folk som Herren gav
en hopplös håg och en panna som är låg
så att hatten ramlar av.

ft

*kravlar mig upp från under bordet*

Haha, fan, och dit skall jag förmodligen åka om ett par månader...



Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus