Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

#40
Daytradern behöver inte ha rätt mer än 50-60% för att gå med vinst. Där måste finnas en entrésetup som ger detta, men sen är det bara upp till god moneymanagment och exithantering. Samt en tillräckligt lång serie affärer för att ens statistiska fördel ska kunna ge utslag. Säg 30-40 st.

Det är som om vi singlade slant, varje gång du förlorar ger du mig 50 öre, varje gång du vinner får du 1 krona.

Man måste dock garantera sin fortlöpande överlevnad i marknaden genom att begränsa risken till säg mellan 0,5 - 3% av sitt totala tradingkapital. Säg att 2% motsvarar 2000kr, varje affärs stoplossnivå bestämmer då hur mycket man får investera. Ligger stoppen 12% under entrén blir det 0,12 * X = 2000 vilket ger ~16600 kr som max tillåts investeras på den affären. Skulle fem sådana affärer gå emot en på raken är ens totala förlust bara 10%, vilket är fullt hanterbart att återhämta sig från och komma vidare med.

När det gäller Buffet så har jag stött på info som visar på att hans framgångar har mer med i leken än att bara sitta på aktier väldigt länge. Hans koncept låter superenkelt men bakom den fasaden verkar det komplext. Han tar såklart hem vinster, har länge jobbat med ett analysteam bakom sig osv. Han är dock intressant, ska försöka gräva fram mer detaljer om detta eller så har du kansket något? Avslutar med ett citat från nämnde herre.

"The change of habit is too light to be felt until its too heavy to be broken"

Horizon

Quote from: F16_Filur on August 07, 2009, 02:44:16Själv frågar jag mig om jag skulle vara mentalt bekväm med att gå investeringsvägen. Det har förvisso känts frestande att planera den, men jag är mycket tveksam om mitt intresse skulle finnas kvar efter något år eller längre. Hur reagerar du om du efter fem år ligger på minus 5% ? Det är antagligen värst inom högrisktrading, men hur reagerar man rent mentalt om flera månaders eller års arbete plötsligt raderas ut pga av "det ovanliga", idiotiska misstag, man förlorar sin edge osv? Blir man destruktiv, eller lyckas man iskallt backa ur och bryr sig om att rädda det som finns kvar? Det kan vara väldigt svårt att förutse hur man reagerar, för det är situationer som man normalt sett aldrig hamnar i annars. Där bör helst finnas en plan B för när allting börjar gå åt helvete - en möjlighet man på gärna bortser helt från. :D Föreställ dig själv hur det kändes för någon som började investera som du i mitten på 2007. Hur kul kan det ha varit när röken skingrats i början av 2009 om man följde med hela vägen ner? Jag skulle själv känt mig som ett punkterat bildäck och inte velat ha mer med börsen att göra. ;D Men det är klart, en plan B när man investerar på 30 år, hur skulle den se ut? Då har man från början accepterat att åka med på alla svängningar, i alla fall i tanken, men aktiekursen måste ju ändå finnas med på listan hos en investerare, även om den inte kommer först.

Nyckeln heter månadssparande i portföljen. När det går ner fortsätter jag köpa och när det går upp tjänar jag ännu mer än innan. Därför är jag inte oroad (än så länge :)) och behöver ingen plan B för min långsiktiga portfölj. Visst kommer det att kännas trist att se sina tillgångar minska ordentligt i lågkonjunkturer, men med en simpel plan tror jag man inte tar så hårt på detta. Snart är det upp igen. Typ. :)

Angående daytrading och korttidstrading mha TA tycker jag man ska se upp lite. Courtaget äter snabbt upp de små vinster du gör om du går in och ut ofta. Visst, handlar man för mindre pengar spelar det ju mindre roll, men då gör man ju heller inga stora vinster i kronor räknat. Det krävs en jäkligt bra plan och man behöver koppla sin aktiehandel till optionshandel (t.ex. "covered call") för att minska riskerna. Sen är ju de kortsiktiga rörelserna på börsen till stor del psykologi och jag undrar om det verkligen skulle vara värt det i slutänden om man inte är beredd att lägga en hel del tid på sitt tradande. Vi får se, jag är ännu ingen expert på detta. Kanske sitter jag med TA och optioner själv om några år. :)

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Angående syftena med mina sparanden så är PPM delen för att jag skall kunna få lite guldkant på de första åren av Pensionen alt. att ha valet att gå tidigare.

Mitt privata sparande har i goda tider syftet att ge en avkastning som kan användas för köp av roliga prylar typ datorer... i sämre tider är det helt enkelt en buffert att kunna ta av vid behov (både kapital och avkastning.)

Just nu agerar jag ganska långsiktigt och har en i mitt tycke låg risk... tidigare har jag varit vildare och kanske kommer jag att åtminstone med en del av kapitalet, ta större risker i framtiden.
Control
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

#43
Angående courtagen minns jag något som Elder skrev, att det handlar inte om ett nollsummespel, utan om ett minussummespel, med tanke på vad mellanhänderna roffar åt sig. Vinnarna får inte allt som förlorarna lämnar efter sig, och de ska dessutom slåss om resterna. Inte undra på att man behöver vara på en nivå långt över genomsnittet för att ha en chans i det här gamet.

Ska man ändå köpa en aktie längre fram kan det vara smart att ställa ut nakna säljoptioner på den. Risken är att den går ner till noll, men då hade man nog ändå redan pengarna att handla den för. Ingenting man får göra inom en KF i dagens läge dock.

Från BT-forum.

"Rätt framgångsrik legendarisk makrohedgefondförvaltare. Kultdokumentär från 80-talet om honom som gått för multum på ebay finns nu tillgänlig att ladda ner:

http://seekingalpha.com/article/152053-paul-tudor-jones-1987-documentary-a-must-see"

http://www.zerohedge.com/sites/default/files/Trader%20-%20courtesy%20Comfortably%20Smug.avi_.torrent

Horizon

#44
Quote"Månadssparande i portföljen" låter precis som bankernas argument när de vill att man ska månadsspara i deras fonder. Är det någon skillnad?

PPM-förvaltningen inom Aktiva Fonder, Twoship eller privat är ju egentligen just korttidstrading/swingtrading. Man växlar mellan noll risk i räntefonder och fullinvesterad. Jag minns flera soms sagt att detta sparande spöar deras eget privata med hästlängder, och så är det för mig och mina närmaste också. Vad jag tror du kommer att fråga dig om något år är "varför har jag inte bara härmat mitt PPM-sparande privat i en kapitalförsäkring". Jag ställer mig den frågan själv, och svaret blir något vagt att jag villa vara "aktiv". Vilket högst troligt bottnar i en egogrej att känna mig smart och vara en slags "marketwizard" Roll eyes Men vad ska man göra åt det?

Reglerna för kapitalförsäkringar kan komma att ändras snart, dessutom kan du inte dra av förluster mot vinster i en kapitalförsäkring. Det räcker för mig. Det ska alltså förtydligas att min aktieportfölj inte är helt klar. Förhoppningsvis kommer jag att optimera den under åren när jag lärt mig mer och när jag ser vart saker och ting rör sig. "Cut your losers short and let your winners ride" sa någon. Många gör tyvärr tvärtom och sitter med sina sura förlustaktier i hopp om att de någon gång ska vända upp igen. Sen säljer de vinstaktierna och tycker att de jämnar ut förlusterna. Ajaj. Märk väl att jag här pratar om enskilda aktier, inte portföljen eller konjunkturen som helhet.

I boken "Så här blir du börsvinnare på internet" av Wilke och Sandén föreslås att man skall sköta sin portfölj som ett fotbollslag. De sämsta byts regelbundet ut, mot nya friska kandidater. Boken låter dig i ett helt kapitel följa beslutsprocessen under ett år, i en fiktiv portfölj. Det handlar alltså inte om att sitta och råhålla på varenda aktie för alltid, men inte heller att hasta hit eller dit för att TA eller någon analytiker på nätet (med en dold agenda) säger si eller så.

http://www.privataaffarer.se/nyheter/200905/ny-beskattning-av-aktier-o/index.xml

Ska skriva lite mer imorgon. Har precis sett Watchmen (cool film!) och behöver zzzzzzzzzzz.......

Ny dag och några fler kommentarer:

Mitt nya sparintresse började faktiskt i våras med att jag sökte information på nätet om en lämplig nätmäklare så jag kunde härma mitt privatsparande. Aktiva Fonder erbjuder varje månad fondalternativ som liknar de som de har i PPM-portföljen (som hade gått bra för mig). Dock lärde jag mig snabbt att kostnaderna skulle äta upp mycket av mitt kapital och ser nu direkt aktieägande som något mer förmånligt i längden. Läs "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson är mitt tips.

Certifikat och ETF'er vet jag ingenting om än så länge.

Varför är det vansinne att se på när portföljen minskar om man ändå fortsätter att investera varje månad (eller varannan vecka) med en tro på att börsen ändå i slutändan kommer att återhämta sig till samma nivåer som man var på innan? Hur ska du kunna veta med säkerhet när du ska stiga av och, framför allt, stiga på igen? Vad jag har förstått så finns det många studier som visar att sk. "market timing" inte fungerar och att de som någorlunda lyckas pricka topp och botten bara har en enorm tur. Då känns det för mig bättre att hänga med ner i dalen och fortsätta köpa, såvida jag inte är nära slutet (om det finns något) för mitt investerande och vill realisera mina vinster.

QuoteHur undviker man att gå i den fällan måntro? Det liknar fenomenet när en grupp står runt en falnande lägereld och huttrar allt närmare istället för att göra något åt situationen! Den mentaliteten ligger och lurar runt hörnet så fort någon åker på en smäll, och är en stor hjälp för att pengar ska kunna byta ägare. Det är så mycket psykologi i det här, och inte ens investerarna verkar komma undan.

Vilken fälla? Säg istället att gruppen som går närmare lägerelden hela tiden lägger på mer kol, bara att det är en sort som tar en stund att få eld på, sen brinner det som faan och alla får svedda ögonbryn och en häftig wow-upplevelse. :D Jag tycker själv att det känns som att ta en större risk om jag ska hålla på och realisera (och skatta på) mina vinster, plus att behöva betala courtage flera gånger om, om jag ska hålla på och hoppa in och ut på marknaden så fort det börjar osa lite katt. Om en nedgång på marknaden känns som en smäll tycker inte jag man ska hålla på med aktier alls. För mig är det ett köptillfälle. :)

QuoteInte undra på att man behöver vara på en nivå långt över genomsnittet för att ha en chans i det här gamet.

Om genomsnittet nöjer sig med att sitta med sina fonder med dyra avgifter och hoppar in och ut på marknaden så vinner jag i längden. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#45
Det här med cut losses, ride winners - har du några regler för när du ska gå ur en vinnare resp. förlorare?

Intressant artikel: Rätt tillfälle för passiv att bli aktiv

http://www.morningstar.se/news/commentary.asp?articleID=52518&validfrom=2007-08-23

10.000 kronor som följt Affärsvärldens generalindex från 21 augusti 1992  Resultat i kronor efter 15 år 

Utom de 40 sämsta börsdagarna  490 144 
Utom de 10 sämsta dagarna  147 555 
Alla börsdagar  82 812 
Utom de 10 bästa dagarna  42 449 
Utom de 40 bästa börsdagarna  12 527 

Mycket att tjäna på att undvika de sämsta dagarna.


There are 4 possible outcomes of a trade:

big winner
small winner
big loser
small loser

Eliminate 1 of those...and your better off than 90% of all other traders or investors.

http://www.visoracle.com/market/systems/psychology.html
http://www.stocksystemtrader.com/systems/psychology.html

George Soros: It doesn't matter how often you are right or wrong - it only matters how much you make when you are right, versus how much you lose when you are wrong.


Jag ska kolla in dina böcker, kul att det finns rätt mycket skrivet om trading på svenska. Här är en film i tre delar som visar vad som händer psykologiskt när ett gäng amatörer med helt skiftande bakgrund får börja jobba på en hedgefondfirma under en begränsad tid.

http://thepiratebay.org/search/million%20dollar%20traders/0/3/0


Bra inlägg av yxhugg när det gäller köp- och säljråd:
http://www.aktiespararna.se/forum/Fraga-radgivningen/33665/

Horizon

Min strategi för att kapa förlorarna är fortfarande under utarbetande. Jag kan tänka mig att det blir att jag efter ett visst tidsintervall stämmer av hur de olika aktierna gått och samtidigt kollar vad de kan prestera under den närmaste tiden framöver (eller kanske till nästa avstämning). Sen byter jag ut de som underpresterat och köper något annat istället. Tydligen ska det finnas en del bra råd i boken "Så blir du en börsvinnare på Internet" av Wilke angående just detta.

QuoteDet här du skrev med "vilken fälla?". Om jag hade börjat ett sådant månadssparande på toppen av IT-haussen, eller 2007, finns det risk, nej stor sannolikhet, att jag sedan sett hela idén som en ren skrivbordsprodukt. Det hade inte varit en ljus bild att ha framför sig att det skulle dröja flera år att bara nå breakeven. Det är möjligt att du funkar helt annorlunda än jag och är mycket mer renodlat optimistisk, men... man tenderar att bara se det ljusa och positiva när man går in. Det känns bra och allting ska bli så bra. De flesta som dras in är som någon flygentusiast som ger sig in i Luftwaffe 1945 med några veckors träning bakom sig, hur kan annars 90% förlora om de gjort läxan ordentligt? Nu tror jag dock att läget du börjat i är mycket bättre än 2000 och 2007, och jag tror inte heller du slarvar när du väljer bolag. Mitt tips är dock att när fan och hans moster börjar prata om börsen, kanske inom sex månader, ta pengarna och stick och lägg ett år på fiktiv trading/investering och ännu mer utbildning.

Vad jag menar är att det ändå är så jäkla svårt att säga om man befinner sig på toppen eller kanske bara i början eller mitten av en uppgång, så det går inte att hålla på och oroa sig för när man ska gå in. Att i mitt fall _göra något_ och sedan ta en nedgång (med fortsatt investerande om nedgången är generell) är bättre än att _inte göra något alls_. Vad är ditt förslag annars? Hur ska man annars lägga upp ett långsiktigt sparande? När man ska gå in och när ska man gå ur? Vilka hjälpmedel använder man för att hitta dessa punkter?

QuoteAtt realisera några gånger per år behöver inte vara så farligt. En vinst är ju fortfarande en vinst, och med 9kr courtage ganska försumbart även med små insatser.

Nä, visst realiserar du "bara några gånger" så. Men om din strategi sen säger att du behöver realisera ofta då? Hur vet du att det bara blir några gånger? :)

Den där artikeln av Jonas Lindmark som du länkade till var intressant, men den sa inget nytt. Budskapet var som alltid att det är bra att sälja när börsen gått upp ordentligt så man inte följer med om den går ner ordentligt. Men han säger inget om när man ska sälja, vad som är signalen. Det är inte konkret.

Yxhugg skriver bra, jag har lyssnat en hel del på honom när jag lärt mig om sparande i aktier.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#47
Rent konkret, titta på den här grafen av OMX-index:
http://finance.yahoo.com/q/ta?s=%5EOMX&t=5y&l=on&z=m&q=l&p=e50&a=&c=

Det blåa är grafen och det röda är 50 dagars Exponential Moving Average (EMA). Brukar ge samma resultat som Moving Average (MA).

Ingen plan överlever som sagt första kontakten med fienden.

Som du säkert redan läst är det vinnande konceptet att mixa Fundamental Analys och TA när det gäller investeringar. FA för val av objekt, TA för timing.

Andra saker man kan göra rent konkret är att lyssna på personer med större insikt i ekonomins bakomliggande orsaker än man själv har. Indikatorer som VXO, VIX, put/call ratio, TLTÃ,´s motsatta rörelse gentemot börserna rent allmänt, allmänhetens grad av intresse för börsen.

Att göra sig någon form av egen prognos från de källor man väljer att ta in har jag funnit viktigt. Bara se till att alltid ha någon slags förberedelse för "när marknaden gör det, kommer jag att göra det".

Det kan vara rätt kul att titta på Oraklets prognos nu och se hur den faller ut. I stort går det ut på att börserna i allmänhet toppar inom sex månader, sedan en konsoliderande/fallande marknade under 1-2 år innan en rejäl flerårig uppgångsperiod börjar tidigast 2011.

Fler prognoser inom varje instruments nuvarande uppgångsfas:
ETFÃ,´n GDX toppar på minst 55, motsvaras av 338590 - BlackRock World Gold Fund.
ETFÃ,´n UNG toppar på minst 30 i vinter, motsvaras i viss mån av 899120 - First State Global Resources Fund.
Guldpriset når 1100-1500, motsvaras  tex av ETFÃ,´n GLD och certifikat hos ABN Amro och Handelsbanken.
ETFÃ,´n TLT stiger på 1-2 år efter att börserna toppat för den här perioden.
Ett par veckors allmän nedgång just nu innan börserna tar fart igen. Ska bli mycket intressant att följa.

Naturligtvis är det livsfarligt att bara gå all in pga tips från någon "guru". Även om prognosen får rätt är ofta timingen förskjuten när det väl inträffar. Rekommendationen är oftast inte att satsa mer än 5-15% på någon spekulation.