Author Topic: SB2 i FM?  (Read 3619 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
SB2 i FM?
« on: December 11, 2006, 15:45:07 »
« Last Edit: December 15, 2006, 08:11:30 by Andreas »
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Replying to Topic 'SB2 i Försvarsmakten'
« Reply #1 on: December 11, 2006, 18:11:23 »
Där ser man vad  kollegorna har för sig.. Spelar dataspel på arbetstid. Känner mig lite avundssjuk....

Wahrborg

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 37
    • View Profile
Replying to Topic 'S
« Reply #2 on: December 15, 2006, 02:51:36 »
Det där är inte SteelBeasts, utan Beksim 2007. Förövrigt så finns ej SB2, utan dom nya verisionerna heter Steelbeasts Professional (mil) och Steelbeasts Professional Personal Edition (mil/civ). :)
« Last Edit: December 15, 2006, 02:52:19 by Wahrborg »

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'SB2 i Försvarsmakten'
« Reply #3 on: December 15, 2006, 08:10:01 »
Tackar! :)


Edit: efter att jag skrev min första post så la jag till ett ? i ämnesraden, men det kom tydligen bort...
Det var alltså tänkt som en fråga först.

Edit2: ämnesfältet rymde bara ett visst antal tecken.
« Last Edit: December 15, 2006, 08:12:07 by Andreas »
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Replying to Topic 'SB2 i FM?'
« Reply #4 on: December 15, 2006, 09:01:47 »
Quote
Originally posted by Wahrborg


             Det där är inte SteelBeasts, utan Beksim 2007.


Men det är i grunden samma grafikmotor eller?

Wahrborg

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 37
    • View Profile
Replying to Topic 'SB2 i FM?'
« Reply #5 on: December 15, 2006, 17:27:39 »
Nej, vet inte vad Beksim är baserad på, men det är inte SB motorn.

granQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1109
    • View Profile
    • Anrop
Replying to Topic 'SB2 i FM?'
« Reply #6 on: February 23, 2007, 00:16:15 »
fråga.. är det någon som har en uppskattning vad det kostade för försvaret att få till strv122 och 9040 till Steel beasts, som sen släpptes till "vanliga communityn" cred för sånt, kanske kan minska utbildningstiden. Få ett ex med sig på mönstringen ? ;)

Fråga 2.. finns det någon annan försvarsmakt som gjort liknande, hörde tex danskarna har specialbeställt sina grejer om jag förstått det rätt?

Vad kör frankrike med, vore roligt kul med en leclerc, skall jag lägga ut 1000 kr får det vara lite mer tanks. Någon annan försvarsmakt som använder med roliga vagnar?

Någon som vet vem som betalar i Sverige, sökte på FMV för tänkte all upphandling skulle väl finnas där men utan framgång.. MSS köpte direkt eller någon annan?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Wahrborg

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 37
    • View Profile
Replying to Topic 'SB2 i FM?'
« Reply #7 on: March 07, 2007, 13:33:58 »
Quote
fråga.. är det någon som har en uppskattning vad det kostade för försvaret att få till strv122 och 9040 till Steel beasts, som sen släpptes till "vanliga communityn" cred för sånt, kanske kan minska utbildningstiden. Få ett ex med sig på mönstringen ? ;)


Svenskarna har köpt ett antal SB Pro licenser, exakt antal kommer jag inte riktigt ihåg, men så vitt jag vet så är målet att det ska finnas SB stationer i Kvarn, Skövde och Revinge. Dessa är ganska dyra och kommer inte lämnas ut till värnpliktiga eller officerare.

Australiensarna där i mot gjorde så att dom beställde SB Pro, plus ett stort antal bantade Pro verisioner med enbart aussie enheter som dom lämnar ut till alla soldater.


Quote
Fråga 2.. finns det någon annan försvarsmakt som gjort liknande, hörde tex danskarna har specialbeställt sina grejer om jag förstått det rätt?


Japp det stämmer, Danskarna ligger bakom Leopard 2A5DK, Leopard 1A5DK, M113A5DK samt några logistik/underhålls fordon som jag inte kan komma på just nu. Till det tillkommer också diverse ATGM, RPG och small arms som danskarna använder.

Andra nationer som har legat bakom olika saker i SB Pro (PE) är tex Holland (YPR, bla) Australien/ANZAC (Leo1A5aus, ASLAV25, ASLAVPC samt en mängd logistik plus kring utr), Canada (Griffon samt olika funktioner och features in game)

Dessutom är det en mängd andra nationer som är kunder hos eSim, men som kanske inte på något synbart sätt (ännu) har tillfört saker till den civila verisionen. Några av dessa är tex Finland, Norge, USA, Chile etc etc..

Nästa nation som officielt kommer att tillföra något nytt fordon til SB Pro, och per automation också till SB Pro PE, är Spanien, där Pizzaro och Centauro är "in the works". Om de finns några mer pansarnördar som jag här, så kan ni ta en titt på spaniens inventarie, och därmed drömma om potentiella tillskott till simmen - finns några riktigt läckra pansarprylar i spanska armén :)


Dessutom är det "en del" nationer som tittar på, och utvärderar SB inför eventuell inköp.. Då sådan info kan vara ganska kännslig av olika anledningar, så tillhör det sådan information som endast eSim's marknadschef -aka Ssnake skall avslöja, när tillfället är kommet. Dock så kan det hända att visst väst-europeiskt med förkärlek för grodlår, eventuellt kan ha ett ganska långtgående intresse för att introducera stridsvagns simulatorer i deras träning ;) .. därmed får fråga 3 anses besvarad :D


Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det finns ett oerhört intresse för den här typen av simulatorer bland försvarsmakter världen över, och då SB är i stort sätt den enda i sitt slag, så kan man nog sätta stora förhoppningar inför framtiden. :)