News:

No significant change

Main Menu

Backupprogram

Started by griffin, June 16, 2006, 14:32:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Nån som har lite erfarenhet inom detta område?

Har en USB disk som jag använder både som backupdrive och "bra att ha med"-drive när jag är hos folk. Dvs, dels ser jag till att den innehåller sånt jag vill ha backup på men också sånt som kan vara bra att ha hos andra, som filarkiv, mp3:or och annat.

Problemet med de backupprogram jag testat är att de sparar ned allt i interna format på ett eller annat sätt. Jag vill kunna få fördelarna med ett backupprogram men där resultatet är en helt vanlig filstruktur på backupdriven så att jag utan extern programvara kan plugga in disken hos andra.

Just nu har jag egenhändigt snickrade batfiler för ändamålet vilket funkar helt ok men de har ju några uppenbara nackdelar: dryga att underhålla även med tungt användande av variabler, tar jag bort nåt från ordninarie disken måste jag manuellt ta bort det från backupdisken alt ta bart "allt" på backupdisken och låta scripten skriva på nytt.

Finns en del trevliga program därute, MS egna funkar helt ok. Testade Acronis True Image vilket också var nice, man kan skapa imagefiler av hela diskar, bootbara skivor och annat lullull. Men inte bara köra skugga valda delar av en/flera diskar...

Förstår ni vad jag är ute efter? Några tips?
snappahead

Andreas

Borde det inte gå att använda Windows skriptspråk? Det är väl mer flexibelt än vad bat-filer är?

Skjuter från höften och har inte någon aning om ovanstående kan stämma.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Precis vad jag var inne på faktiskt. WSH och Robocopy verkar kunna ta en ganska lång t.ex. Men innan man ger sig i kast med att göra nåt eget kan det vara en idé att sondrera terrängen.

Skall kolla på föreslaget script, men det är inget jag kör utan att veta vad varje rad gör, paranoid som man är :D

Tack för tipsen!!
snappahead

Andreas

Länken jag skickade med var den första träffen jag fick när jag googlade efter wsh och backup eller någon annan bokstavskombination av dom två.

Dela gärna med dig av vad du kommer fram till för lösning.


Personligen bränner jag ut bilder och liknande av värde på DVDer, dock lite för sällan, men jag har iaf en grund att stå på om oturen skulle vara framme.

Hårddiskar har jag noll förtroende för numera...
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Gammal topic jag hittade när jag sökte efter något annat men jag gillar att knyta ihop säcken så...

Lösningen blev ett eget script: DoBackup

Just nu har jag det schemalagt att köra en gång per dygn och det funkar finfint. Det går enkelt att konfigurera på en USB-sticka eller disk så att det körs när man pluggar i sin dator (en eller flera). Man editerar en textfil med kataloger man vill backupa på varje dator och scriptet upptäcker dessa när de sätts i en dator och kör.
snappahead