Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Jag har faktiskt varit kund hos Avanza sedan slutet av 90-talet och trodde därför att jag hade rätt bra koll på deras sidor. Således inget nytt för mig i dina länkar... utom just portföljhanteraren! :) Förstår inte hur jag kunnat missa den. Jag har tidigare använt DI.se's "Min Portfölj", men jag tyckte att den var lite omständig att använda. Därför blev jag glad när Hitta Kursvinnare hade en helt okej portföljhanterare inbyggd. Jag behöver inte så avancerade saker, men det är klart att ju mer kul funktioner den har, desto bättre (så länge inte användarvänligheten påverkas).

Nu har jag lagt in mina båda köp i Dogs of the OMX30 och Small dogs of the OMX30 i Avanzas portföljhanterare. Resultaten:

* Dogs of the OMX30 är +7,08 procent sedan 21 juni 2010
* Small dogs of the OMX30 är +17,04 procent sedan 5 juli 2010

I Dogs... har bl.a. Boliden och Tele2 agerat draglok med uppgångar på 23 respektive 21 procent
I Small dogs... har framför allt Boliden agerat draglok med en fantastisk uppgång på 47 procent.

Litet ruttet faktiskt då jag i slutet av juni var ruskigt sugen på att köpa Boliden för en ganska stor peng. Men man kan inte vinna allt! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

http://www.dogsofthedow.com/ Jo, utdelning är viktigt såklart.

Minns inte hur gamla siten såg ut, hehe.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#258
BlackPearl var stundtals upp över 21 procent idag på en fin rapport. Stängde 15,5 procent upp och det liknar en sån där jackpotmaskin i min dator. Jag är totalt 80 procent upp på aktien nu, trots att jag snittat upp mig i omgångar. För en bekant går det ännu bättre då jag lyckades få tag på pärlor för 18,10 kr/styck åt honom i april (upp 92,5 procent). :D

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=85707
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Jo, den kan ju bli en kanonresa, om man är iskall nog att rida ut den. Hoppade aldrig på den själv, men får nöja mig med att vara uppe 39% på Shamaran, som också är ett tips från dig har jag för mig. Man kan åtminstone få göra en mini-horizon  :D.

Kan ju bli läge att komma in i den igen. Har du någon maxgräns för antal aktier du äger samtidigt?

Horizon

Aha! Har glömt att kräva in min provision på ShaMaran-tipset... ;)

Nej, jag har ingen övre gräns för antal aktieslag samtidigt. Ett tag hade jag 11 olika, men för tillfället bara två. Men... iom att jag även kör Avanza Zero så har jag ju en viss spridning där. Är fortfarande sugen på ett antal olika aktier, men likviditeten är dålig för tillfället.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Finns en mängd volatila bolag på kanadabörsen, Alder är ett annat jag vågat mig in i, men i och med att det är en typ av chans-investering vågar man inte gå in med några större summor. AGG.V, CAZ.TO ett par till jag snubblade över och har följt ett tag.

PPM låser visst kontona snart, i praktiken nästan två veckor, hur väljer ni att lägga er? Imorgon 7 dec sista bytesdag.

Horizon

Jag ligger kvar i PPM-doktorns Månadsportfölj.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Du menar att jag är iskall? :) Jag tror faktiskt inte att det är någon större fara att ligga kvar. Förra året var jag mer nervös, men det berodde på att andra hade skrämt upp mig. Det var samma sak med kapitalförsäkringen. Folk höll på och planerade och tog ut sina slantar ur försäkringen över nyår för att slippa skatt. Sen visade det sig att börsuppgången i mellandagarna mer än väl kompenserade för schablonskatten. Nä, jag ser inga direkta kor på isen än så länge. Både PP-fonderna och kf'en stannar där de är.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names