Aftonbladet uttalar sig om Neuron

Started by Phlerp, December 19, 2005, 22:15:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,747013,00.html
Blev inte riktigt klok på vad hon ville ha sagt dock... Fanns ingen klar tes i den artikeln. Dessutom har jag för mig att det faktiskt inte alls var Fälldin utan den därefter kommande Palme-regimen som klubbade igenom beslutet att köpa Gripen... de var åtminstone lika insyltade i det som något av de borgerliga partierna.

Vet att vissa berörda militära element här på nosig inte är så förtjusta i Neuron, eller iaf att det läggs så mycket pengar på det under motiveringen att det är för att utveckla kompetens för Gripen. Men det är lite lustigt hur argumentationen gått bland stödpartierna för att inte vilja stödja projektet.

Miljöpartiet hävdar att det handlar om industrihjälp och inte har något med försvaret alls att göra och därför inte ska ligga under försvarsbudgeten. Jag trodde att de skulle bli glada för varje liten utgiftspost i försvarsbudgeten där pengarna faktiskt inte direkt till försvaret. Sedan tvivlar ju jag på att de skulle vilja lägga 750 mille på den typen av industrihjälp och arbetsmarknadsåtgärder.... det hela känns som svepskäl.

Vänsterpartiet å sin sida vägrar att ange varför de inte vill stödja beslutet, mer än att de inte är övertygade av behovet. De vägrar även ange vad som skulle krävas för att övertyga dem... låter också bara som svepskäl. De är helt enkelt bara emot.

Slutligen kan man ju nämna att samma journalist som skrivit debattartikeln fått flyga med lite i baksits nyligen... Snacka om dödvikt.
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,747015,00.html

Phlerp

#1
Jaha... där ser man hur det går
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=505195&previousRenderType=6

Lite tragiskt med tanke på att det garanterat finns en majoritet i riksdagen som stöder projektet. Man upphör inte att förundras över hur en sådan liten minoritet kan ha så stort inflytande över den politik som drivs. Måste nog hålla med Churchill. "Democracy is the worst form of Government except all those other forms that have been tried from time to time"

Jotte

Ja i dagsläget ser vi definitift demokratins "baksida" iom det opropertionerligt stora inflytande stödpartierna har. :-/

Magnus

Det är bara att gratulera den "person" från "industrin" som lyckats övertyga politikerna att detta är det som försvaret vill ha. Han/hon borde få en rejäl julbonus.

ft

Magnus,
menar du att NBF och UCAV inte är allena saliggörande? :-OO

De har nog rätt i att Neuron är bästa sättet att upprätthålla kompetensen, om det nu inte skall utvecklas nya riktiga flygplan. Det är inte snömos. Något måste utvecklas om förmågan att hålla igång det som redan finns skall finnas kvar, för att inte nämna om de berörda industriområdena skall överleva i Sverige, med de oräkneliga spinoffer de genererar.

Sedan kan man ju tycka att det vore bättre att utveckla riktiga flygplan, när nu fler och fler börjar inse att U(C)AV blir nästan lika dyrt och mer begränsat. Att ens föreslå flygplansutveckling verkar dock ha blivit tabu, så UCAV är vad som återstår.


Mvh,
 /Fredrik

P.S. Personligen tror jag att NBF är resultatet av lobbyverksamhet finansierad av Duracell...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Undra vad det skulle kosta samhället att fortsätta en helt inhemsk produktion för en efterföljare till Gripen? Alternativt ett flernationsprojekt?

Om jag nu minns lite grovt, så kom väl Draken ut på förband ordentligt runt 1960, AttackViggen tidigt 70-tal, JaktViggen -80 och framåt. Sist JAS39Gripen 1996. Nu var ju jaktviggen inte ett helt nytt flygplan, men det har ju i princip rört sig om tioårsintervall.

Lustigt att en sådan kontinuitet är totalt otänkbar i dagens läge. Hade varit spännande att se vilka egenskaper ett nytt projekt hade fått med lite politisk vilja och rimliga resurser.

granQ

det jag gillade med gripen är att ett "krav" var att den faktiskt skulle bli billigare, tänk om alla kunde sätta lite tuffare krav, är ju inte bara "ekonomiska" anledningar, utan i krig tex om man får stridsvagnar som är betydligt energisnålare blir det mindre värme som skall bort och framförallt minskar det beslastningen på logistiken.. annan avdelning, vad jag egentligen tänkte komma fram till är att man hela tiden håller på med "nu ändras världen så fort, går inte göra stridsvagnar som skall hålla i 10-20 år framåt"..
säger bara, modulsystem..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

F16_Filur

Jo, det är intressant att "snålheten" kan tvinga fram bättre grejor (kanske). Den utmaningen blev säkert en sporre på något sätt. Att hålla utvecklingen inom tajta ramar kan säkert vara effektivt. Det visar väl också de betydligt dyrare 4:e generationsprojekten som knappt kommit ut på förband än.

Men sen har nog snålheten bedragit visheten också, när klart nyttiga saker legat inom räckhåll men ryckts undan av totalt obalanserad politik.

Det är ändå kul att spekulera i hur JAS blivit med en mycket större budget. Vad hade man lagt kulorna på? Två motorer, större flygplan, fler balkar? Det hade kanske tagit ytterligare tio år? :)