News:

No significant change

Main Menu

Viggens maximala hastighet

Started by Mr_Pyro, January 22, 2007, 23:07:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr_Pyro

Håller på och uppdaterar datan för Viggen i FreeFalcon och behöver uppgifter om Viggens maximala hastighet vid dykning utan att flygplanet drabbas av fysiska skador.

mvh
/Mr_Pyro

Mr_Pyro

Ingen som vet något?
Kom igen, lite hypoteser iaf :p
Är det mach 2.0 med beväpning eller typ 1.8 med medvind, hemlängtan och solen i ryggen & en lätt dykning?

Frågan är ju lite ospecifik..
Men hur mycket klarar själva flygkroppen av vid typ markyta respektive hög höjd.
Motorn borde ju vara den begränsande faktorn då den inte har variabel insugs geometri, mm risk för högtemperatur stallning mm vid hög höjd & hastighet...
Hittade en del info i samband med SR-71 incidenterna, men skulle behöva lite mera.

Mvh
/Mr_Pyro

ctrl

LOL, efterssom du efterfrågar hypoteser :p ;)

Jag tror inte ens flygvapnet vet. Jag tror att de kom fram till ett behov, satte därefter ett krav med god marginal till detta behov och testade sedan till detta krav plus 10-20%

Misstänker att det är flutter på canarden som är den begränsande faktorn för hållfasthet, skulle dock inte förvåna mig om du förlorar roderverkan innan detta.

Så om du tror på min spekulation så skulle du i Falcon moddellera det så att strukturen aldrig fallerar men att höjdrodret slutar fungerar vid säg m2.75

... så nu har du fått ett svar i vilket fall :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Mr_Pyro

Tja inte så uttömmande men en teori är bättre än ingen teori:p
Har du någon form av argument för att styrka din teori om roderverkan & canard flutter :D



NÃ¥n annan.....


Mvh

/Mr_Pyro