Den perfekta vingen?

Started by Andreas, November 10, 2005, 12:11:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Den perfekta vingen är oändligt lång. Då slipper man tappa effektivitet på ändvirvlar och spanwise flow. Nu är ju det lite svårt att bygga en oändlig vinge, så man får kompromissa enligt ovan. För en ändlig vinge så är en elliptisk lyftkraftsfördelning det ideala, googla runt lite på Oswald efficiency factor.

Sen vingprofiler... där är det hopplöst att säga något som är bättre än det andra. Det beror helt på vad man vill göra. Ett tunt böjt ark är faktiskt väldigt bra - i en enda anfallsvinkel. Sen går det inte att få någon hållfasthet på det och är rätt svårt att fylla med soppa... :)

Välkommen i flygnördsklubben, dubbelnollan! Har ni Ba[...] i flygteknik nu? Kolla upp det där med segelflygplanen lite bara. ;)

I praktiken är allt en kompromiss i den här branschen.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

Tackar
Ba[...]?
Hmm, ok... jag lyckades visst prata om lite mer än jag visste... :)
Men jag hade för mig att det var den förklaring som vi fick på att ett segelflygplan har långa vingar i stället för breda...
Men det är klart, man kan ju ha missuppfattat nått...
Den läraren har en tendens att sväva ut lite då och då... :)
...000... =)

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

Borde man inte kunna bygga en "oändlig" vinge genom att göra den rund eller oval, med flygkroppen längst ner?

Jag har för mig att jag sett nån skiss på en sån för US Navy eller liknande.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

#12
Jag trådkapar mig själv och slänger med en länk som jag sprang på i sökandet efter min runda vinge.

En hel del för mig okända projekt.

http://www.strange-mecha.com/aircraft/aircraft.htm

Edit: vilka sjukt stora summor pengar som USA försvarsmakt har investerat flygplan som aldrig blev nåt. Iofs så kanske dom drog lärdom av nåt på vägen, men ändå.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

QuoteOriginally posted by Andreas


            Borde man inte kunna bygga en "oändlig" vinge genom att göra den rund eller oval, med flygkroppen längst ner?

Jag har för mig att jag sett nån skiss på en sån för US Navy eller liknande.

000: Ni har Andersons bok fortfarande, eller hur? Kolla in hur aspect ratio påverkar lyftkraften - and it will all become clear. :)

Idén med en cirkulär vinge har bra många fått. Tyvärr fungerar den inte. För det första så kommer alla vingsegment som inte är horisontella att generera lyftkraft åt fel håll, d v s den gör ingen nytta men skapar fortfarande inducerat motstånd - och orsakar dessutom strukturella påkänningar. Dessutom kommer fortfarande ändvirvlar att uppstå, då luft kommer att strömma neråt inuti cirkeln och uppåt utanpå den.

En annan variant var en vinge med halvcirkelformade tunnelsegment i vilka propellrarna placerades. På så sätt skapades en del lyftkraft av propellerströmmen. Tanken var STOL. Lite jobbigt om man tappar en motor bara, helt plötsligt försvann en massa lyftkraft på den sidan - förutom alla de mer vanliga problemen. Kan iofs lösas, och då återstår bara den strukturella hopplösheten i konstruktionen. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Vad är problemen och fördelerna med den flygande vingen då?

Dubble0zero

QuoteOriginally posted by ft
000: Ni har Andersons bok fortfarande, eller hur? Kolla in hur aspect ratio påverkar lyftkraften - and it will all become clear. :)

I den introduktionskursen som jag har gått hittills så hade vi ingen bok, vi hade bara en pärm med en massa kopierade papper, som vi fick köpa för dyra pengar...

Jag har alltså inte läst någon aerodynamik eller annan flygkurs förutom den första introduktionskursen...
Men jag kommer nog att förstå senare... ;)
...000... =)