Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

#176
Quote from: F16_Filur
* när detta uppdagades rasade korthuset samman, men exakt hur har jag ännu lite svårt att förstå, om bankerna som föll sålt dessa skulder vidare borde tex någon annan än de själva sitta med svarte petter

De såldes hit och dit, men Lehman Brothers hade sämre ekonomi än andra banker från början pga spekulation och misskötsel.

Quote from: F16_Filur
* två finansinstitut räddades, men efter vad jag hört kunde även Lehman Brothers räddats, och då skulle krisen inte blivit lika extrem

Först räddade man Bear Sterns, sedan Fannie Mae och Freddie Mac eftersom de båda var statens egen skapelse. Som jag förstod det offrades Lehman Brothers för att statuera exempel. De andra bankerna fattade vinken och började genast städa så gott det gick, så de skulle slippa gå samma väg. De stod "näst i tur" att falla. Merrill Lynch lät t.ex. Bank of America köpa en stor andel av de egna aktierna för att få en stabil storägare och på så sätt undvika att hamna i trångmål.

AIG räddade man för att de var alldeles för inblandade i den större ekonomin. Hade de fallit hade vi nog suttit i grottor och försökt göra eld idag. :) De pratar kort om detta i slutet av dokumentären.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

alltså ibland känner jag att hela finansindustrin är lika seriöst som vadslagning på internet... vilket inte alls känns så seriöst att det skall handla om våra besparingar.

Uppstyrning, städning av finansbranschen snarast tack..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

Vi pratade ju lite om automatiserad handel för ett par veckor sedan...

Från:
http://di.se/Artiklar/2010/5/11/206574/Trygga-bolag-bast-pa-borsen/?sr=6&tr=272088&rlt=0

- - - - -

"Richard Bernsteins förvaltning handlar om att identifiera undervärderade bolag med hjälp av en uppsättning analytiker. Han är mycket kritisk till automatiserad börshandel som styrs av datamodeller. "Några av våra bästa och skarpaste forskare ägnar sig inte längre åt att göra bilar eller flygplan, utan åt att göra modeller för att handla i aktier", säger han och fortsätter: "Vi ser resultatet av det. Vi har marknader som är mer volatila och mindre pålitliga."

Det kraftiga raset på New York-börsen i torsdags är, enligt honom, ett tydligt exempel av den skada som automatiserad handel kan ställa till med. "Förra veckan såg vi resultatet av marknader som domineras av programmerad handel och derivat. Det handlar om aktiehandel som domineras av maskiner", säger han och tillägger att han hoppas att turbulensen ska få fler att intressera sig för traditionell värdeförvaltning: "Jag är glad över det som hände i förra veckan. Människor kommer att röra sig bort från syntetisk förvaltning."

- - - - -
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

...och lite till (från Equedias nyhetsbrev som jag prenumererar på)

- - - - -

Dear Members,

On February 28, 2010, we published an edition titled, "The Crash of 2010." During that time, the markets were strong and stocks were flying higher and higher. Many didn't take the report seriously.

On May 6, 2010, the Dow plunged 998 points - in less than 5 minutes. The biggest intraday drop in stock market history. Sure there were speculations that it was a computer glitch or an error in the system and not the markets themselves.

But now they're saying that it was money manager Waddell & Reed who executed a bunch of e-mini contracts during a 20-minute span, which then caused high frequency computer trading accounts and stop losses to get triggered.

It wiped one trillion dollars worth of wealth in the markets in a matter of minutes.

That's $1,000,000,000,000

Imagine the amount of wealth that was lost. Now imagine the amount of wealth that was gained - by those who knew what was going on...

Although conspiracy theories are entertaining, we certainly do not call ourselves conspiracy theorists. But many conspiracy theories have substance backed by facts.

Conspiracy or not, we do know how the markets can work...

Market Manipulation?

When you have big bucks, smart people, and a world of panic-stricken investors, market manipulation is easy.

Think about it. If Waddell & Reed collaborated with some of the major players in this world, maybe the same guys that are under investigation for manipulating the precious metals market, they could easily set off a round of sell-offs and make major profits by shorting the markets.

As Waddell & Reed pulls the trigger on the e-mini selloffs, the other players have already gone short and put stop losses around the board. This would cause other stop losses to trigger and panic-stricken investors to immediately sell. The markets go into a freefall and investors continue to dump with reckless abandon.

How many of you dumped?

When things hit rock bottom, they start buying it all back up, covering their shorts at an insane profit, thus causing a record-setting intraday swing of over 600 points on the Dow.

If a trillion dollars were lost, imagine how much was gained...

Of course, this is just a theory. This may, or may not, have happened. But what did happen was a historical one day drop of 998 points.

The point is, our markets are nowhere near the proximity of being safe - and market manipulators know this and are profiting from this every day. They know this is a trader's market. And they know after what happened in the last few years, investors will bail at any sign of weakness. They know that fear is still the word on the Street and they're playing this to their advantage.

- - - - -
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#180
Quote from: granQ on May 13, 2010, 13:53:56
alltså ibland känner jag att hela finansindustrin är lika seriöst som vadslagning på internet... vilket inte alls känns så seriöst att det skall handla om våra besparingar.

Uppstyrning, städning av finansbranschen snarast tack..

Det kan nog aldrig bli seriöst, det är bara vi som är lurade att se på bankerna som någon slags institution av typen bibliotek, skola, post, vårdcentral, bilprovning som jobbar för samhällets bästa och vår säkerhet osv. Där finns såklart en samhällsfunktion, men samtidigt är det ett jättelikt spel för gallerierna i och med att bankens intresse och kundens intresse är två skilda saker. De säljer en annan bild, och det fascinerar mig mer och mer hur bra de lyckas med det. Att få småspararen att känna sig utvald, smart och i kontakt med något "fint" eller avancerat. Allvarliga personer i vita rockar som inte besparar någon möda för att kundens säkerhet ska tryggas.... jovisst. Tror inte det är något nytt alls, måste ha sett likadant ut i minst 150 år.

Ser fram mot Oliver Stones Wall Street 2: Money Never Sleeps som har premiär den 24 september. Kolla gärna den första för inspiration.

QuoteDen första Wall Street-filmen var tänkt som en slags moralsaga. Börsmäklar-rookien Bud Fox (Charlie Sheen) förblindas av pengabegär och säljer ut sin pappas företag till Gordon Gekko, men gör tillslut det rätta och hjälper finansinspektionen att sätta p för Gekkos framfart. Men många såg bara - till Stones stora förvåning ââ,¬â€œ en film om lättförtjänta pengar och tjusiga takvåningar på Manhattan.

ââ,¬â€œBåde jag och Oliver blev helt ställda över hur folk reagerade på karaktären Gordon Gekko, säger Michael Douglas. Han var en ovanligt välskriven filmskurk och folk attraheras av skurkar. Men vi väntade oss inte att studenter på handelshögskolor skulle se honom som någon slags förebild. Det är väl antagligen en del av dem som sitter i ledningen på investeringsbankerna nu. Den nya filmen ger en möjlighet att ta ner Gordon Gekko på jorden.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/gekko-ar-tillbaka-pa-wall-street_4718383.svd

F16_Filur

#181
Här är en bok om eländet:

Bankbluffen
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917037466X


Plus några till:
Vägen till ekonomisk frihet : första miljonen om sju år (Häftad)  av Bodo Schäfer
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918538545X

Vägen till din första miljon : alla kan bygga en egen pengamaskin (Danskt band)  av Tobias Schildfat
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186047159

Bli börsproffs på ett par timmar : 30 regler du måste behärska för att göra bra aktie- och fondaffärer (Danskt band)  av Peter Nilsson, Johnny Torsell
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170920729

Horizon

Tack för tipsen, beställde två av böckerna. Bankbluffen och den av Bodo Schäfer. Den senare har jag kikat på förut, men valt bort för annat. Nu har jag läst ut allt utom Edge-boken och tänkte att det kunde vara kul att ha något i sommar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ja jag köpte Edge när den var på rea för några månader sedan. Halva priset = 300 spänn. Har mest bläddrat i den fram till nu, men den är väldigt intressant. Ska läsa den lite mer ingående under sommaren, tillsammans med de andra böcker jag köpt.

Har fått kommentarer om att det är dumt att köpa böcker eftersom det är "minskad vinst" i investeringarna, men jag tycker att läsandet/lärandet är en kul del i själva hobbyn med aktier och investeringar och skänker det mig livsglädje så är det bra.

Jag vet inte om jag tror på en störtdykning, men det är definitivt ingen positiv trend vi är inne i. Med tanke på hur NY slutade igår tror jag börsen börjar med ett litet dyk på måndag, men sen är det svårt att sia om resten av veckan. Jag håller mig borta och lägger månadssparandet på bankkontot istället. När det väl är dags att gå in får man en fin hävstång... hoppas jag. :)

Sitter och lurar på att köpa på mig lite BP-aktier. Den har ju slaktats på börsen den senaste tiden och jag tror inte ett dugg på de som säger att företaget kommer att få problem att överleva. Tvärtemot så är BP grymt stora (fjärde största företaget i världen) och starka och de har enligt pålitliga källor råd att betala för oljeläckaget i mexikanska golfen flera gånger om. En professor på nyheterna sa härom dagen att det skadestånd som det talas om är en årsvinst för BP. Då förstår man hur mycket pengar de tjänar. Tror man sedan på ett stigande oljepris under de kommande 3-5 åren så kan det enligt mig bara vara guld att köpa BP nu. Jag väntar dock på info om att läckan verkligen är under kontroll innan jag köper. Satt med fingret på avtryckaren igår kväll, men stoppades av att Avanza inte ville låta mig handla med utländska aktier innan jag fyllt i lite olika avtal. Får se om det gått igenom efter helgen.

Sololja bloggar lite om BP:

http://sololja.blogspot.com/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names