News:

No significant change

Main Menu

DH8/Q400 problem

Started by Brat, August 28, 2007, 14:42:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

På norra Fårö ligger ett vrak uppspolat längst ut på Norsholmen. Det var ett fraktfartyg som gick på en sandbank i slutet av 60-talet. Fartygets namn var... Fortuna. :D

Hittade detta vid en snabb sökning:

-----

69-10-28 Sö, Am, Eb, Öst,  Wallblom
Kl 0440 larm från Cefyl. Nödraket iakttagen NNE Fårösund. Vi var i luften 0500. I höjd med Fårösund iakttogs nödraketer och nödbloss. Kl 0525 var vi framme vid haveristen som stod hårt på grund. Hårt väder så att sjöarna slog över båten. Besättningen i båten hade försökt sätta i livbåten men denna hade vattenfyllts. Vi försökte först skicka ner styrlina men p.g.a. den hårda vinden gick det ej. Båten rullade kraftigt och vi beslöt att endast skicka ned selen. Efter 15 min. var hela besättningen räddad, 4 man och 1 kvinna. Vi landade Visby 0600 där polisen mötte och tog hand om båtbesättningen. Båtens namn: FORTUNA. Västtysk från  Rhachermore. Flygtid 1 tim.
        /Am

-----

Fann även en hel del kul och intressanta saker på samma sida:

-----
69-07-07 Fo, Sj, Eb, Öst      H98
Larm från Cefyl om svårt skadad sjöman med pulsåderblödning å tyska fartyget "Nordlicht II ".Läkare beordrad att medfölja hkp från Visby. Fartyget på 22 km WNW Gotska Sandön där "Figge" först vinschades ner i 30 knops byig vind. Uppvinschningen av den skadade i tyska  fartygsbåren gick bra. Oj, vilken fin bår. Han låg perfekt som i en kåldolme. Starten var 1803 och landning vid lasarettet 1913.  Flygtid 1 tim 10 min.
        /Fo
-----
69-08-25 Wa, Er, Bt, Ant
Pådrag av Cefyl (Svensson) 0420. Tingstäde begärde hkpspaning Ö. Gotland. Röda raketer hade iakttagits Ö Ronehamn. Start 0440. Efter 10 min spaning upptäcktes en polsk 2 mastad havskryssare med signalen "manöveroduglig" hissad. Det visade sig att den stod på grund. Efter att de "satt segel" försökte vi blåsa den av grundet, men lyckades ej. Visby 0505. Flygtid 1 tim. 25 min.
           /Wa
-----
I Västervik krångligt och försenat då vi ej hade polisradio.VI MÅSTA HA POLISRADIO I
VÅRA HKP-4!         /Fo

Den kommer.         /Fi  ( :) )
-----
70-02-12 Wa, Må, Bt, Ant, Hagman    H 99
0929 larm av TL F 11. Fallskärmshopp. (just under utbyte av beredskap) 0933 Start. Haveri 140 grader avstånd 5 mil. Radar ost ledde oss mot haveriplatsen. Fpl cirklade över föraren som hamnat på isen. Ingen nödsändare igång. Öppet vatten i form av råkar och vakar runt om. 0946 på plats för uppvinschning av föraren. Ytb. Hagman skickades därefter ner och hämtade upp fallskärmen. Föraren, löjtnant Samuelsson o.k. 1014 landning F 11. H 98 som fanns på plats för utbytet av hkp startade omedelbart efter oss och kvarstannade på haveriplatsen för att söka efter stolen och ta vara på delar efter den havererade S 35.  Flygtid 45 min.
        /Wa

70-02-20 Er, Ho, Bm, Est       H 97
Hur F - n var det med hangaren då ???
-----
70-10-01 Fo, Ho, Eb, And      H 99
Larm från Tingstäde radio kl 1740 om engelska lastfartyget "ESK QUEEN" i sjunkande tillstånd mellan Furillen, Ost fyren Grauten. 13 mans besättning. Start 1754 med mörker och dåligt väder, duggregn, tidvis under 1 km sikt  o. 30 m. i tak. Kom fram 1810. I dyningen nära haveristen rullade två livbåtar med 10 man i den ena och tre i den andra. Uppvinschningen igångsattes omedelbart då livbåtarna drev iväg med vinden och kunde kantra i bränningar. Styrlinan förstod de nödställda ej att använda på rätt sätt. Och någon ytbärgare hade vi ej i besättningen. Vilken nackdel just i sådant mörkerföretag! Nåväl, när vi tagit upp 7 man, däribland kaptenen kom en lotsbåt fram och tog de övriga 6. Gott samarbete via Tingstäde radio. Våra 7 man ilandsattes på begäran i Slite där KA-3 militär på övning tog hand om dem. Blandad nationsbesättning, även en neger. Flygtid 1 tim. 10 min.
        /Fo
-----
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Justin Case


Horizon

Google är din vän. Ursäkta urspårning av tråd, vet ej vad som hände. :)

http://home.swipnet.se/nv/uppvsb.html
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Äsch, jag bryr mig inte om det, det är intressant när trådar får ett eget liv, jag kan byta topic igen, det enda problemet var att man får skriva den så kort! :)
-Brat