News:

No significant change

Main Menu

Överklockning Core 2 Duo

Started by Control87th, January 19, 2007, 19:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Oj, det var längesen jag såg en processor som var så glad i att överklocka. Min gamla Barton 2500+ går lätt att överklocka 20 procent utan att jag behöver meckla för mycket med kylning (1833 MHz > 2200 MHz med en Alpha PAL 8045 med 80mm Papst 19dB). Det fina med min CPU när jag köpte den var att FSB'n för CPU'n var 333 MHz och minnena var 400 MHz standard. Blev bra och billigt att köpa en sån CPU och sedan överklocka utan att systemet blev instabilt. Har testat att kräma på lite mer och det gick fint med både CPU och minnen, men tempen blev lite för hög.

31,3 procent upp är ju lysande överklockning med tanke på att du varken kör frys eller vattenkylning (och att du inte gillar högljudda fläktar). Hur mycket klarar dina minnen? Glöm inte att se till att du får en jämn och fin luftström över dem också.

Skulle vara kul att höra hur det ser ut i gamla lir som Operation Flashpoint, LOMAC, Pacific Fighters osv. Du måste ju kunna kräma på bra med detaljer och lull-lull där. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Schysst Control. Den där kylningen var verkligen GIGANTISK! Lite väl stor för min smak. Hur är ljudnivån?

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Horizon


Skulle vara kul att höra hur det ser ut i gamla lir som Operation Flashpoint, LOMAC, Pacific Fighters osv. Du måste ju kunna kräma på bra med detaljer och lull-lull där. :)


Jag kan säga att IL2 1946 flyter underbart. Allt på max med full kantutjämning och anastropisk filtrering. Ligger på 60 fps hela tiden. Det är ju med Vertical synk på så jag veet inte vad jag ligger på utan. Skulle installera. Lomac men min Flaming Cliffs skiva verkar inte vilja installeras. Stannar på 90%  av verifikationen. Så jag har inte provat det än.

Control87th

Min låda skulle kunna fungera som vindtunnel nu så luftflöde är inget problem.

- I fronten sitter nu två 12cm 8.7dba scythe fläktar. (De är definitivt inte vad som låter mest nu)
- Strax bakom sitter min Seagate SATA2 hårddisk. (Den är misstänkt som ljudbov)
- Därefter sitter 12cm Scythefläkten på processorkylaren, minns inte dba (Den låter inte mest)
- Ett steg till bak, hittar vi fläkten på 8800 kortet (Åtminståne i windows är den inte en primesuspect)
-Ytterligare ett steg bak, hittar vi chassifläkten (12cm) i sidplåten. (Den är primesuspect för att vara högst volym på nu, skulle behöva ett motstånd som sänker varvtalet)
- Ovanför allt sitter chassits 20cm fläkt som suger luft ut ur systemet (Inte högst ljud)
- Näst sist kommer PSU fläkten. Väldigt tyst (Inget problem ljudmässigt)
- Sist kommer ännu en chassifläkt (12cm). (Samma typ som chassifläkten i sidan)

Om ni läser ovanstående noga, inser ni att ljudet ligger på eller strax ovanför nivån för en tyst SATA hd (som dock sitter med endast med hålplåtsbitar mellan sig och mig). Även om systemet nu är långsiktigt acceptabelt så kommer jag att byta de två chassifläktarna alt få ner varvtalet på de befintliga samt hålla ögonen öppna för lösningar som tystar hårddisken bättre.

Vad gäller prestanda så kan man säga att Arma flyter på bra och allt annat flyter på "super". (3Dmarks onlineresult fungerar fortfarande inte, är det bara jag som har problem? )
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Häng upp hårddisken i en sån här.

Funkar klockrent med mina två Barracudor. Inget som helst resonansljud i lådan och endast lite knaster vid läsning/skrivning. Kräver dock minst en tom 5,25"-plats.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

3DMark fungerar äntligen... de senaste dagarna har jag problemfritt kört med 3150MHz. Med allt annat på standard får jag ca 17500  poäng i 3DMark05.

Vi får se när jag ids gå vidare... definitivt inget behov i dagsläget :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



ctrl

#14
Kunde inte låta bli att testa med nya bios-versionen (0702) som fortfarande har problem med voltinställningarna.

Fick inte upp den till 3600 idag men detta beror nog inte på spänningsproblem utan på att mina minnen inte hänger med till de farter som skulle behövas för att kunna använda jämna multiplar av FSBn

375 som ger 3375 på proc gick bra och ger 18175 i 3Dmark05

Så:

2400 -> 14600
2700 -> 15700
3150 -> 17500
3375 -> 18175

Edit: dagens överklockning är med standardspänning, temperaturen kom som mest upp i 51 grader under körandet av 3dmark.

Ännu en edit: Systemet är lika tyst som när det körs i standardfart :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names