Julklapp från Horizonten

Started by Horizon, December 28, 2005, 12:24:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

Ja tygband är av ondo. Men det hjälper om man tvinnar dom innan och sen drar ut dom. Fast det visste du redan har jag en känsla av :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Hade de här 6.5mm högre mynningshastiget, precis som 5,56mm har? Det blir naturligtvis inte automatiskt ett höghastighetsvapen bara för man går ner i kaliber, men när vi ändå är inne på det, vad orsakar det? Laddningen?

Dubble0zero

Laddningen i förhållande till projektilens massa orsakar projektilens utgångshastighet..
Ju högre laddning och ju lägre massa projektilen har detsto högre hastighet får den...
Sen så har ju en tyngre projektil mer tröghet, och behåller därför sin hastighet längre sträcka...
...000... =)

Horizon

Då dänger jag till med en fråga till: Hade man kaliber 6,5mm på ksp'n till en början bara för att det fanns så mycket gammal Mauserammunition att tillgå sedan sent 1800-tal och tidigt 1900-tal? :)

För övrigt anser jag att Mausern sparkar som en häst. Blev ju helt misshandlad där på skjutvallen. Dessutom stod det "Tillverkningsår 1913" på mitt vapen. Klarade man såna smällar på den tiden!? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

QuoteOriginally posted by Dubble0zero


            Laddningen i förhållande till projektilens massa orsakar projektilens utgångshastighet..
Ju högre laddning och ju lägre massa projektilen har detsto högre hastighet får den...
Sen så har ju en tyngre projektil mer tröghet, och behåller därför sin hastighet längre sträcka...

lol, är det någon mer än jag som märker att 00 har börjat plugga? Han börjar ju nästan låta som ft i sina förklaringar. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

#14
Haha... och jag som trodde att jag hade jullov för stunden... :)
För övrigt så tror jag mer att det hade med lumpen att göra, där träffade jag en massa "outbildat" folk, och då var man ju tvungen att börja förklara hur saker och ting hänger ihop... sen är det svårt att sluta.. ;)

Edit:
Ja, den förklaring som jag har hört till 6.5mm för KSPn är att det fanns så mycket gammal mauser amminution kvar...
...000... =)

F16_Filur

Apropå ingenting, när jag kollade på nätet 1998 så hade Bofors eller något derivat till företaget på sin sajt bilder och länkar till flertalet handeldvapen som uppenbarligen tillverkades i Sverige! Det var andra saker än AK5 och dyl. (men väl autmatkarbiner, ksp och pistolvarianter) och såg väldigt intressant ut. Sen försvann det bara några veckor efter. Någon som vet nåt mer om detta?