Gripen skjuter skarpt med kanonen

Started by Andreas, February 21, 2007, 11:07:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mupp

QuoteOriginally posted by Andreas
...
Om du vill Mupp...

Nä fy, det är så sällan jag vill saker. Och det här med vapen har jag ju faktiskt aldrig greppat alls. Men jag måste säga att det var lite surt att hon inte hade nåt svar, jag hörde aldrig att du frågade. Jag har en till kuriosa-fråga: Hur fort kan man flyga när man skjuter med en sån däringa, finns det några begränsningar? Jag och mitt ögonmått är hyfsat överens om att han ligger nånstans runt 1000kmh på den där bilden, med väldigt stor felmarginal, om eldhastigheten på wikipedia stämmer.


(För övrigt tycker jag det är lite intressant med tjejer och försvarsmakten, i såna publika sammanhang. I uppvisningsgrupperna, då främst Svea och Lejonen, där pratar dom oftast som om barn när dom berättar att det minsann är tjejer med (och i Svea är det ju ganska uppenbart). Nu må jag hävda att jag har väldigt få feministiska drag i min lilla hjärna, men vafan? Känns det inte lite ovärdigt? Varför göra en så stor grej av det, och då dessutom prata om dom som om dom bara är med av en enda anledning? Även om det mot förmodan skulle vara så. Jag tycker det är lite konstigt. Men fy, nu handlar det om vapen, inte jämställdhet, usch!)

Mr_Pyro

QuoteOriginally posted by Andreas


            Hehe, ja hon var fin hon ;) Kanske jag blev för ställd när jag hamnade framför den skönheten!

Tyvärr hade hon faktiskt inget bra svar på den frågan. Om du vill Mupp får du axla hennes mantel och läsa in dig på BK27an och sedan servera mig ett svar? :D


Gatling-systemet finns väl nästan uteslutande på jänkarna plan.



Ryssarna kör med sexpipiga gatling automat kanoner på sina moderna kärror.
Mig 23 & Mig 27 har 23mmx6
Mig 29, Su 24 & Su 27 har 30mm 6 pipig gatling..


/Mr_Pyr0


Andreas

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro
Ryssarna kör med sexpipiga gatling automat kanoner på sina moderna kärror.
Mig 23 & Mig 27 har 23mmx6
Mig 29, Su 24 & Su 27 har 30mm 6 pipig gatling..

Enligt AFT så har SU-27 en GSh-30-1. Det verkar som om Mig 29 också använder den.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Mr_Pyro

Min källa var från 1989 så den var lite spekulativ..

Skall kolla Janes..Men det stämmer säkert som du sa.


/Mr_Pyro

Andreas

De enda ryska flygetyg som jag känner till som använder gatling-system är tidiga Mi-24:or (4x12,7 mm).
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Läste på Wikipedia om den ryska kanonen och jag måste säga att jag är lite förvånad att de frångår den traditionellt ryska vägen och använder en kanon med "superb accuracy", men måste byta pipa varje gång piloten byter kalsonger. Jag har vant mig vid att ryska saker har en träffsäkerhet som när en brännvinsberusad infanterisoldat skjuter AK-47 medan han flakar på en lastbil som kör i 70 km/h över en mycket ojämn väg... _men_ att sakerna håller även om man tappar en oljetanker på dem. Detta med GSh-30-1 låter ju nästan amerikanskt. Vad hände egentligen när det kalla kriget tog slut? Övergav de _alla_ gamla fina ideal? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Hittade den här som är sexpipig.


Dock så är min första fråga fortfarande obesvarad... :-OO ;)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

SledgeHammer

GSh-30-1 används i både MiG-29 och Su-27. Arbetar efter principen med kort rekyl. Samma princip som gamla hederliga Browningkulprutor (tung kulspruta, Browning M2).

Vad gäller din ursprungliga fråga så misstänker jag att det finns tillräckligt med gastryck/energi kvar i mekanismen för att köra en cykel till om en patron inte tänder. Ryssarna använder ju separat drivpatron för att kickstarta sina men det gör inte BK-27 vad jag vet så om första klickar kan det kanske bli problem.
Mvh  - Stefan -