News:

No significant change

Main Menu

Då - nu - snart!

Started by KeyCat, October 15, 2008, 17:33:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Quote from: granQ on October 24, 2008, 00:00:37
alltså jag instämmer.. vad har hänt?

Själv ser jag ett antal förbättringar (förutom grafiken) i ArmA jämfört med OFP så jag förstår inte riktigt vad du och ctrl syftar på? Några av dem är...

- Join In Progress

- Streaming terrain

Inga småsaker om ni tänker efter...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

granQ

nja.. jag tycker inte är så banbrytade.. ofp var det, la grunden liksom men sen.. näh, men jag hoppas arma II blir mer som arma med slx mod. Så det är häftigt direkt ur boxen, gärna lite arcade så spelservrar blir fulla så kan mods som ACE göra det realistiskt. ArmA I var ju helt tomt på "substans", typ snygg förpackning utan innehåll.. eller egentligen tvärtom, ful förpackning med bra innehåll (sätt ur en moddares ögon men inte ur en gamers/reviewers)..

Så jag hoppas ArmA II är så likt ArmA som möjligt, nya miljön ser underbar ut osv.. tror blir mer "innehåll" nu...

och hoppas SFP kan överföras enkelt.. :)

men vi får väl se.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

ctrl

Visst har det hänt saker men jämför 1994 med 2001 (7 år) och 2001 med 2008 (7år) så står jag fast vid att utvecklingstakten har minskat rejält.
Control
87th Stray Dogs VFW


granQ

oh ja.. men 1994 - 2001 kunde man säga att cd:n/dvdn kom, med "riktiga" grafikkort.. som gjorde möjligt för riktigt stora förbättringar.

och egentligen har väl lika mycket hänt på ett sätt.. sen 2001 har det blivit mer "levande", tex om du tittar på arma och ofp. Små djur, växter som rör sig i vinden, skuggor på sanden osv. Så egentligen har det nog kanske hänt ungefär lika mycket men dom syns mindre.

Tex att gå från svart/vitt till 4-16 färger.. är sjukt stor skillnad i vad vi upplever.
Att gå från 16 färger till hela färgskalan är ännu större prestation av datorer osv men syns inte lika kraftfullt.

Fysik motorer osv.. och wii har ju ändrat lite också.

Fast jag vet inte.. ibland känns datorspel som aldrig kommer bli som förr. När blood fick mitt blod att frysa och monkey island mig att skratta.. nu känns det oftast som "roliga spel.. " men man drivs mest av att klara spelen.. inte för att det är så skoj som förr.

Maybe I am getting old..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

phatho

Jag tycker inte utveckligen de senaste 7 åren har varit sämre än de 7 tidigare när det gäller hårdvara, grafik, 3D motorer, etc.
En sak som jag upplever är dock att speltillverkare verkar tro att spelet är bättre för att man slänger in en HQ movie med lite
fräckt innehåll... Egentligen ingen skilland; då - sämre hårdvara, sämre grafik, nu - bättre hårdvara, bättre grafik.

Därför fastnar jag för spel som ex. 'Hidden & Dangerous', som jag anser var banbrytande när det gäller spelidé och koncept.
(Sedan är det ju alltid kul att skjuta på saker ::) ) ArmA faller ju in i samma kategori och OFP var ju också banbrytande på
det sättet, med gigantiska miljöer och händelser i realtid.

Jag tycker att det är spelidén som sådan som är intressant. Jag medger att det är såklart trevligt om man kan göra det med
realistisk grafik, men koncepted och spelidén är viktigare för mig. Som til exempel att jag kan styra min gubbe på ett korrekt
sätt, utan att klia-mig-bakom-örat-scriptet måste köras färdigt först innan jag kan ladda min Carl Gustaf.

/phatho