Author Topic: Någon som vet var Black Shark tog vägen???  (Read 14046 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #32 on: October 12, 2008, 10:42:39 »
Hallå gubbar,,,

Jag har sett att det också på Frugals diskuteras mycket om "Starforce" och allt handlade bara om vilken "skit" det verkar vara.
Försökte få svar på varför alla är så negativa till SF.  Så jag frågar er också.
Varför denna negativism? Bör man undvika Blackshark pga SF och vänta på en krackad
version istället? (Inte för att jag vill det eftersom jag gärna vill bidra till ett lönsamt flygsim-segment.)

Vore synd efter nästan två års väntande att ha en produkt som inte kommer att funka av någon anledning.

/z

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #33 on: October 12, 2008, 11:33:09 »
Zebra: Kan bara tala för mig själv och äldre versioner av starforce, närmare bestämt den som levererades med Silent Hunter 3 för några år sen.

Jag fick efter detta hopplösa problem att installera bl.a. VPN-klienten jag behövde för att komma åt företagets nätverk, antivirus-program etc. Allting blåskärmade vid uppstart efter att programmen installerats. Under lång tid svor jag, innan jag en dag läste någonstans att StarForce kunde ställa till med problem om du försöker installera ett program som har en s.k. kernel-driver.

Efter att ha hittat ett tredjepartsprogram som klarade av att avinstallera StarForce fungerade det åter utmärkt med VPN, antivirusprogram etc. Det gick alltså inte att "själv" avinstallera SF genom att t.ex. avinstallera SH3.

Nu påstår dom att SF till Black Shark ska ha moderniserats. Jag är nog lite sugen på att testa / köpa.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #34 on: October 12, 2008, 15:44:15 »
zebra: Här är lite mer info angående StarForce sett från den negativa sidan...

http://www.glop.org/starforce/

Och det som skrämmer många är nog följande, fullt förståeligt man är förbannad om man haft oturen att drabbas (nu e ju en DVD-brännare inte speciellt dyr men ändå!).

Quote
In some circumstances certain drives cannot cope with this mode and it results in physical hardware failure (Most commonly in multiformat CD/DVD writer drives).

Personligen ogillar jag nedanstående även om jag aldrig råkat ut för något...

Quote
Moreover, the Starforce drivers, installed on your system, grant ring 0 (system level) privileges to any code under the ring 3 (user level) privileges.

Ovanstående saker kan mycket väl vara ändrade i nyare StarForce men jag hade hellre sett ett annat skydd mot piratkopiering i Black Shark och efterföljarna i DCS-serien.

Dock är inte StarForce ensamma! Det finns andra kopieringsskydd som gör liknande/andra korkade saker men StarForce är det som fått mest negativ uppmärksamhet de senaste åren (troligtvis pga att vissa DVD-brännare helt enkelt gått sönder)!

/KC


« Last Edit: October 12, 2008, 16:31:29 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #35 on: October 12, 2008, 17:58:34 »
Mina CD/DVD-brännare gick inte fysiskt sönder men så länge jag hade SF installerat så kunde de bara bränna i 1x... För mig är det en principsak, skiten kommer aldrig mer att installeras. Jag tror att det kommer att finnas en knäckt version ute, förmodligen innan det finns i butik i Sverige.

Jag hade tänkt köpa Spore, vart ej av pga. DRM, Hade tänkt köpa Black Shark, blir inte av pga. SF... Bra för min plånbok, värre för spelföretagen om fler gör som mig.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #36 on: October 12, 2008, 20:38:31 »
Jag gör som ctrl. Jag är ett flockdjur. ctrl är en flock. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 126
    • View Profile
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #37 on: October 13, 2008, 07:58:39 »
Men också... SimHQ har ju släppt ganska mycket filmmaterial och vad jag har sett så finns det inga speciella grafikbuggar längre. Sen vet man ju inte hur flightmodellen är men om den blir som föregångaren så blir jag absolut inte besviken.

Undrar hur stabilt det blir med TrackIR. När jag flyger FSX så tycker jag alltid att det känns jävligt meckigt. Men på videoklippen från SimHQ så ser det mycket stabilt ut. Det kanske är jag som är kass på att konfiguera TrackIR profilen...  ;)

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #38 on: October 13, 2008, 10:49:43 »
Hej igen,,

och tack för era utförliga svar. Det känns ju inte kul att veta att risken är överhängande att
det blir skit av det hela...  Tänk vilket antiklimax (och fiasko för producenten) om marknaden ratar en av de bästa hardcore-simulatorerna pga en så trivial sak som Starforce. Undrar hur de tänker? 

Själv tycker jag att de borde ha bakat in (och höjt priset) en printad färg-version av manualen och skippat pdf:n, för att på så sätt både tvinga och locka folk att köpa simulatorn. Givetvis kan man hitta en manual på nätet förr eller senare.. Men vi hardcore-typer vill ju gärna ha en original-manual (eller?).. Se Falcon4 tex... Folk frågar fortfarande efter den .. 10 år efter lanseringen. 

Vi får väl se hur tongångarna går efter fredagens lansering.. Tur att det blir ryssarna som får ta bugg- och SF-smällen.    ;)

Horizånten: Nog för att vi alltid har vetat att du dyrkar ctrl,,, men nu har du väl gått lite långt när du har börjat att "pluralisera" honom...  Du skulle nog bli en god vingman till honom.   :P  Är det inte läge att återuppta Falcon?

/z

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Någon som vet var Black Shark tog vägen???
« Reply #39 on: October 13, 2008, 21:33:19 »
"Dyrkar ctrl"... hmm, nu känns det som att du missförstod mig. Nog för att han är en gammal karatefantom av stora mått, men dyrka... nja... :)

Jag startade faktiskt upp F4 AF för några dagar sedan och lekte lite med interfacet. Tänkte ta en liten tur i en gammal kampanj, men upptäckte att min joystick inte var inkopplad så jag stängde ner och surfade på tuben en stund istället. ;)

Kanske tar jag upp denna eminenta sim igen, kanske inte... Kanske har det senare att göra med att jag jobbar dryga 100 procent just nu och har en liten 1,5-åring som springer runt här hemma och röjer sönder min lägenhet. Jag vet inte riktigt. Gott om tid är det iaf ont om känns det som. Men man vet aldrig, så misströsta inte. Jag saknar våra kvällar med co-op över Mirim AB. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names