News:

No significant change

Main Menu

Kalibrera X52an

Started by BloM, May 03, 2007, 20:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BloM

Min kära Saitek X52 har börjat visa lite felutslag. Trotteln kan inte köras vid 0% osv. Musen har alltid varit felaktig.
Vet någon hur man kan kalibrera detta? Förut när man körde något gammalt operativsystem (och kanske annan joystick) så var det jättelätt.
Har inte hittat hur man kan göra det i Vista så vore väldigt tacksam för all hjälp!
Check your six!

DefaultSlayer

jag har haft problem med alla 3 saitek joystickar jag använt hitills och även med min saitek X52.

det blev så att den börjde svänga av sej självt o sånt.

jag bytte den och då fungerade allt ordentligt. I sex dagar...:-X

men om jag drar ut sladden o sätter i den igen så blir det bra igen.

asså på min cyborg kunde man inte kalibrera för den skulle kalibrera sej självt men det gjorde den ju inte. på X52 kan man ju kolla om axlarna fungerar korrekt o så men på den kontrollpanelen kan man ju inte kalibrera manualt.

jag fick byta min fast att jag haft den i 6 månader och antagligen slitit ut den. men det är väl ingen bra joystick om den sedan går sönder på 6 dagar för mej.

o 100% av de 4 (mina 2 o din o en annans) saitek x52 jag vet folk som har så är det nu alltså 100%som har krånglat.

Phlerp

fattar inte varför tillverkarna inte i större utsträckning kör med HAL-sensorer?... jo, förresten. Om stickorna håller länge så får de inte sälja lika många.... Marknadsekonomi i praktiken :)

Mupp

Inte för att vara den som är den mot dom som är dom, men jag tror faktiskt att det sitter hall-sensorer i X52. Men det baseras på ett minne som lika gärna kan vara en dröm, och jag tänker inte öppna och titta nu, för då häller jag bara av dammet.

DefaultSlayer

o vad är hall sensor?

de skryter med nåt om nån optisk sensor för precision och minimalt slitage.

och så undrar jag varför vissa säger att det är bättre utan fjäder. på min gamla cyborg med elmotor i som blev varm närm na spelade med den o behövde ett extra eluttag så fanns kunde motorn trycka åt några olika håll o det var ju intwe alls lika bekvämt och noggrant som en fjäder.

vad finns det annars då? på logithech freedom vet jag det finns en konstig gummiring istället. men den är typ seg att köra med och det är inte lika hårt motstånd över hela axeln.

finns det andra mekanismer?

Rivvern_

#5
Hur gammal är den??

Funkar inte musen.. Lämna tebax!!! Det gjorde jag.. Fick en ny.. Det var efter jag snackat med den utomordentligt dåliga supporten hos saitek.. Ska se om jag kan hitta min tråd...



Här är det: http://www.saitekforum.com/showthread.php?t=8472

Du kanske måste logga in för att göra det... Men med en saitek är det likabra att du reggar dig hos supporten med en gång!

EDIT: I detta ärendet var de smidiga...

Mupp

Hmm, optisk... Jag trodde i min enfald att Logitech och möjligen MS hade nåt sånt nån gång, men nu känner jag att jag börjar få svårt att minnas frukosten, så jag ska nog inte uttala mig. En hall-sensor är iaf ett slags magnetfältssensor, döpt efter gubben Hall. Oftast riktar man en magnet lite olika beroende på vart spaken pekar, och frågar hall-sensorn (som jag egentligen borde skriva Hall-sensorn, men jag vägrar) vad den har att säga om saken.



Alternativ till fjäder? Tja, i min mening är X52/X45-mekanismen rätt värdelös, jag hatar den, X36 var mycket skönare och det var nån slags gummihistoria vill jag minnas. CH är väl ok om man gillar det där med fjäder, fast det känns lite väl mycket RC för att det ska passa mig. Jag har dock bara testat kortare stunder, och dom som har CH (och vågar erkänna det) brukar vara jävligt stolta. Själv har jag en sån däringa tryckkänslig till Cougar, det är tamefan bland det minst kostnadseffektiva saker jag köpt, men fan va skönt det är. Bättre kontroll än i något annat jag testat. Känslan lämnar ju lite att önska när den står på skrivbordet, men att styra helikopter i x-plane med fingertopparna är riktigt skoj. Annars finns ju fjädervarianter till Cougar också, dom som har dom verkar nöjda men jag har aldrig provat. Också förbannat dyra.