News:

No significant change

Main Menu

Köp av pedaler

Started by Andreas, April 18, 2006, 10:20:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

På LANet fick jag mersmak av att köpa ett par pedaler.

Slammer, var det på sidan nedan som du köpte dina Simped?
http://shop3.webmailer.de/cgi-bin/ePages.filereader?44449a2f003540d42717ac172c27061c+EN/catalogs/92118

( http://home.arcor.de/p.madel/Homepage/homeeng.htm )
( http://home.arcor.de/p.madel/simped/index.htm )

Ska man satsa på den vanliga gameport- eller USB-varianten?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Slammer87th

Tjena Andreas,

Jag har gameport-varianten av Simped vario/pro som i efterhand är kompletterade med SimBrakes F16+. Skillnaden på detta kit jämfört med Simped F16/C är att slaglängden på mina pedaler är nästan dubbel jämfört med F16-varianten. Jag tror detta egentligen har ganska liten praktisk betydelse utan mer handlar om vad man vänjer sig vid. Enligt RL-gubbarna så är dock F16:s pedalset kortslagigt och rejält hårt att trampa så ur realism synpunkt är säkert F16-varianten bättre.

När jag köpte mina pedaler respektive addonbrakes så fanns inte Simped F16 för USB-anslutning så den vet jag inget om! Förutom frågan om lång- eller kortslagig variant som jag tror är mer en smak-/vanesak, ser jag ett par mycket viktiga frågor att ställa inför eventuellt inköp av ett par Simped.

1. Fungerar USB-varianten tillsammans med Cougar och i så fall hur? Om inte är denna variant uteluten för alla som är eller planerar att bli med Cougar!

2. Kan man plugga Cougar-varianten direkt i en gameport och köra tillsammans med en vanlig USB-sticka? Om inte så är det en begränsning som är intressant att ha med i bilden!

Är svaret på fråga ett ovan att USB-varianten fungerar bra även tillsammans med Cougar, (med begränsnigen att den inte kan hanteras via Foxy) så känns det ändå som ett ganska intressant alternativ. För mig hade det varit viktigt att få lite säkra svar innan man skickar iväg såpass mycket pengar som det faktiskt handlar om!

Förslagsvis mail till Hoffman och/eller posta på Cougarworld för lite klargöranden.

Lycka till
/slammer

Andreas

Tack Slammer! Intressanta synpunkter. Jag ska slänga iväg ett mail när jag kommer hem från jobbet.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Slammer87th

#3
Kompletterande info från Peter Madel om Simped - F16/C

QuoteFor THRUSTMASTER HOTAS COUGAR users, the Simped - F16/C connect directly to the stick's rudder connector. No drivers or calibration is required as this is taken care of automatically by the Cougar - true plug and play. The Simped - F16/C add 3 further programmable axes to the Cougar: Rudder, Left Toebrake and Right Toebrake.

For the moment only the HOTAS COUGAR is supported. Far Hotas systems will follow shortly. There is also the possibility to connect the Simped-F16/C at the gameport from the computer in "stand-alone- mode", thus parallel and simultaneously to arbitrary USB Joysticks or other controllers, which do not have a gameportconnector to operate.

As i interpret that it means the C-variant works perfectly well with any USB-controller as well as directly connected to the Cougar :)

/slammer

ft

Jag har ett par TM Elite stående som är Phlerps som jag försöker sälja åt honom. Det är lite komplicerat, ja... :)

Gameport, men såna går ju att plugga i en Cougar alternativt utrusta med en Gameport -> USB-adapter för dryga hundralappen.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Bax

Andreas: Det finns ytterligare ting att tänka på. Många flygsimulatorer, iallafall äldre, har bara stöd för en spelkonsoll (ett ID), vilket innebär att du inte kan ha tex en USB sticka och separata rudders på gameport.
Det är mycket smidigt att koppla via Cougars gameport/rudder input, du får ju alla CCP/Foxy fördelarna och du kan snabbt byta mellan olika sims och allt på ett ID.
Jag skulle definitivt satsa på en gameport variant via Cougarn.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Andreas

Efter alltför många men, har jag äntligen lagt en beställning på ett par Simped - F16/C, gameportvarianten.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

#7
En tidning från facket hade legat på köksbordet i några veckor, och skulle precis kastas när jag ser något vitt skymta förbi... Det var ett paketavi från Posten som visade sig vara min pedaler.

Är numera en stolt ägare av ett par Simped. Lite ovant är det dock, men det tar sig väl med tiden.

Installationen var enkel. Skruva fast pedalerna, ansluta sladden till Cougarn, köra en "reset device" eller nåt liknande från CCP, en kalibrering och sedan var det bara att flyga.

Har än så länge bara hunnit testa den i EECH men Falcon ska få sig en omgång ikväll efter träningen.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO