Min brorsas data startar int, piper inte ens!

Started by AndersO, August 31, 2006, 09:33:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AndersO

Datan startar alltså inte, inte ett startpip. Men ström har den, fläktar osv går igång. Gigabyte K8N SLI mkort.

Kan de va så j*vligt att det helt enkelt är cpu:n som inte vill längre?
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Andreas

Kommer POST-infon?
Har någon varit inne och pillat i burken?

Testa att plocka ut alla kort samt ryck alla sladdar utom tangentbord. Startar den efter det, eller piper den?


Lite skrämmande är det eftersom jag troligtvis har ett likadant moderkort.


Mina 0,02$
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Dubble0zero

Kanske låter lite fånigt, men kolla om reset knappen är intryckt och inte har kommit ut igen...
Min fastnade en gång, och det tog några timmar innuti burken innan jag kom på att det var så enkelt...
...000... =)

AndersO

Va nog bara nåt glapp, nånstanns :p , drog ut div. kort och satte in dom igen så startade den...
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

#5
Vad skönt! Jag har haft liknande problem och damn... det behöver inte alls vara en enkel lösning. Eller billig. Men ibland så.

Förutom att jag råkat ut för precis samma sak som du har jag varit med om moderkort som knäckts/glappat, grafikkort som gett upp, damm i minnesmodulkontakter efter invärtes rengöring (!), och inte minst ett par ihopväxlade PS/2 kontakter som orsakade bootproblem....

Det sista var kul, det var på Nosig lan. Kommer man dit, packar upp och är extremt taggad. Så bootar inte datorn. Inget. Precis som din bror råkade ut för. Vad det faktiskt var som gjorde det så fattar jag inte men jag insåg efter en svettig timme att jag satt mus och tangentbordssladdarna fel. Efter det bootade datorn...

Vart vill jag komma? Jo, att det kan mycket väl vara nåt "enkelt" när den beter sig så där. Men man får ändå vara beredd på allvarligare saker. En liten (självupplevd då) checklista till nästa gång...

- Glappkontakt på nån sladd? På nån intern komponent?
- Damm?
- Allt rätt kopplat? (efter en flytt/transport)

Nästa nivå är att nåt antagligen är trasigt. Jag skulle misstänka moderkortet långt före processorn. Moderkortet verkar ofta vara mycket ömtåligare. Processorn är iaf inkapslad. Så i kolla-trasig-listan skulle jag i tur och ordning kolla:

1. Moderkort
2. Nätagg
3. Minnesmoduler
4. Grafikkort
5. Kass CMOS batteri

(dessa femkan ge helt sjuka fel, alltifrån krascher till icke bootande dator... så det kan vara svårt att felsöka. Finns egentligen bara ett tidseffektivt sätt, testa varje komponent försig i en annan, fungerande burk). Vidare:

- Extern utrustning som fått tuppjuck och stör
- HÃ¥rddiskar
- Processor / övrig hårdvara

Exakt ordning är ju beroende på felets (eller snarare symptomens) karaktär.

Bara min erfarenhet efter ett antal sura och otrevliga timmar genom åren med min senaste burk.

edit: nu talar vi hårdvarustrul här, dvs bootproblem. Men ibland kan ju ett hårdvarufel först te sig som nåt mjukvarufel, tex windows som kraschar... men det är ju sällan det omvända... ett instabilt windows brukar ju sällan orsaka bootproblem...

Jens
snappahead

Rivvern_

En sak man måste göra om datorn inte boota. Nollställa BIOS. Läs manualen och letar efter dito. Det kan finnas en jumper som man flyttar över i ungefär 30 sekunder så nollställs bios. Jag vet inte om det finns på alla moderkort men det räddade mig när jag klockade min cpu så hårt att den inte ens ville visa tecken på liv.

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â