Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Tackar så mkt för länkarna. Ska läsa och begrunda.

Fundamenta med koll på vissa indikatorer (som tex insiderinnehav/sälj/köp) tycker jag är en bra mix. TA är intressant, men tidskrävande på ett annat sätt känner jag. Men man ska ju aldrig utesluta något säger de som vet. Jag lägger dock vikten på fundamenta just nu.

Jag har i många år varit intresserad (har handlat lite sporadiskt med fonder sedan mitten på 90-talet) men aldrig kommit igång med rena aktieköp. Började läsa Tradingguiden när den kom ut, men det var inte förrän för ett år sedan som jag kände att jag hade något att investera. Tidigare har det mest varit "ur hand i mun" vad gäller pengar. Fick av en händelse tag på boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av P H Börjesson och det var den som fick igång mig. Gick med i Aktiespararna och resten står väl att läsa i den här tråden, hehe.

Just det... PPM-fonderna har jag pillat lite med sedan starten. Inte så mycket de första 2-3 åren, men sedan mer aktivt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names


Horizon

Där kan man snacka om att spekulera. Han handlande lät mest som hos en spelberoende som försöker vinna tillbaka det han förlorat, för att sen förlora ännu mer. Han hade inte direkt någon klockren strategi... Undrar vad det var för böcker han hade läst?

Bra att vara ärlig dock, då får man många tips och råd på vägen.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

skall börja spara i aktier och måttlig trading "i framtiden" om jag tror mig själv. Men känns idiotiskt att avsätta csn för trada om ni förstår vad jag menar..

Vill ha pengar för pensionen i typ byggbranschen som ger hög avkastning och känns tryggt (de kan ju alltid göra lite bluffbyggen för dryga ut vinsten ;) ).. men sen börja "spela" med en del, dels kortsiktigt typ "50 000 avsätts för ny bil som skall köpas om 1 år.. kan jag få upp det till 80 000 kr och minska lån delen".. något sånt.

och tillskillnad från Filur som verkar tro sig kunna se att aktiemarknaden är dynamisk och full med greed som man kan "outsmarta" så skiter jag i aktier nästan och kollar "bortan för"..

T ex invensterade jag det lilla kapital jag hade i asien efter tsunamin helt baserat på logiken att företag där kommer gå bra när det pumpas in så mycket kapital och finns så mycket som skall byggas upp igen.. det gick toppen och på 3 månader gick de rakt uppåt för sen plana ut..

min största miss var att köpa rysslandsfonder, dra på semester till mexico och undertiden jag zippade tequila så blev det krig med georgien och en liten finanskris.. men de har snart återhämtat sig. Hade ju kunnat sälja av och sen köpa något annat.. men de tappade i värde, inte i andelar så jag höll kvar. Ligger på minus 30% sen anskaffningen men men förluster kan vara bra att spara också ifall man skall sälja lite vinster :)

annat av granQ's helt oproffsiga spartips. Använd funktionerna för sorta efter pris, och köp den billigaste aktien/fonden i en finanskris... ovansett om du tror på den eller ej, för tillgång och efterfrågan gör att den absolut billigaste "någonsin" (finanskris) "när som helst" kommer stiga :)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

Quote from: granQskall börja spara i aktier och måttlig trading "i framtiden" om jag tror mig själv. Men känns idiotiskt att avsätta csn för trada om ni förstår vad jag menar..

http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=2667

Quote from: granQannat av granQ's helt oproffsiga spartips. Använd funktionerna för sorta efter pris, och köp den billigaste aktien/fonden i en finanskris... ovansett om du tror på den eller ej, för tillgång och efterfrågan gör att den absolut billigaste "någonsin" (finanskris) "när som helst" kommer stiga

Frimärksaktier kallas de. :) Du får leta på OMX small cap eller kanske Aktietorget, där huserar en del billiga, lite obskyra aktier. ;) Mer seriöst så finns det faktiskt strategier som liknar detta, men då ska det vara företag som har klara fundamentala fördelar. Gärna ett mer stabilt företag som funnits länge och har en någorlunda god grund att stå på. Aktiestinsen Lennart Israelsson körde faktiskt den taktiken i sin ungdom. Kanske inte med hela portföljen, men ändock...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Här är en metod, om man är en hasselbackspotatis och inte orkar engagera sig.  :)

"Enkelt och säkert sätt att gå plus"
http://www.borstjanaren.se/artiklar/forum.php?lggtll=131&sida=VisaInlagg&amneforinlagg=12220

QuoteBo Bredenhof  2010-01-17 12:39    
Hej alla,

Jag ska beskriva en metod som både säkert och lätt gör att man kan tjäna pengar på fonder och aktier. Och sova lugnt under tiden.

Gör så här:
1. Ni ska följa svenska index OMX Stockholm 30 med ett MA100 ( dagar). Ett enkelt och gratis ställe att göra det på är Finansportalen ( www.finansportalen.se).
Välj "svenska index", "OMX Stockholm 30", "3 månader" på grafen, ett medelvärde och välj MA100.
2. efter en nedgång av indexkurs-kurvan under MA100-kurvan och MA100kurs-kurvan är nedåtriktad!!!:
första gången MA100kurs-kurvan gör ett tick uppåt köper ni allt det ni valt
3. så länge MAkurs-kurvan är uppåtgående eller sidgående ligger ni kvar med ert innehav
4. första gången MA100-kurskurvan gör ett tick nedåt säljer ni allt och parkerar det på säkert ställe ( Pm SEK eller bankkonto)
5. nästa gång MAkurs-kurvan gör ett tick uppåt köper ni allt igen
osv osv

Vad kan jag köpa och använda denna metod på? Jo, alla fonder som har innehav i många länder t ex globalfonder ( SKAGEN Global m fl), råvaru-indexfonder med många olika råvaror i, BRIC-fonder bör går bra, Sverigefonder naturligtvis, Nordenfonder också.
Men inte enskilda länder och inte enskilda råvaror och inte fonder i en valuta ( förutom SEK).

Varför fungerar det här när jag använder svenskt index som signal. Jo, för att alla stora fondinvesterare säljer tidigt i småländer när börserna ska ned. Och Sverige är ett sådant småland som känner av nedgångar globalt snabbt.

Varför just MA100. Jo, för att MA200 är för långsamt och MA50 för snabbt och ger för många felsignaler.

Enda problemet är om index går sidledes länge. Då kan MA100 gå upp och ned flera gånger och man kan förlora lite småpengar några gånger. Men det är inte vanligt, man förlorar bara små belopp men man vinner i alla stora rörelser.

Ni som är investerade nu kan börja använda metoden direkt. Men ni andra ska inte köpa nu utan vänta på steg 2 i metoden.

Lycka till!

mvh/Bo

Horizon

Bosses metod påminner mig om att läsa lite mer i Stan Weinsteins bok. Jag skulle ju testa hans strategi på ett par aktier tänkte jag... någon gång... framöver... typ. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

By the way... Börstjänarens hemsida ser ut som om den är snickrad av någon som fastnat i 1995. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names