Egen G-dräkt + hjälm, någon?

Started by ft, October 19, 2006, 21:45:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

En sån här blev det istället. Trevlig som attan, bortsett från att den immar lite för lätt kalla dagar.


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

mm, jag kör runt i en sånhär:


Den är inte alls lika tyst som min gammla nolan, men den är ju mycket snyggare, så det får funka... :)
Sen så behöver man ju inte oroa sig för imma heller eftersom att det är tillräckligt med ventilering...
...000... =)

Horizon

De där två var mycket bättre, nu är Hår i zonten nöjd. :)

När jag susade omkring på min gamla ZX-6R brukade jag aldrig stänga visiret helt utan låste bara det där lilla låset som finns i mitten och lade visiret mot detta så att det blev en liten springa som ventilerade alldeles lagom för att det inte skulle bli imma på insidan av visiret. Nackdelen är ju att man vid eventuell vurpa riskerar att få något vasst rakt i ansiktet eftersom visiret inte är låst. När jag kraschade hade jag tur och råkade inte ut för detta, men visiret satt helt knäckt bakåt nackhållet. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Jag tror att den enda effekt visiret har om man drar ansiktet i något nog hårt och spetsigt för att gå in mellan integralbåge och hjälm i en krasch är att man får lite skärsår runt den skada föremålet i fråga orsakar i övrigt.

Sen kan man ju köra i öppen hjälm också, helst i terräng. Två års tjat, och fortfarande inga vettiga hjälmar i sikte. Men den dagen det händer en olycka så kommer det i SäkI och blir totalförbjudet att köra öppen hjälm... :-OO

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

Men, på P10 hade MC ordonanserna skyddsvästar och riktiga crosshjälmar, så det finns ju i försvarsmakten i alla fall...
Fast det är klart, hemvärnet är väl inte riktigt lika bra utrustade dessvärre...
...000... =)

ft

Det ingår inte i standardutrustningen. Tror knappast grejerna finns med M-nummer (vilket vi alla vet betyder att de spontant exploderar så fort man tar in dem i ett tält). Däremot så har omtänksamma befäl på sina håll sett till att deras killar får vettiga grejer. Det går dock inte via förråden i de fallen.

Finns också de som fått köra omkring med plastvapen, eftersom 5 kg järnspett på ryggen inte är så idealiskt alla gånger. Dessa skulle dock låsas in i kassun och så vidare precis som de riktiga. :D

Hoho, är vi igång med NoSiG topic drift igen?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

ok, I see....

Hehe, jodå... lite of topic har vi ju kommit... men det är klart, det är din tråd, så så länge du inte klagar så... ;)
...000... =)

ft

Det är ju just klagar jag gör! Om än inte just på att vi kommer från ämnet... :p

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus