News:

No significant change

Main Menu

Norge väljer JSF

Started by griffin, November 20, 2008, 17:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Knappast förvånande. Men synd. Mycket synd.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534149

snappahead

granQ

näh fy fan.. skämtar ni med mig.

Trodde faktiskt inte det, jag menar innan ja visst.. men sen dom börjat plöja ned en hel del i Gripen projektet och, jag trodde, insett vad som är bättre för dom.

Synd för Norge, Synd för Sverige, Synd för Gripen..

Tydligen ville ju flest Norgmän ha Gripen.. tycker Sverige skall trycka på att det bör vara en mer demokratisk process där ;)

Jaja, är väl bara gå vidare för alla men tråkigt och ökar ju inte direkt Gripens chans i Danmark, vore kul med en "nordic fighter" maskin.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Lupson

Ja, detta var tråkigt.

Läste något om att "JSF var det enda alternativet som uppfyllde de operativa kraven" eller något i den stilen.

Det återstår väl att se om det ens blir något färdigt JSF-flygplan...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

Ja, det kan kanske anses vara av operativ betydelse att stryka jänkarna medhårs. :)

Synd, men inte oväntat. Synd för norrmännen också. Det enda skälet jag kan se till att välja JSF före Gripen är (möjligen) räckvidd, vet inte hur jämförelsen blir där mellan E/F och JSF. De har ju en del vatten de säkert vill kunna täcka in och ha lite loiter time längst ute också.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Ja, det var ju inte direkt oväntat. Antar att diverse påtryckningar utövats eller att de blivit lovade både det ena och det andra. Synd och trist.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Jag tror prestandasnacket är bs. Det lär nog bli en väldigt kompentent flygmaskin men att en köpare bara tittar på prestanda och inte motköp, prisvärdhet, politiska faktorer etc.... Jag tror man vet vad man går miste om till stor del och då känns det lite lättare att peka på det man kan som verkar bättre med det man valt. Tror jag.

Får se vad utvecklingen blir. Skall bli intressant att se detaljer. Sen hoppas jag att Sverige/Saab agerar förvisso goda förlorare men tydligt markerar att blir det inget plan blir det inga extra fördelar i övrigt med. Nån måtta får det vara. :D
snappahead

Phlerp

Vad jag har hört ska räckvidden för 39E/F vara bättre än den för F-35. Enligt de presentationer man sett från SAAB så skulle de lätt täcka in de område norrmännen behöver täcka in, inklusive Svalbard med omnejd. Dessutom har jag hört uppgifter att F-35 blivit bra mycket tyngre än man tänkte sig från början och därmed ger inte den där groteska motorn riktigt samma umpf längre... Det blir bara ett ovanligt bullrigt plan.

Men om man ska snacka BS så är ju F-35 ett sånt däringa tufft stealthplan som är heeeeelt osynligt för radar och dessutom har amerikanerna byggt in oövervinnerlighet i skrovet så det går inte få något bättre.... Kanske det är sånt norrmännen gillar  :P
Norge har ju olja så de har väl råd att slänga ut några miljarder extra.

phatho

Inte helt överraskad. Norge är ju ett NATO land... synd dock att det inte blev Gripen  >:(
Att sen kalla JSF bättre på i princip allt verkar ju mer vara ett sätt för Norge att rättfärdiga
sitt beslut. Jag är övertygad om att Gripen som plan står sig bra i den internationella konkurrensen.