News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Det var ett tag sedan jag köpte några datordelar (tidig vår 2003, utom gfx som köptes oktober 2006) och jag känner nu att det börjar närma sig en uppgraderingsomgång för Horizontens dator. Vad är det som gäller för nuvarande? Intel eller AMD? Nvidia eller ATI? Jag kommer att behöva moderkort, CPU, minnen, grafikkort och nätaggregat. Det vanligaste pryttlarna vid uppgradering alltså. Är det något man ska akta sig för eller tänka extra på? Har helt tappat stinget när det gäller hårdvara och Anandtech och Tom's Hardware gjorde mig bara snurrig med alla nya namn och förkortningar. Håller väl på att bli gammal gubbe. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Närå... eller, du kanske håller på att bli gubbe men inte av den anledningen gissar jag ;)

Köpte dator -00 och så nu efter jul. Och jag kände samma sak. Vad som gäller är ju att "hitta ett spår", att faktiskt börja bli klok på vad man skall ha datorn till och i slutändan en liten "kravspec". Sen är det bara att börja konkretisera. Så börja med en kravlista... och kanske budget. :)

Intel vs AMD. Har alltid föredragit intel men av en slump blev det faktiskt AMD nu senast. Annars tror jag att Core2Duo är den bästa processorn nu. Men AMD's X2 (också dubbelkärniga) är nog helt ok de med.

För min del blev det AMD just pga att jag hade en kravlista - i detta fall att ville minska värme/energi vilket ledde till att jag försökte ta moderkort med tillräckligt bra inbyggd grafik. Ett annat krav var att jag skulle kunna använda burken till att se film både med nuvarande TV (vilket kräver S-video) och kommande TV (HDMI). Så, slog man ihop kraven S-video, grafik på moderkortet samt "framtidssäkrat" visade det sig att den hetaste kandidaten blev ett AMD-baserat moderkort. Och jag är nöjd med den processorn. Datorn är tyst, går bra och så...

Vart jag vill komma är att även om CD2 verkar hett just nu är det nog ändå en smaksak. Och då kan man ju istället se till att låta andra saker påverka valet.

snappahead

Horizon

Kravspecifikation... ja, jag tänkte ju mest som jag brukar, att köpa det näst bästa som finns just nu. Jag vill kunna lira alla mina spel (ni vet alla gamla flygsimulatorer, ArmA, EVE, Half-Life 2 och allt nytt spännande som kommit) och kräma på med detaljer och ändå få bra fps. Sen ska det gå att få datorn riktigt tyst också. Efter att ha lyckats göra min nuvarande dator nästan ljudlös kommer jag nog att få spelet om det plötsligt börjar surra ordentligt under skrivbordet. :) Kanske kika på vattenkylning? Vet att ctrl, Phlerp m.fl. har varit nöjda med vatten. Ja ja, det är hur som helst en senare detalj. Först hårdvaran.

Datorn är inte tänkt som media-pc eller nåt sånt. Bara internet, ordbehandling, spel, foto-/videoredigering osv. Rubbet ska få plats i min nuvarande låda som är av standardmodell miditower. Kollade lite på uppgraderingspaket på komplett.se och datorbutiken.com och såg att AMD kommit med en ny processor som heter Phenom (fyra kärnor?). Gissar att den är "the shit" om man ska ha AMD. Intel verkar köra vidare på sin Core2 Duo precis som du säger Jens.

Hmm, detta är väl min kravspec antar jag. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

intel har ju kommit med core 2 quad som ska matcha amd, har dock inte sett några tester.

Jag är också inne på att uppgradera (har tröttnat på att datorn vägrar fs9/x), själv tänker jag satsa på intel, har fått för mig att de är stabilare. Senaste två datorerna har varit amd och det har alltid varit lite småstrul (som att alla spel funkar på full upplösning utom fs9 & fsx som får datorn att bryta strömmen) dock tror jag de problemen har legat i moderkorten.

har letat för att se jämförelser mellan duo och quad kärnor men inte hittat nått, det vore intressant att se hur mycket man vinner på två extra kärnor.

ctrl

#4
Om du skall köpa idag så vill du ha:
- Ett moderkort med Intel X38 chipset och med stöd för billiga DD2 minnen. (Ta gärna ett ASUS) (Alt Nvidia 780 chipset om du planerar för SLI)
- Du vill ha 4Gb DD2 minne med minst en hastighet av pc6400
- Processor, prisvärdast just nu, Intel Core 2 Duo E8400 (men svår att få tag i)
- Grafikkort, GeForce 8800GT 1024MB DDR3 alt 8800GTS 512MB
- Tyst nätagg på minst 550w, ett alt är att köpa i princip vad som helst med 12cm fläkt och sen byta den medföljande mot en noctuafläkt
- Tyst prockylare. Jag gillar vatten men tänk på att om luftströmmen försvinner så finns det risk att de övriga kretsarna på moderkortet kräver förbättrad kylning. Jag gillar Scytes kylare men det finns flera bra.

Jag hoppas att många köper AMD/ATI så att prispressen upprätthålls, men inte mina vänner, det var länge sedan Intel/Nvidia ledde så stort som idag.
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Det var ord och inga visor Control :)
Jag har haft mer problem med mina intelburkar än vad jag hitills haft med AMD-burken jag köpte för ett par månader sen (utslaget per tidsenhet då). Jag vågar påstå att AMD är hyfsat stabilt just nu.

Dock är jag nog mer för intel generellt sett (mina problem måste inte vara relaterade till just processorn). Och som sagt, det finns oerhört prisvärda Core 2 duo.

Asus som moderkorttillverkare är oerhört bra. Har haft Gigabyte med och de är också väldigt bra. Men jag skulle ta ASUS om jag fick välja helt fritt. De är kända för sin stabilitet.

Rätta mig om jag har fel, men en sak att tänka på är att enda sättet att utnyttja 4 Gb minne är att köra 64-bitars då 32-bitars bara kan adressera 3 Gb. Med den setup vi pratar nu är det väl dock troligt att man siktar på 64-bitars operativ...

Grafik... har du möjlighet ta ASUS där med.

Låda är det jag tycker är svårast nästan. Men kör du med luft är det inte fel att ha stora lågvarvsfläktar. Har två Noctua 12 cm som jag kör på lågvarv och de är ruggigt tysta. Sneglar även på en Scythe för CPUn. Så jag är helt inne på Ctrl's spår där.... du har ju en låda ser jag, så då kanske 12 cm-alternativet går bort. Vatten är inte min avdelning... :)



snappahead

Rivvern_

Alltså.. Jag är inte 100% säker på om jag skulle vilja rekommendera ASUS moderkort..

Jag har haft 2 och jag är inte speciellt nöjd med dem. Strul med ljud, stabilitet och bara att få tag i drivrutiner på ASUS slöa sida är jobbigt. Skulle gärna testa ett annat märke och se skillnaden.

Horizon

Nu börjar det likna något! Tack för alla bra tips och tankar. Ctrl, du är påläst som vanligt. :)

Angående kvalitet och pålitlighet så har jag alltid kört AMD-system och det var väl egentligen bara min första dator med en Thunderbird 1000-megahärschare som strulade en del, sen har de snurrat på finfint. Särskilt den jag har nu som är duktigt överklockad. Asus har jag bara haft en gång och det var mitt första grafikkort, ett V7700 Pro nånting med nvidiakrets. Det strulade som faan och problemen försvann direkt när jag bytte ut det. :)

Ska räkna lite på kostnader och vad jag kan tänkas ha råd med. Eller vänta nu, första ska jag gå till tandläkaren och få min dom, _sen_ ska jag se hur mycket pengar jag har kvar... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names