Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hehe, du kan inte släppa tanken på att det inte kan vara bra med köp-och-behåll-strategin. Du tänker och oroar dig för mycket mannen. Det är därför du inte är rik som ett troll idag. Relax, yo yo yo, feel the flow, que pasa paradox och allt det där. "Cool runnings" kanske man ska avsluta varje börsdag med. :)

Angående att ha en vapenbroder att stämma av med inför eventuella köp/försäljningar, så är det precis vad jag har. Vi är två glada amatörer som gett oss in i det här tillsammans. Aktierna i vår portfölj har vi bestämt gemensamt och när vi utökar pratar vi ihop oss om det först. Ska det bli avyttring av någon aktie framöver så kommer vi att diskutera det också. Som sagt bra att ha någon att konsultera innan man gör några dumheter. Bra, stabil och kritiskt tänkande individ är han också.

Lite lustigt, här sitter man och funderar i TA-termer med indikatorer och allt det där för att hitta köp-/säljlägen och så kör Buffet med den enkla taktiken att köpa när andra säljer och tvärtom. Det behöver kanske inte vara svårare än så om man tänker på att köpa stabila bolag.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#57
Quote from: F16_Filur on August 14, 2009, 00:38:29Ja, det är väl bara att härma Buffet då, sen är det straffspark mot öppet mål  :D Hur får du reda på "när andra säljer" då?

Det ska du berätta för mig. :)

Funderar på om MA50 i kombination med MA200 kan vara en bra indikator på den långa trenden, alltså för min långsiktiga portfölj.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ja, jag tänker på när MA50 korsar MA200 (precis som det rekommenderas att kolla när MA5 korsar MA34 för enskilda aktier). Vad menar du med att den psykologiska faktorn inte kommer att funka?

Angående månaden som kommer så känner jag mig inte på långa vägar säker på att göra några prognoser. Det enda jag kan säga är att det känns som att vi kommer att ha en fortsatt orolig marknad, med både upp och nedgångar när folk och större institutioner tar hem mindre vinster. Senaste veckan har media rapporterat om bättre siffror, både i Europa och USA, men det dröjer nog ett tag tills konjunkturen går upp mer stabilt. Det är väl en viss eftersläpning på när det de facto börjar gå bra för industrin igen t.ex. Så mkt vågar jag prognosticera (heter det så?). :)

Jag ligger kvar med min långsiktiga portfölj och investerar en summa varje månad. Lek-och-lär-portföljen har jag inte placerat än. Sitter och kollar intressanta aktier i Hitta Kursvinnare, såna som jag kan använda glidande medelvärde och några till indikatorer på.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#59
Kollar man på OMX femårsgraf skulle jag föredra går ur på <kurs under 50 + 50 faller> framför <50 korsar 200>.

Komma ur på 1200 vs 1050.

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=%5EOMX&t=my&l=on&z=l&q=l&p=e50,e200&a=m26-12-9,ss,r14&c=

Horizon

Jag tror att Israelsson helt enkelt ser sitt sparande i aktier som en hobby och även finner visst utbyte i tider när börsen/kurserna går ner. Det är lite spännande att se vad som händer... Jag tror faktiskt inte att han är särskilt knäckt över att ha tappat 100 mill under den här svackan. Är han det så är han jäkligt bra på att spela teater. :)

QuotePsykologin tenderar att vara en dold faktor innan man är inne i gamet. Ju mer "flytande" en position är desto större makt kan den få över en. Du har dock en rätt bra skyddande plattform som du splittat upp kapitalet i tre delar + en second opinion, så du borde ha större chanser än genomsnittet att lyckas.

Precis vad jag hoppas! :)

QuoteKan man vara säker på att courtagen inte blir större än förvaltningsavgiften hos en fond om man månadssparar?

Ingen aning, jag har inte räknat på det... än. Låt se... Det handlar om hur stor summan är som man handlar för varje månad. I en fond blir avgiften större och större när innehavet växer i värde. Courtaget kommer att vara samma månad för månad även om värdet på portföljen växer.

Aktier: Hos Aktieinvest betalar man bara 10 kronor i courtage vid varje köptillfälle (månadssparande via autogiro, medlem i Aktiespararna (AndelsOrder)). Det blir 120 kronor i courtage per år om man behåller det man har och inte skaffar något nytt.

Fonder: Ponera att innehavet är 50000 kronor. Med en förvaltningsavgift på 1,5 procent tar förvaltaren 750 kronor i avgift första året.

Schack matt. :)

Jag rekommenderar boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson för en inblick i hur storfinansen lurar oss på våra surt förvärvade pengar. Han har även en websida med lite kul info > http://www.bytsparande.nu/

QuoteKollar man på OMX femårsgraf skulle jag föredra går ur på <kurs under 50 + 50 faller> framför <50 korsar 200>.

Det där förstod jag nog inte riktigt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#61
Ok, kurs som faller under ett sjunkande MA50 har jag inte tänkt på. Men då menar du OMX30 index eller?

Är som sagt ny på TA men de indikatorer som jag kikat närmare på och som jag tycker verkar intressanta är trend, (stöd/motstånd, glidande medelvärde, Bollingerband). Formationer vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Har inte själv kollat hur det ser ut historiskt där. Momentum (oscillator, RSI och Stochastics) har jag precis läst om och där var RSI, relative strength index, mest intressant.

Känns som att trendindikationer är det som mest passar min typ av sparande. Det andra kanske jag får tillfälle att använda med min lek-och-lär portfölj.

Vet ej säkert hur förvaltningsavgiften dras, trodde det var årsvis.

Edit: Saxat från Finansinspektionens hemsida. Betyder första meningen att den dras en gång om året? I så fall undrar man ju om de tar värdet på när innehavet är som störst, eller bara rakt av ett visst datum. Där finns säkert en massa utrymme för dem att luras oss på pengar. :)

"Fondbolagen tar ut en förvaltningsavgift som anges som en årlig procentuell andel av fondens värde. Förvaltningsavgiften ska täcka fondbolagets kostnader för förvaltning och förvaring av tillgångarna, innefattande kostnader för administration, analysverksamhet, kundservice, information till andelsägare samt avgifter till förvaringsinstitutet. I förvaltningsavgiften ingår också de avgifter som betalas till Finansinspektionen för tillsyn av fondverksamheten. Utöver förvaltningsavgiften belastas fondförmögenheten även med andra kostnader såsom courtage för fondens värdepappersaffärer, avgifter vid investeringar utomlands, räntekostnader och skatt. Uppgift om högsta och gällande förvaltningsavgift ska finnas i fondens informationsbroschyr. Det finns inga bestämmelser i lag eller föreskrifter om nivån på förvaltningsavgiften."
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Säljer man innan ett år så dras den väl som låneränta kanske. Om 1,5% så 0,015xBeloppet/365 x antalet dagar man haft andelar.

Överköpta/översålda lägen i RSI är bäst när aktien konsoliderar i en range. När den tex trendar uppåt är ofta överköpt läge ett styrketecken, snarare än varning för snar rekyl ner. RSI och andra indikatorer är också bra för att kolla divergenser. Om man ser fallande bottnar eller toppar i RSI  medan kursgrafen stiger är det en varning (negativ divergens). Och tvärtom (positiv divergens).

Ja, länkexemplet ovan var för OMX, man kan ju kolla vilka metoder som funkar bäst för varje enskild aktie. Vissa som tex Boliden följer OMX väldigt bra, medan andra mer går sin egen väg. De aktier jag kollat på hittills har nästan alltid befunnit sig ovanför sitt 50 MA under längre uppgångsperioder.

50 korsar 200 är dock mer definitivt, med färre avyttringar under resan.

F16_Filur

Angående certifikat:

Handelsbankens Bull & Bear
https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=10439

Open End utan hävstång, följer 1:1
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/warrants/certificates.jsp?type=&action=search&issue=301&underl=

OEV = valutasäkrad   OEC = utan valutaskydd (kan vara bättre om kronan försvagas)

Tex kan OEV Ryss ABN vara ett alternativ till en Rysslandsfond.