Såtenäs på 60-talet

Started by Lupson, June 19, 2006, 22:43:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Med tanke på helgens fina flyguppvisning gjorde mig far min påmind om det glada 60-talet och den tidens flyguppvisningar på Sotenäs. Följande bilder är från 1965:





Tekniska noteringar (från Far min:
Bilderna är tagna med ett 200 mm tele på diafilm. Med åren har svamp börjat äta sig in i filmemulsionen, därav fläckigheten. Utöver två rotevisa napalmfällningar sköt man även med 20 mm akan (troligen fullkula) och sköt raketer (typ okänd, kan ha varit övningsraket).

Nedanstående bilder är från 1967 när ett gäng studenter besökte F7 och fick se skjutövning med raketer samt napalmfällning på nära håll. Notera bild A32672 - planet som fällt skymtar i röken till höger och under det håller just napalmen att sprida sig men har ännu inte antänts. De små lågorna är från föregående fällning.






Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Control87th

Det var bättre förr :D (Nöjd nu Horizon ;) )
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Slammer87th

#2
QuoteOriginally posted by Control87th
Det var bättre förr :D (Nöjd nu Horizon ;) )

ROFL

Btw sjyssta bilder Lupson!

Andreas

Härliga bilder! För vidare ett tack till din pappa.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Rivvern_

#4
Härliga bilder! Vafan! Sköt de skarpt på den tiden? Kan de inte göra det nu med?? Skicka upp ett par dummies och plocka ner dem med lite akan och värmesökande robotar! Släppa några överfeta bomber på ett gäng skrotbilar..

Den som ändå varit med på den tiden...



BTW. Den här tråden har blivit ful!

Phlerp

Airpower 1965 med andra ord :)
"And now Ladies and Gentlemen turn your attention to the big screen for the replay"

Horizon

Nej, jag är inte nöjd för jag var inte med när det begav sig. Det är nästan tortyr att visa såna bilder när man inte har tillgång till en tidsmaskin.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names