News:

No significant change

Main Menu

"fallet" innan landning

Started by granQ, March 20, 2007, 18:14:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

Tänkte bara få höra en som vanligt oseriös fakta förklaring på ett flygfenomen.

Rätt ofta har jag varit med om att man närmat sig flygplatsen, sjunkit riktigt nära, känslan är att piloten vill försöka landa på en väg som man ligger i jämnhöjd, man är med andra ord väldigt lågt, motorerna går på "tomgång", sen dras motorerna på full kraft, oftast när jag flugit och detta skett även en sväng för komma in på landingsbanan.

Med nya farten som gör planet finner höjd, så "hoppar" man in på landningsbanan.

Undrar varför.


Min tanke är att piloten går ner och känner på vad "är min minium hastighet som jag kan hålla för sjunkning" ett sätt att undvika att piloten glömmer om planet är fulllastat eller ej.

samtidigt som ta sig ner på inflygningshöjd och kanske lämna "airspace" fritt från skarpa korrigerigar (tänker på inflygningen med svängar)..

så är det jag som fått för mycke vin på planet och börjat inbilla mig att det är piloten som är berusad och inte jag, eller finns det någon förklaring på detta?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

ft

Plötsliga pådrag på kort final är nog ett tecken på att man bör gå runt. :)

Jag kan inte matcha din beskrivning mot något som är en del av en normal inflygning. Hur långt gaspådrag snackar vi? Det tar donkar rätt lång tid att komma upp i full kraft om man drar på från flight idle.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

Bara spekulerar...

Misstänker att planet/planen kört med autothrottle. När man kommer ner på lägre höjd minskar motvinden, ibland i ganska distinkta skikt... autopiloten kompenserar kraftfullt...

Är det alltid på samma ställe? Jag minns den härliga tiden på gamla Tullinge, en liten lustighet där var att vid normala vindförhållanden så kom man i "lä" bakom en kulle på ca 30m höjd vilket gav lite lustiga effekter. :)
Control
87th Stray Dogs VFW


Control87th

#3
När jag läser ditt inlägg igen så kanske det är lite längre ut än jag först trodde. Det normala (som vi i Sverige är först att testa med alternativ till) är att efter ett längre sjunk, stanna upp på en höjd av 2-5000ft för att där dirigeras för spacing eller för att ta ILS/VOR eller vad man nu flyger in på.

Så efter att ha gått stabilt från 30+ tusen fot på tomgång ner till säg 3000 fot så körs det sedan några nm under vektorering eller enligt STAR tills man slutligen tar finalkursen med normalt max en sista 30 graders sväng.

Titta på exempelvis STAR till Bromma:
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD2/ES_AD_2_ESSB_4_3_en.pdf
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Lupson

Flög MD-80 Kastrup-Grenoble ToR i förra veckan. Hamnade nästan längs bak, en dryg meter framför ena motorn. Helsike vad det låter.

Funderade faktiskt över just det med pådrag under landning. Reagerade på att motorerna gick upp och ned i effekt en hel del under den sista "raka" inflygningen. Man funderade ju på om piloten antingen var övernitisk i att hålla sig exakt och använde för "stora" rörelser, eller om det var helt normalt. Kanske sån där auto-throttle.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

granQ

control, ja du är nog spot on.

Nu flyger jag inte "halmstad-arlanda" direkt, utan vi pratar 747, il96 osv på längre flygningar, så känslan av "oj vad vi går nere" kan nog bero lite på det.

Tex vid bangkoks flygplats tycker jag minnas alltid händer, men tror även vid frankfurt att vi gick ned en bit innan trots var "litet" plan från istanbul.

Tycker är så vanligt att jag sitter och väntar in just det där "gaspådraget", för mig fått samma sak till kastrup då man kommit in söderifrån och sen svängt av vänsterut från svenska kusten, dock minns jag inte lika stor "gaspådrag" där, bara "sista svängen" och det är just gaspådraget jag funderade på.

Höjd X meter, gasavdrag, nedstigning påbörjas, eventuellt något steg på flapsen.
Senare.. börjar dom plocka undan, fasten seatbelts osv.
Kommer igenom molntäcket, marken rushar mot en, man ser "detta är ju staden!"

Skarp sväng, gaspådrag.
Hjulen fälls ut.
Landning



Så för vara mer exakt.. så menar inte i "nedsättningsögonblicket" utan en bit utanför.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

lol, granq du har ett sätt att prata/skriva som gör att jag ofta tappar bort mig helt i dina poster och inte fattar alls vad du menar. Så även denna gång. Tur att vi har ctrl och andra kunniga som kan svara. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

QuoteOriginally posted by Horizon


            lol, granq du har ett sätt att prata/skriva som gör att jag ofta tappar bort mig helt i dina poster och inte fattar alls vad du menar. Så även denna gång. Tur att vi har ctrl och andra kunniga som kan svara. :D
jag har en inbyggd kryptering vet du, man börjar säga A, fortsätter med C, hoppa tillbaka till B och avslutar med fråga om D.

Lägger man ihop allt i bakvänd ordning så får man ut sanningen.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)