News:

No significant change

Main Menu

39N

Started by Phlerp, April 24, 2008, 09:06:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Mycket intressant det är. En sak hängde jag upp mig på:

"By adopting commercial-off-the-shelf
(COTS) hardware, Gripen NG brings
an enormous reduction in cost for the
complete avionics system. Out goes the ââ,¬Ëœdesign
handcuffsââ,¬â,,¢ of dedicated hardware and
bespoke solutions found in so many
previous systems. In comes a more modern,
more flexible and more affordable
COTS approach"

Betyder det att de skickar in några PC istället. Skall vi ha Gripenplan med windows flygandes? ;)
Skämt åsido, är det inte att fördumma sig själv lite - fanns det inte en anledning att man hade "dedicated hardware" tidigare? Eller har jag missat nåt?

snappahead

Andreas

Nu är väl Gripen tänkt att från början kunna uppgraderas ny mjukvara.

Med snabbare processorer och annan hårdvara kanske det går att göra rena mjukvarulösningar där det tidigare krävdes dedikerad hårdvara. Det är väl på det sättet F-22 fungerar om jag inte missminner mig.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Mupp

Angående COTS så tror jag det är en följd av att militären för länge sedan slutat vara drivkraften när det gäller elektronik. För att citera Job Andersson, "förr i världen" så var det ju pang-pang-människorna som drev utvecklingen och stod för slantarna, nu är det mobiltelefoner och i viss mån persondatorer som gör det. Jag tror inte det finns så stora delar i själva flygplanet där kraven är annorlunda just för att det är militärt. Radarn och vapensystem är ju såklart undantagna, men i stora delar är det ju själva slutprodukten som är speciell, inte nödvändigtvis det man bygger den av.

För att ta ett exempel så nämns ju Ethernet i videon. En väldigt hårig föreläsare jag hade en gång berättade om ett företag som byggde nåt (kommer inte ihåg vad) som dom var i särklass bäst på. I själva produkten ingick en kommunikationslänk med hög hastighet, och när det var dags för uppdatering så fanns det inget till handa som var tillräckligt mycket snabbare, så beslut togs att göra nåt eget. Parallellt med resten av projektet utvecklades länken, för jääättemycket pengar, och den blev väldigt fin. Den var även skitsnabb, snabbare än allt annat, i ett par månader. Sedan kom nästa generations ethernet (bör ha varit 100Mbit/s, jag tror det var en gammal historia det här). Raskt blev det lite gammalt, och mer eller mindre omöjligt att uppdatera.

Sanningshalten kan jag ju inte svära på, men han var som sagt väldigt hårig, så jag tror inte han ljög allt för mycket. Sensmoralen var iaf att det kan löna sig med COTS i vissa lägen, just för att det är så många som ser nyttan i att driva utveckligen framåt. Gör man nåt eget så är det bara man själv som bryr sig. Det kan finnas fördelar med att inte bygga en egen 10Mbit-länk som är jättesäker, när man kan strössla med osäkra men redundanta 1Gbps-länkar för en tiondel av kostnaden. Går det bara att bygga tillräckligt säkert så finns det all anledning att snåla. Min gissning är att det säkert bara är amerikat som har råd att utveckling för rent militära syften, alltså utveckling som flyttar framkanten ytterligare en liten bit framåt. Jag tror inte några svenska företag kommer i närheten. Fast nån med inblick kanske säger annat.

ctrl

#11
Svensk offentlig sektor har en tradition av att säga att de skall använda industristandard men sedan ställer de krav som kräver specialutveckling... slutligen gnäller de över priset.

(Jag är och har varit på leverantörssidan i flera sammanhang nu, samma visa inom varje område)
Control
87th Stray Dogs VFW


Mupp

Nåt som iofs inte begränsar sig till offentlig sektor.

Men i det här fallet tror jag snarast det kommer ifrån tillverkaren, just viljan att ta från hyllan. Och det är bara delar av hårdvaran som går att ta från hyllan, stora delar av hårdvaran och i praktiken nästan all mjukvara är säkert nyutvecklad. Men mjukvara är ju billigt, som vissa brukar säga.

Phlerp

Sedan är det ju också frågan vilken hylla man plockar från. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara den civila Nintendohyllan. Det handlar nog snarare om delar som specialutvecklats till andra liknande tillämpningar,men som är generella nog att återanvända.

griffin

Ok, det behöver alltså inte vara något dåligt. Men det känns ändå som en ganska stor sak - i alla fall att så uttalat köra med det. Men det verkar vettigt om det görs rätt.

Hur som helst har man idag kunnat läsa att regeringen beslutat att köpa "NG" ifall norge gör det. Flera säger att det var väntat men det tycker nog inte jag. Men än så länge lever projektet mao, det kunde ju fallit på startblocket... fast när jag tänker efter hade nog det varit orimligt. Ett sådant här scenario måste de haft med i beräkningen när de körde igång med prototypen.

Spännande är det iaf. Och hon ser riktigt farlig ut i sin nya kostym :)
snappahead

Magnus

Quote from: griffin on April 25, 2008, 16:39:57
Betyder det att de skickar in några PC istället. Skall vi ha Gripenplan med windows flygandes? ;)

Vi hade Windows NT4 i Viggen så varför inte... tror ni mig inte?



För övrigt verkar det rätt spännande med NG...