Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Quote from: Phlerp on August 18, 2009, 10:35:30
Quote from: Horizon on August 18, 2009, 09:31:38
".... Man behöver nämligen inte skatta bort trettio procent av vinsten, så länge som man behåller. Dessa obeskattade tillgångar ger i sig en hävstång. Byter man aktier så måste man ta tillbaka även de trettio procent man skattar bort. Det blir helt enkelt för mycket...."

Riktigt så enkelt är det ju inte. Det låter väldigt mycket med trettio procent. Men det är ju trettio procent på vinsten. Har man tex gjort 10% vinst så behöver det bara sjunka mer än 2,7% för att det ska löna sig att sälja och ta skatten. Har man däremot gjort en vinst på 400% eller mer (schablonmetoden) så måste det sjunka mer än 24% för att man ska tjäna på att ta skatten.

Risken är ju att man stirrar sig blind på de där skattepengarna och inte agerar. Hade jag sålt mina Ericsson våren 2000 när jag funderade på det så hade jag inte haft någon studieskuld idag. Men istället såg jag att CSN skulle klaga på den inkomsten som det skulle generera och så tyckte jag att det var för mycket skatt som jag istället skulle kunna ha som hävstång. "Så himla mycket kan det väl inte sjunka"... yeah, right  ::)

Jag tänker att det beror på hur lång sparhorisont man har och om man återinvesterar utdelningar i samma aktie. Jag tänker mig en lång sparhorisont i exemplet ovan. Men visst, en enskild aktie kan ju alltid gå åt pipan, det är därför man med fördel diversifierar sin portfölj. Hur mycket utdelning har du fått på dina Ericssonaktier sedan den trillade över branten?

Filur, du har säkert mkt rätt i det du säger. Vill bara poängtera (som ovan) att jag mest tänker långsiktiga investeringar och att hålla på och testa fram och tillbaka för att till slut få en vinst passar inte mig som person. Jag tycker att risken för att man fastnar i en massa pressande psykologiska beslut är lite för stor när det blir många affärer och en hel del TA man måste hålla koll på. Man behöver nog ha lite mer tid framför dator med uppkoppling varje dag för att kunna handla så. Med det inte sagt att det inte skulle fungera eller att jag dissar tekniken! :)

Ska läsa mer på Börstjänaren och om Henrik H.

Från Tradingguiden angående psykologi och korta/långa innehav osv (det handlar om det där med att snabbt våga ta en förlust och att behålla de aktier som går med vinst, inte tvärtom som väldigt många gör):

"Man blir aldrig fattig på att ta en vinst, lyder ett känt talesätt. Men du får aldrig vara med på kursvinnarna heller. Hade du köpt Nokia för 100 000 kronor 1992 så hade du haft 25 miljoner kronor vid millennieskiftet. En investering på 100 000 kronor i Hennes & Mauritz 1980 hade varit värd 70 miljoner vid samma tidpunkt. ... Sett i den backspegeln känns det såklart tråkigt om man föll för frestelsen att realisera sin vinst när man trodde att "nu kan den bara inte gå högre", kanske efter det att man fördubblat eller tredubblat sitt innehav."

""It never was my thinking that made big money for me. It was always my sitting. Got that? My sitting tight!" skrev Edwin Lefèvre i Reminiscences of a Stock Operator för över sjuttio år sedan i en reflektion över sina egna misstag. I Where Are the Customers' Yachts? grämer sig även Fred Schwed över att han alltid lyckas sälja sina bästa innehav för tidigt. "The a long time later it turns out that I should have just bought them, and thereafter I should have just sat on them like a fat, stupid peasant. A peasant, however, which is rich beyond his limited dreams!""

Bernardsson talar en del om att lära sig att ta förluster och har med följande:

"Lefèvre är tydlig när han berättar för oss om sina misstag. "I did precisely the wrong thing. The cotton showed me a loss and I kept it. The wheat showed me a profit and I sold it. Of all the speculative blunders there are few greater than trying to average a losing game. Always sell what shows you a loss and keep what shows you a profit."

Bernardsson fortsätter: "Det är alltså ointressant att titta på hur en aktie _har_ utvecklats. Glöm det. Det är endast framtiden som är intressant." ... "En investerare som har problem med att sälja förlustaktier borde inte köpa aktier alls." ... "Tradern Ed Seykota förklarar i Jack Schwagers Market Wizards: "The elements of good trading are: (1) cutting losses, (2) cutting losses, and (3) cutting losses. If you can follow these three rules, you may have a chance. Trying to trade during a losing streak is emotionally devastating. Trying to play 'catch up' is lethal."

Några citat ur Bernardssons bok Tradingguiden, som bjuder på utmärkt läsning!

Nu kan man tycka att mycket av det jag beskrivit motsäger mina tankar om att långsiktiga investeringar är det bästa, men då vill jag bara påpeka att jag på intet sätt är färdig med mina strategier. Som vi tidigare snackat om verkar ju ett långsiktigt tänk (bara aktier som man gjort en bra fundamental analys på) kombinerat med någon form av stoploss för enskilda aktier eller TA-analys av ex. OMX30 index eller OMXPI-index vara det bästa. Men hade det varit den perfekta lösningen hade väl varenda kotte varit miljardär idag. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Kompletterar med ett citat till (Lefèvre igen): "If you can't take a small loss, sooner or later you will have to take the mother of all losses." :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#74
"Hoppet är en traders värsta fiende"

"Always take unexpected profits"

"When somebody buys a stock it's because they think it's going to go up and the person who sold it to them thinks it's going to go down. Somebody's wrong." - George Ross

"The most important rule of investing is to play great defence, not great offence." - Paul Tudor Jones

Horizon

Quote from: F16_Filur on August 19, 2009, 02:21:09
Du har tur som har Börjesson att hålla i handen, om du missförstår mig rätt. Jag misstänker att hans bok är tio gånger mer värd än Tradingguiden pga en mer skyddande och enkel idé löper som en röd tråd!? :)

Huvudet på spiken! :)

QuoteTex har jag nu agerat på tips från en annan person och satsat allt på några halvårsprognoser. Går de fel kommer det att gå åt helvete. Vad jag än tänker om trading så dras jag till stora risker när det gäller mitt privata kapital.

Oj, vilka utslag jag fick över hela kroppen när jag hörde det där. :D

Tycker inte att det är särskilt farligt att gå in med en del av mitt kapital när jag har en sparhorisont på 15-30 år och bara köper stabila företag från Large Cap och dessutom diversifierar bra och ovanpå detta månadssparar och återinvesterar utdelningar. Då tycker jag mer att det låter som att du själv utsätter dig för rätt stora risker. ;)

Hur värderar du ett citat? Finns det något citat i världen som i så fall är av värde? Som jag sa kan ett citat motsäga ett annat, men jag tycker att de är bra om man valt en viss strategi. Då kan man ta fram någon annans erfarenheter och ha lite som käpphäst när man känner sig vek/osäker/villrådig och framför allt entusiastisk... vilket är livsfarligt. :)

Nä, jag kör på med mitt långsiktiga sparande á la Börjesson. Allt annat är bara ånga, som Kent säger. Eller vem det nu var. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Quote from: F16_Filur on August 19, 2009, 23:49:27
Det låter dock motsägelsefullt, 15-30 år, månadssparande, men du funderar ändå på att hoppa in och ut med dessa aktier på TA? Jag hade inte fått ihop det, det känns som om avbrotten skulle hacka sönder investeringslinjen. Man sätter liksom en filosofi i rullning rent mentalt när man startar ett projekt. Det finns en kille på youtube som kallar sig "Aireleon" och han kör både och, men har splittat upp det på två olika konton. Drömmen hade förstås varit att kunna undvika ett par stora dippar per år, och sen köpa tillbaka samma investeringsportfölj lite billigare, det är så du funderat eller? Göra en Aktiestinsen Plus!

I min ursprungliga plan var det köp och behåll som gällde, sen började vi prata TA och att hitta lämpliga ställen att gå ur/in för att maximera den förra tekniken. Nu är jag nog mer tillbaka på ren köp och behåll. Ju mer jag läser om marknaden och ju mer jag läser olika kända traders böcker/tankar, desto mer skeptisk blir jag till att hålla på och vela in och ut. Känns som ett rent tärningsspel. Den springande punkten är ju att jag har detta som en liten hobby på fritiden och inte är beredd att ägna mitt liv och en väldans massa tankekraft (läs: ångest över att missa signaler) på det. Det jag kan tänka mig att göra är att göra FA på intressanta företag och de innehav jag redan har. Sen får framtiden visa om jag utökar eller byter ut något av mina innehav. I framtiden kommer man prata om Aktiestinsen och han Aktieläraren från västkusten. ;)

Jag har två olika konton. Ett litet som jag testar TA och mer kortsiktig trading på och det större med köp och behåll.

Angående citaten så behöver de ju inte just handla om trading utan kanske mer ett förhållningssätt till livet och de beslut man måste ta.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#77
Quote from: F16_Filur on August 18, 2009, 11:00:05
Lite om investering jag snubblade över:
http://www.dennishedback.se/aktier/vardering/vad-du-an-gor-investera-inte-regelbundet/

För att citera Solnagubben på Prat om Pengar: Vilket trams!

----------

"Om man investerar regelbundet så sänker man visserligen risken för att investera allt sitt kapital när marknaden står som högst, men det är samtidigt en bra metod för att minska avkastningen på sina investerade pengar.

Jag har skrivit en del om varför man inte ska stirra sig blind på utdelningar, och nu tänkte jag ta upp frågan om när man bör investera. Aktiespararna, en del bloggare, och även en gammal räv (Aktiestinsen, Horizontens anm.) anser att man bör investera regelbundet, oavsett marknadsläge, eftersom man aldrig kan förutspå hur marknaden kommer att gå den närmaste tiden. Logiken verkar enkel, om man investerar allt sitt kapital samtidigt kanske man träffar en topp, och så tar det många år innan man ser någon avkastning på sina pengar.

...

Genom att portionera ut sina aktieköp över en längre tid har man alltså kommit ifrån den risken. Men å andra sidan snittar man då istället ned avkastningen. Drömmen är förstås att kunna köpa i botten på marknaden, och sälja i toppen, och göra om detta varje konjunkturcykel. Köpa billigt och sälja dyrt således, men det är tyvärr inte så enkelt. Ingen enda av världens investerare eller traders klarar av att förutspå kursrörelser in i minsta detalj. Faktum är att de flesta inte klarar av det över huvud taget, och jag misstänker starkt att de som gör det har tur."

----------

Det här var flummigt. Vad vill han säga? Först den rubriken och sen snack om hur svårt det är att göra på annat sätt. Och visst "snittar man ner sig", men en sparad krona är en sparad krona som man sen får ränta på. Om enda alternativet är att spara varje månad och sedan ta den klumpsumman efter säg 6-12 månader och riskera att gå in fel... Nä, det var skitprat i fin förpackning och överklassfrisyr. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#78
Tradingböcker finns det gott om, och anledning till en stor del är väl just att författaren inte klarar att leva på sin trading. Undantag finns dock. Jag håller på att läsa LefèvreÃ,´s klassiker just nu.

http://www.elder.com/

Horizon

QuoteTradingböcker finns det gott om, och anledning till en stor del är väl just att författaren inte klarar att leva på sin trading.

Har sett den kommentaren förut och det är ytterligare en anledning för mig att inte börja med daytrading. Jag vill inte bli författare. :D

Volvo åker hiss idag (+7,95%) och min portfölj myser. Imorgon går det väl åt helvete. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names