Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

#32
Mina PPM-pengar investerar jag enligt Twoship. Tycker att deras modell verkar vettig och har fungerat fungerat finfint sedan start. De koncentrerar sig framför allt på att inte göra förluster, vilket innebär att de kanske missar de absolut brantaste utvecklingen när det går som bäst, men å andra sidan missar de även de brantaste utförsåkningarna när det går som sämst. På det stora hel kan man säga att deras modell är att få största möjligaste vinst över tiden snarare än just nu.

Förra året då de flesta hamnade på ordentliga minus så tappade Twoship bara tre procent. Och hittills i år ligger det på 23% plus (låg faktiskt på 28 för några dagar sedan men det går ju lite upp och ned hela tiden). Det är ju inte direkt som de 42% som baloo fått genom PPM-doktorn, men det är ju inte år för år som räknas utan hela slutresultatet. Man kan anmäla sig för att få sina PPM-fonder automatiskt placerade enligt deras modell för en liten avgift på 250 kr om året. Men det intressanta är att de inte tar ut den avgiften om de inte klår PPMs standardplacering. Kan nämna att de hittills alltid ar tagit ut den avgiften :) . Så för den late så kanske det är ett klart bättre alternativ att låta dem placera dina fonder än att inte gör något val alls och låta PPM placera dem.

Horizon

Värt att notera är att en "liten" avgift på 300-500 kronor om året är en ganska stor avgift på den förhållandevis lilla peng som de flesta av oss har i våra PPM-fonder. Gissar att ni andra ligger runt 30-50kkr? Jag väljer ändå att betala, då min rådgivare lyckats bra under de senaste åren och eftersom jag lär mig för framtiden genom att lyssna på hur de resonerar kring placeringarna, för att sedan själv kunna sköta detta. Får hem PPMdoktorns nyhetsbrev och kikar på deras placeringar och jag körde även Twoship ett tag, men de hamnade på efterkälken mot de andra så jag bytte.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Slammmer: Om vi tittar på senaste placeringsrådet från Aktiva fonder (efterssom det är lite gammalt nu så vågar jag publicera det):

354290    Holberg Norden    25%    Öka
249995    HQ Rysslandsfond    20%    
908806    UBS Greater China    25%    
338590    Black Rock World Gold Fund    15%    Ny fond
204891    CAAM Latin America Equities    15%    Ny fond

Med input från doktorn och beroende på mina egna tankar så har jag nu skippat Nordenfonden och ligger kvar på Avanza Zero istället. Sen är jag lite skraj för att turbulensen i Baltikums finanssektor påverkar ryssland så jag har bara 10% i den fonden och har lagt mer i guldfonden istället. Detta beskriver rätt väl hur jag agerar och planerar att agera efter varje placeringsbrev från Aktiva fonder, jag följer råden men med lite egna justeringar.

Jag hanterar allt manuellt själv på PPM, mina icke pensionspengar hanterar jag via Avanza.   
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Som ctrl fast jag följer Aktiva Fonder som jag är kund hos. Privata pengar sköter jag via Aktiedirekt och där handlar det om en ren aktieportfölj med lång sparhorisont a la Warren Buffet. Gick faktiskt med som medlem i Aktiespararna för någon vecka sedan och det ska bli kul att gå på lite träffar och lära sig mer.

Baltikum och framför allt Lettland oroar mig lite, men då mest som kund hos Swedbank. Gissar att det är jag och andra kunder som kommer att få stå för notan om Lettland tvingas devalvera. Blir intressant att följa.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Hur har det gått med tradingen nu då, sen i början av juni?

Horizon

Det är inte mkt trading att tala om faktiskt. Min portfölj är långsiktig med en sparhorisont på 15-30 år. Jag väljer ut, köper och behåller (köper mer varje månad). Portföljen innehåller just nu:

Axfood
H&M
Investor
Kinnevik
Latour
Lundbergs
Ratos
TeliaSonera
Volvo

Målet är egentligen 10-15 olika aktier i 7-8 brancher (allt enligt Aktiespararnas gyllene regler), men eftersom jag äger fem olika investmentbolag så sker en del diversifiering redan där. Är dock sugen på Scania också, det skulle vara pricken över i'et.

Har gått in stegvis sedan i slutet av juni och är nu fullinvesterad. Borde kanske ha väntat lite mer mellan inköpen men jag lockades av de uppgångar som varit under juli och ville inte missa tåget. Eftersom jag kommer att månadsspara i portföljen gör det inte så mkt. Ligger just nu 7-8 procent upp vilket får anses vara en riktigt god start. Framtiden kommer säkert att bjuda på överraskningar, men med en lång sparhorisont är det bara att hålla huvudet kallt.

PPM ligger ca. 25 procent upp.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Det går bra men de senaste två månaderna har OMX slått mina val. (Svenska börsen går extremt bra nu) Jag har sålt av mitt guld men i övrigt har jag egentligen inga väsentliga förändringar... Jag har ökat Avanza Zero då jag tror på fortsatt bra utveckling på svenska börsen.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Jag tror man behöver ha riktigt stora kunskaper och en god portion tur och inte minst nerver av stål för att kunna göra bra med pengar på kortsiktig trading. Det finns en del gubbar där ute som är riktigt duktiga, men så är det också deras huvudsyssla i livet. Själv är jag inte beredd att lägga så mycket tid som krävs för att hålla mig uppdaterad timme för timme, eller ens dag för dag. Dessutom vill jag inte hamna i sitsen där jag låser mig mer till datorer och att behöva känna "missade jag något nu?". Därför passar långsiktigt sparande bäst för mig.

Självklart är TA något som intresserar mig, men jag konstaterar ofta lite trött att det är ren masspsykologi och inte rim och reson som det handlar om. Som jag nämnde tidigare passar en investeringsfilosofi a la Warren Buffet mig bättre. Då kan jag analysera ett företag i taget och sedan se om det är köpvärt för tillfället. Det långsiktiga sparandet med få utgångar (med påföljande skatt och courtage) gör även att jag håller nere mina omkostnader, något som är väl så viktigt att beakta.

QuoteVad är målet vid så långa investeringar - att till slut sälja allt, skatta för vinsten och vara likvid? En del verkar aldrig vilja sälja som går det spåret, utan talar om sina aktier som en godispåse vars innehåll de aldrig tänker äta upp.

Det var en bra beskrivning! :) Målet är att likt "Aktiestinsen" Lennart Israelsson kunna leva på utdelningarna längre fram i livet, men det är en bra bit dit och jag har inte bråttom. Med lite tur och skicklighet kan man trappa ner åren innan man går i pension och inte jobba heltid (eller ens jobba alls). Det får vi se, nu är nu.

http://www.investeraren.se/Aktiestinsen.pdf

Jag ser detta som något kul och hur jag än tänker efter så kan jag inte komma på en viss pryl som jag vill köpa som skulle göra mitt liv så mycket roligare att leva. I alla fall inte i dag. Jag lever heller inte asketiskt utan ser till att bara spara så mkt att vi i familjen fortfarande kan konsumera elektronik, heminredning, barnkläder, böcker, resor, feta grillbitar och annat som gör livet värt att leva. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names