Anledningen till att du får mer roll vid yaw jämfört med WWII-flygplan är att detta handlar om pilvingade plan. När du snedställer planet mot vinden kommer den ena vingen att få mindre pilvinge medans den andra kommer att få mer pilvinge, vilket resulterar i skillnad i lyftkraft på vingarna och därmed kommer den ena vingen sticka uppåt medans den andra sticker neråt och du får ett rollmoment. Detta är speciellt känsligt vid låga hastigheter, dvs vid landning. Har för mig att man förlorade en hel del J29-piloter på det sättet. Om du däremot har helt raka vingar så kommer ju båda vingarna få samma vinkel mot vinden (även om den ena vingen blir frammåtsvept) och därmed bör de ha samma lyftkraft.... sedan är det ju inte riktigt fullt så enkelt som jag beskriver det, men i grova drag.
Denna effekt har blivit hårt kritiserad i SFP1 även om det tydligen är så att den ska vara rätt realistiskt modellerad, och därför har TK tydligen tonat ner den i någon av patcherna. SFP1 är på vissa områden riktigt realistisk, men andra hopplöst arkadmässigt och det är ett klart medvetet val av tillverkarna.