News:

No significant change

Main Menu

Fartränder i kalsongerna

Started by Horizon, October 26, 2007, 14:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern

Äntligen en intressant följetång som är nyttig!  ;D

Brat

Jo, har man en kraftig ledning med en wire som är flera kilometer som går av av någon anledning så vill man ju liksom inte byta ut hela längden om den annars är oskadd. Då har jag hört att man har någon sorts speciell skarvdosa som använder riktad sprängverkan för att snabbsvetsa ohop det hela till en homogen ledning med rätt dimension. Kanske att man byter en bit med en skarv i varje ände typ liksom alltså ungefääääär va!?
-Brat

Mupp

Håhå, ja då är jag nog med på hur du menar. Tyvärr, jag vet faktiskt inte. Jag rörde mig i själva urberget när jag lärde mig det här, i vattenkraftens underbara värld, och det jag brydde mig om slutade uppe vid ställverket (alltså där brytarna och frånskiljarna står, tillsammans med pappa transformator). Hur det funkar i praktiken ute på ledningar vet jag inte. Jorda ledningar fick vi göra, sen var det så att säga dags att lämna över till nån som var lite mindre begåvad och inte förstod hur farligt det är att klättra i stolparna.

Hur rimligt det är kan jag inte svara på. Jag har fått för mig att oisolerade ledare oftast är aluminium, medans det brukar vara koppar i kablar, och jag gissar att det är lättare att göra med en kabel isf. En oisolerad ledning, som dom flesta högspänningsledningarna typ 70kV och uppåt, har väl rätt stora axiella laster, så jag vet inte praktiskt hur fan man skulle göra för att ihop ändarna, så att säga. Men det kan ju dom där mindre begåvade jag pratade om tidigare. Vi skulle behöva ha tag på en sån om vi ska få veta.

Horizon

Nu blev det intressant, ja. Hur får vi tag på en sån där kunnig person? Vem ringer någon?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Dn ende jag känt till i min bekantskapskrets under de senaste 30 åren råkade ställa stegen åt fel håll i ställverket, så var den sagan all. Någon annan får ringa, men gissa om de skulle undra varför i andra änden av luren!
-Brat

ft

OT

Man förseglar ibland oljebrunnar med självtryck där ventilerna lagt av med hjälp av sprängmedel. Det är lite tufft!

/OT

Och jag har också något minne av att ha läst om skarvande m h a dynamit. Men kan fasen inte komma ihåg om det var i samband med kablar eller något helt annat...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Andreas

http://www.400000volt.nu/print/utbildning_anlaggningsmontor_deeper.htm
Quote
Skarvning och reparation av linor

Linorna på en kraftledning består för det mesta av aluminium med en kärna av stål eller en legerad aluminium. Vid byggnation eller reparation av kraftledningar måste man skarva ihop linor med vissa mellanrum. Metoderna för detta är att man sätter ihop linorna med ett aluminiumrör och därefter pressar ihop röret i en manuell hydraulpress. Det går också att skarva linorna med en detonationsskarv som innehåller sprängämne. Du kommer att få prova fler varianter på att skarva och reparera linor.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Se där, jag var inte helt ute och cyklade! :)
-Brat