Author Topic: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)  (Read 53382 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #264 on: December 13, 2010, 18:51:44 »
BlackPearl gör en rusning igen. Upp drygt 7 procent idag och kassan växer. Drömmen om en insats till husbygge blir mer och mer verklig. Hoppas inte jag vaknar snart. Vi får se... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #265 on: December 14, 2010, 06:15:35 »
Det är tur att det finns någon som går från klarhet till klarhet.  :)

Mina framgångar är mer stapplande. Men ukraina och naturgas har gått rätt bra sen jag hoppade på dessa tidigare i höst.

Annars borde jag tagit ditt råd och bara härmat PPM-portföljen. Ligger på 19% för i år och backar ur till 80% räntefond nu i dagarna när senaste bytet går till avslut. Hoppas i och för sig på en fortsatt uppgång, men för egen del känns det dumt att bli girig.

Du har inte gjort så många transaktioner i år vad? Vad tänker du om 2011?

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #266 on: December 14, 2010, 19:46:39 »
Som det ser ut nu verkar återhämtningen fortsätta i maklig takt. Vågar mig inte på någon procentsiffra för index. Lite lurigt med krisen bland några euromedlemmar, så jag är vaksam på att gå ur med halva mitt kapital (Avanza Zero) om en linje korsar en annan linje. Korsar sedan en tredje linje en annan linje så går jag ur helt och lägger mig likvid. BlackPearl håller jag hårt i, så länge inte kurskurvan droppar under min satta stoploss. Där använder jag en variant på Weinsteins strategi för stoploss. NeuroVive ligger jag lång i. Insatt kapital är inte stort och det får bära eller brista. Går det fint blir det en bra slant att betala av billånet med. :)

Jo, jag har gjort alldeles för många transaktioner i år och courtaget har blivit onödigt högt. Men det var mest i början av året. Under andra halvan har jag bara fyllt på ett par gånger i BlackPearl och AZ.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #267 on: February 16, 2011, 18:50:30 »
Läsarkommentar på Cornucopias blogg angående bankens så kallade "rådgivare":

"På de flesta bankkontor följer man idag upp försäljningen på individnivå varje vecka. Man har dessutom en tavla/skärm i fikarummet som visar var alla ligger till i "realtid" Banksäljarna har olika focus olika veckor, ibland är det försäljning av kort som gäller vissa veckor satsar man på lån och så vidare. Varje säljare försöker förstås sälja så mycket det går av varje produkt, kort, lån, pension, fond, depå, tips till kollegor osv... Resultatet ligger sedan som grund vid bonusar, fast det är bara småpengar, det viktigaste för många är att ligga bra till på listan, den syns ju i fikarummet...Resultatet används också vid kommande löneförhandling.
Jag skulle kunna beskriva hela arbetssättet mycket ingående, men jag har inte ork. Kom dock ihåg, banktjänstemän är SÄLJARE, inget annat..."
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #268 on: February 17, 2011, 01:36:16 »
Det har varit en hel del artiklar om detta på placera.nu

Bland kommentarerna har då vissa försvarat säljarna, ofta personer som själva anger att de jobbat med försäljning, genom att hävda att det finns de som verkligen bryr sig om kundens bästa. Troligen är det för bra för att vara sant, bankerna har alltid en fasad utåt. Generellt sett. Men vi är tillbaka där i vår invandhet att se bankerna som en samhällsnyttig instans likt bibliotek osv.

Jag vet nån som fick rådet att börja spara i aktiefonder förre våren. Det var ju klokt. Undrar hur rådet skulle lyda idag?

Ju sämre säljare, desto mer uppenbart att de bara följer en färdig mall. Ju skickligare, desto mer osynligt är detta. Man kanske kan testa deras uppriktighet genom att vara besvärlig. Har man då hittat undantaget bör de visa tålamod, inte bli snorkiga, inte försvinna. Bara en idé.

Utanför banksammanhang vet jag att det finns säljare som inser att en långsiktigt "nöjd kundrelation" är lika viktigt som företaget och den omedelbara provisionen. Men på samma ställe kan finnas andra personer som tänker mycket mer kortsiktigt. Det är en jävla soppa. Kunde vara kul att veta om det är 10%, 1% eller 0,1% som bryr sig på riktigt. :)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #269 on: February 17, 2011, 13:04:25 »
Med andra ord är det enda rätta att se alla som säljare och vara på sin vakt. Jag litar bara på mig själv.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

h.kan

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 82
  • Håkan Albertsson
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #270 on: February 25, 2011, 01:39:37 »
Jag köpte AMD för en dryg månad sedan.
Jag tror AMD kommer att dubblas på ett år och troligen tredubblas på två års sikt (minst).
Flera analytiker har uppgraderat AMD till 15$

Orsak
#Fusion är redan utsålt och AMD har tvingats boka all överkapacitet ex hos TSMC för att öka produktionen.

#Apple har börjat att byta bort Nvidia mot ATI
http://www.marketwatch.com/story/amd-shares-gain-on-macbook-pro-win-2011-02-24?siteid=yhoof
 
SAN FRANCISCO (MarketWatch) — Shares of Advanced Micro Devices jumped Thursday, after Apple Inc. said its updated MacBook Pro notebooks will feature the chip company’s graphics processors.

The announcement was a major boost to AMD which has lately struggled with stiffer competition with rival Intel Corp.  and the uncertainty that followed the abrupt departure of former Chief Executive Dirk Meyer.
 
Research said Apple’s choice was positive news for AMD — and a blow to rival Nvidia Corp which had been teh supplier of a previous generation of the MacBook Pro. While volumes of the MacBook Pro are not significant, we continue to believe that AMD’s relationship with Apple is strengthening,” Shah wrote

#AMDs nya server och desktop cpu är bara några månader borta http://www.thinq.co.uk/2011/2/24/amd-offers-new-bulldozer-details-isscc/
Det är inte säkert att Bulldozer blir snabbare än Sandy-Bridge men troligen ganska lika prestanda (förhoppninsvis) Dock blir ju tillverkningen i 32nm vilket medför en ökad vinstmarginal för AMD.

#Så på det hela taget så ser det just nu ut som om AMD kan se fram emot troligen 2 år av bättre tider.

Den som vill sätta sig in i AMD och följa utvecklingen gör det lämpligen på http://www.investorvillage.com/smbd.asp?mb=476

Och tro inte på vad jag skriver utan kontrollera upp innan ni investerar.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)
« Reply #271 on: February 25, 2011, 12:53:38 »
Intressant med AMD, tack för genomgången. Ska kika lite på företaget, men kommer antagligen inte att investera något. Närmaste inköp för mig blir Integra Gold, eller mer pengar in i BlackPearl.

Filur: Ja PP-pengarna har inte varit någon vacker syn detta år. Jag kör ju med just Månadsportföljen som du nämner. Lurar på att göra lite egna byten, gillar inte att de sitter på röva en hel månad när saker börjar hända.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names