[Starstreak] Intressant vapensystem...

Started by Horizon, May 29, 2002, 17:08:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Läste precis om ett intressant vapensystem för luftvärn och air-2-air. Starstreak hette det visst. Drar iväg en missil som har tre små "pilar" (darts) sittande i nosen. Väl uppe i fart separeras pilarna från motordelen och de styrs sedan vidare mot målet med laser.

Läs mer på: http://www.army-technology.com/projects/starstreak/index.html
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Jepp! Trevlig rackare. Och eftersom det är en "beamrider" så är den svår att störa ut, man måste ju störa skytten.
Mvh  - Stefan -


Horizon

Men hur fasen fungerar det med styrningen av de små pilarna då? De ser ju inte ut att ha några rörliga delar?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

De har ju tom tryckt i en sprängladdning så lite styr och kontrollsystem är lär ju inte vara nåt problem.
Det behövs ju inte så stora rörelser på en roderyta i de hastigheterna.
Mvh  - Stefan -


Horizon

Men vad fasik... Sitter det såna där små Hobbex-servon i pilen eller? ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Ett charmigt nytt tänkande på vapensystem det där. Varför satsa pengar på vapenbäraren när vapnet kan vara lika avancerat? Eller ha ett multimode flygplan när man kan ha  ett multimode vapen.

Jag ser fram emot mera flechette teknik och utveckling inom AI. Laser anyone? Varför RADAR när man kan ha LIDAR? :)

God save us all ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

Var det bara jag som alltid använde Hellstreak som vapen i Gunship 2000? Funka ju mot allt ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com