News:

No significant change

Main Menu

39N

Started by Phlerp, April 24, 2008, 09:06:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Det var helt klart en.. ja, ambitiös artikel! Kul!
snappahead

Horizon

Norrmännen verkar allt mer intresserade. Hörde att om de köper Gripen så kan vi dela på framtida utvecklingskostnader. Låter ju som en bra idé som gagnar båda sidor.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Vete väl tusan hur man ska se på det, Saab Aero är väl inte statligt, så varför skulle det bli billigare för oss om vi inte tänkt köpa versionen till försvaret. Nu pratar man om att en del i avtalet om Norrmännen ska köpa är att Sveriges försvar köper 8-12 plan också (om jag minns rätt) Känns lite dyrt att sponsra Saab med utvecklingspengar för en sådan "enorm" mängd flygplan. Varför köper inte Svenska staten saker av alla företag som vill tjäna pengar utomlands, "så de får dela på utvecklingskostnaderna"?
-Brat

ft

Quote from: Horizon on September 22, 2008, 21:39:09
Ja du vet ett sånt där reglage som man ökar/minskar dragkraften med. Typ.

Och som följdaktligen benämns dragkraftsreglage. Gas har man i bilar! Petimetrigt? Nej, tycker faktiskt inte det. Korrekt terminologi är A och O om kommunikationen skall fungera. Annars kan de lika bra prata om UBEM istället för EBK: Utblåseldningsmoj... ;)

Angående att det blir billigare så är det i de här sammanhangen, med relativt få kunder på en vara med enorma utvecklingskostnader jämfört med de faktiska produktionskostnaderna, så att antalet sålda exemplar/kunder slår rätt rejält på enhetspriset. Kunder mer än exemplar, eftersom olika kunder i allmänhet beställer olika utvecklingspaket men med stora synergieffekter, samt att det blir fler som delar på fastpriskostnader för supportfunktioner.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

Wiseman är fanimig mer insatt än någon annan jag sprungit ihop med. Nu skrev han om ett ämne jag kan mycket mer än jag egentligen vill om, och det är prick på.

(Övers. anm: Jag har jobbat med det han skriver om i ett här ofta omtalat materielsystem, och jobbar med bland annat de sakerna på annat håll än idag. Det kan kännas j-ligt tungrott ibland, även när man vet varför det är på det viset.)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Alltid lika kul/intressant att läsa Wisemans blogg.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names