News:

No significant change

Main Menu

Missile threat reaction

Started by Horizon, March 18, 2006, 11:04:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag satt och funderade på hur man bäst undviker missiler liknande R-77 (AA-12) i F4. Kom fram till att det finns några olika metoder att använda:

1. Vända ryggen åt missilen och springa. Funkar ofta bra om man upptäcker den tidigt. Verkar också vara en taktik DPRK och serberna gillar att använda när de flyger Mig-29 eller Su-27.

2. "Beama" missilen, alltså lägga missilen klockan 3 eller 9 och sedan försöka hålla den där (medan man pumpar chaff) tills den är inom några nm avstånd, då man drar hårt "in i" missilen och försöker få den att flyga förbi bakom en.

Sen satt jag även och funderade ut en annan metod som borde funka om man har missilen på väldigt långt avstånd. Eftersom en modern missil räknar ut en intercept point någonstans i luften framför där man är borde man väl kunna göra svängar fram och tillbaka (antingen när man flyger _mot_ missilen (vilket verkar livsfarligt) eller när man flyger _från_missilen). Eftersom man hela tiden byter riktning åt höger och vänster måste missilen räkna ut ny intercept point och svänga kraftigt åt det hållet, vilket gör att den hela tiden tappar fart.

Att göra samma sak uppåt och nedåt borde ha liknande effekt, men då tappar man ju själv fart i samma veva, så det kanske är att föredra att göra det åt sidorna? Vad tror ni andra? Den stora nackdelen med att göra dessa manövrer mot en R-77 är att den är så jäkla snabb. Man har inte mycket tid på sig.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names