@Magnus mfl, AJS37 jaktradarkapacitet?

Started by Mr_Pyro, November 03, 2006, 21:51:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr_Pyro

Är det någon som vet villken jakt prestanda det är på AJ37 & AJS37's radar, PS-37?
Eller är det enbart markmåls kapacitet?
AJ har ju sidewinder kapacitet, men flera kärror text A-10 har också detta trots avsaknad av jaktkapabel radar.

HÃ¥ller pÃ¥ och diskuterar radarvarnar utslag för AJS37 i FreeFalcon 4  

/Mr_Pyro

ft

Och radarprestanda fanns inte att hitta på nätet? Nähä? :p

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr_Pyro

Vi Falcon "piloter" nöjer oss inte med publika uppgifter :D

Nu är det inte prestanda jag är ute efter, utan ren funktionalitet, borde inte vara direkt hemligt längre.
Finns inte så mycket info om AJ/AJS som JA.
AJ är ett klart förbisett flygplan.


Är även på jakt efter filmer med svenskt flyg, där vapeninsats mot mark/sjömål är filmat.
En salva 137mm AtackRaketer skulle vara trevligt att få bevittna. Eller Rb05 filmat ur pilotperspektiv.
Filmer med modernt luftvärn är även efterfrågat.

/Mr_Pyro

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Mr_Pyro

Nej, men frågan är hurvida AJ kan skicka måldata till sökaren på RB24 (Sidewinder).
Om jag har fattat rätt så är PS-37/a en monopuls radar, hur användbar är den för luftstrid. Samt utnytjades den för luftstrid i AJ37 systemet? Eller förlitade man sig helt på uppdatering från STRIL.?


/Mr_Pyro

Ghost

Vapensystemet på AJ och S flyglanen kunde inte slava målsökaren på våra IR-robotar.
Först pÃ¥ JA37 kunde mÃ¥lsökaren slavas och dÃ¥ enbart pÃ¥ rb74. Ãâ€"vriga ir-robotar saknade styrning av ms-delen.
Dessa påståenden bygger på minnesbilder från utbildningen i Halmstad samt ett antal års erfarenhet i förbandstjänst :D

Mr_Pyro

QuoteOriginally posted by Ghost


            Vapensystemet pÃ¥ AJ och S flyglanen kunde inte slava mÃ¥lsökaren pÃ¥ vÃ¥ra IR-robotar.
Först pÃ¥ JA37 kunde mÃ¥lsökaren slavas och dÃ¥ enbart pÃ¥ rb74. Ãâ€"vriga ir-robotar saknade styrning av ms-delen.
Dessa påståenden bygger på minnesbilder från utbildningen i Halmstad samt ett antal års erfarenhet i förbandstjänst :D


Perfekt, var precis den informationen som jag letade efter, man tackar:)

Låter som om AJ/AJS inte var något som man ville sitta i om det blev dags för luftstrid mot fientlig jakt
:-X

Taktik? Dumpa all extern utrust & fullt tänd EBK i rktning mot närmaste egen jakt eller bas?

När jag ändå har dig på tråden:
Hur var det ställt med radarvarnare, motmedel, IR/remsor?


mvh
/Mr_Pyro

Ghost

Radarvarnare fanns på alla 37:or. Dom svarta sakerna på vingarna + en enhet ovanför mororutloppet var antenner i radarvarnarsystemet.
Presentation i kabinen var lampor i CI alt kamerasiktet (SF37).
Motmedel:
En elektronisk telestörkapsel (KA/ U22) + en kapsel med ir-facklor och remsor (KB)
KB återfinns även på Tornado:n under namnet BOZ100 om jag minns rätt.