News:

No significant change

Main Menu

DH8/Q400 problem

Started by Brat, August 28, 2007, 14:42:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

Okej, de senaste dagarnas händelser har ju i ännu större mening pekat på att tillverkaren planet inte verkar ha riktigt full koll, att två flighter förutom de nyligen havererade också fått återgå för felindikering plus att även andra bolag hittat fel tyder ju på det. Vad som jag fastnade på i utskriften från ovanstående rapport var denna rad:
13:33:09 Vänster Pilot : I den här maskinen kan ju allt hända.

Man undrar hur ofta de flugit med mindre problem som inte verkat eller varit allvarliga med Dash8 Q400, men som ändå påverkat piloternas förtroende för flygplanet och dess tillverkare, till slut litar man inte ens på nödlistorna.

Bombardier har på sin hemsida ett brev om att kolla upp landningsstället på de plan som passerat 10000 landningscykler, av de 160 plan som sålts så är det tydligen 60 styck som passerat denna gräns. Såg nu att de har lagt ut anvisningar om kotroll och eventuellt byte av ett reglage/stag (actuator) som Goodrich tillverkat, undrar om resten av planet kommer att få samma översyn? Men nu måste väl bolaget göra nåt vettigt av det hela, det blev så tydligt när planen fanns i nyheterna under flera dagar, så man hoppas att piloterna kan känna sig tryggare, och att vi som passagerare inte ska behöva känna att det är med stor risk man sätter sig i ett Dash8!
-Brat

Horizon

Hehe, ja jag kan ju säga så mkt som att jag inte tänker sätta mig i en sån kärra tills de har varit igång ett bra tag och inget hänt. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Justin Case

QuoteOriginally posted by Brat


           Hon hamnade lite i underläge men borde väl även mer ha påpekat att hon hade fulla roderutslag utan att få önskad effekt, sånt skulle byta färg på mitt ansikte i alla fall!

Mhm! Den punkten håller jag med på!

Control87th

QuoteOriginally posted by Justin Case


           
QuoteOriginally posted by Brat


           Hon hamnade lite i underläge men borde väl även mer ha påpekat att hon hade fulla roderutslag utan att få önskad effekt, sånt skulle byta färg på mitt ansikte i alla fall!

Mhm! Den punkten håller jag med på!

Antingen lästa jag rapporten för slarvigt eller så är det ovanstående ett rent sakfel, det var väl inte hon som under någon fas flög planet?
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Nej hon flög aldrig, det gjorde kaptenen. Hon påpekade bara att planet drog åt sidan och att de fick övervarva den fungerande motorn för att de inte hade "feathrat" propellern på den andra motorn. Sen övergick hon bara till att ge höjdangivelser och sånt... har jag för mig...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Nej, det var inte hon som flög, det var jag som misstolkade VP och HP, fel av mig, rättning!
-Brat

Andreas

Och här kommer min tolkning... Jag läste hon == flygplanet, för dom är väl precis som båtar, kvinnliga?! ;)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Control87th

Det tvistar de lärde om.

Det finns minst tre skolor. Den ena som många svenskar tillhör är att flyplan absolut inte skall namnges. En skola säger att de är kvinnor... sen finns det diverse bolag som exempelvis SAS som gett sina plan manligt klingande namn.

De två plan jag nu är delägare i, har inga namn. Om jag någonsin namnger ett plan så blir det definitivt ett kvinnligt. :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW