News:

No significant change

Main Menu

Överklockning Core 2 Duo

Started by Control87th, January 19, 2007, 19:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

Standardfart på en 6600a är 2,4GHz (266,67x9) 3Dmark05 ger ca 14600 med ett 8800GTX på std.

Mitt första test att klocka upp den till 3,15GHz(350x9) gick sisådär... Det positiva är att den postade och bootade upp snällt... men när den pressas (Av 3Dmark05) så fick jag BSOD under det första CPU-testet, i loggarna från speedfan ser jag att temperaturen passerat 65grader celsius vilket förmodligen är problemet.

Nästa test var 2,7GHz(300x9). Den postade och bootade fint,  3Dmark går att köra och jag får ca 15700 poäng. Högsta uppmätta temp under testet är 61 grader. Jag måste nog byta fläkt alt. vattenkyla för att komma längre.

Dagens slutsats, Den medföljande kylaren/fläkten från Intel duger inte. Av detta test http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=603&page=9 ser man dock att jag kan sänka temperaturen rejält även om jag stannar vid luftkylning.

Fortsättning följer i nästa nummer ;)

Edit: Ändrade rubriken från Dual 2 Core till Core 2 Duo ;) / Hårisånt
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



predator

Cool 1000 poäng på att klocka upp den inte illa.. asså då har jag en fråga.. jag har ju samma processor men i en dell dator. men nu är det så att  bios verkar inte inehålla några som helst möjligheter för att överklocka vad jag kan se. frågan är kan man o isåfall hur på denna dell...


Control87th

#2
Well, det var ju det jag flaggade för som negativt med Dell. Åtminstånde historiskt så har det varit bra på att ha låsta Bios... Min nuvarande ftp-server är en gammal Dell Hem-PC, jag hittade aldrig någon Bios som jag vågade lägga in på den, därför är den och har alltid varit std., en P4 1,4GHz vilket rätt synd för förmodligen skulle den klarat minst 1,8 vilket hade gjort rätt mycket för totalen och gjort att processorn matchade de för dåtiden supersnabba rambus minnena bättre.

Det är allt vanligare att även "normala" människor överklockar så allt mer info finns att hitta. Du behöver hitta en kompatibel BIOS, har inga andra tips än "google".
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

#3
Mitt mål är att med nuvarande hårdvara få över 20000 i 3Dmark05 vilket går med grafikkortet på standard och processorn på 3,6GHz (Vilket många lyckas med, med samma komponenter som jag har, endast med bättre luftkylning)

Från 14600 till 20000 vore riktigt trevligt :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

QuoteOriginally posted by predator...men nu är det så att  bios verkar inte inehålla några som helst möjligheter för att överklocka vad jag kan se. frågan är kan man o isåfall hur på denna dell...

Man ska läsa svaren man får när man frågar i tidigare trådar... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

predator

jag skiter igentligen i vilket , men fråga bör man annars dör man nyfiken

ctrl

Har nu stoppat i en Scythe Infinityfläkt till processorn, betydligt tystare än originalfläkten och nu kan jag med 3,15GHz(350x9), köra igenom hela 3Dmark05, maxtemp under hela testet är 50 grader (jmf med ca 65 med originalkylaren vid BSOD)

Tyvärr fungerar inte 3rmarks uppladdning för mig ikväll så jag vet inte ännu vilket resultat jag fått.
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

#7
Lite bilder:

Först: inte undra på att den kyler bättre med tanke på storleksskillnaden
ftp://nosig.no-ip.org/bilder/DSC00321.JPG



Försök inte ens montera en sådan här kylare utan att plocka ut moderkortet ur lådan.
ftp://nosig.no-ip.org/bilder/DSC00323.JPG



Allt i burken, den lösa fläkten sitter sedan i sidplåten:
ftp://nosig.no-ip.org/bilder/DSC00327.JPG



Allt på plats och igång, var tvingad att använda dremeln på fläkten i sidplåten för att den inte skulle gå emot processorkylaren:
ftp://nosig.no-ip.org/bilder/DSC00331.JPG
Control
87th Stray Dogs VFW