News:

No significant change

Main Menu

abstinens

Started by griffin, October 10, 2005, 18:48:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

flytten i full gång då... Vi bor på nya stället men lasset går inte förräns lägenhetsförsäljningen är klar... så vi bor i tältsängar med kartonger omkring oss och jag har... har... inget internet. Får ta sporadiska fixar när vi seglar förbi bekanta eller släktingar men än så länge kan jag inte söka på mitt nummer då det är så pass nytt. Sen kommer det en leveranstid på det. Hur skall jag överleva? :D

Nu måste jag ju... umgås med folk på riktigt... och min fru sen... attans :p :)

Well, det kommer bli fattigt på närvaron framöver mao. Härnäst står tapetsering och flyttlass på kalendern, om nu bara den nedrans lägenheten blir såld nångång!

edit: söka på mitt nummer = ta reda på om jag kan få ADSL på det. Men det är så pass nytt att jag gissar att de flesta ISP's inte har uppdaterat sina databaser. Tidigare lägenhetsinnehavare kunde få på sitt nr så rimligtvis borde jag få det med tänker jag.
snappahead

Obizzz

usch ja, jag kommer snart få gå igenom något liknande...
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Huj ja...

Nu har jag iaf beställt bredband. Det var ju en pärs. Mitt önskemål var BBB's VDSL som ger en 12 ned och 9 upp (vill ha bandbredd ut med) men jag bodde för långt ifrån telestationen (mummel).

Sen lyckades jag inte söka på mitt nummer. Första orsaken skulle vara att de olika ISP'nas databaser inte uppdateras med nya nummer (som mitt är) mer än då och då...

Efter en veckas orolig väntan på att dabaserna skulle uppdateras (fick sen reda på att det verkar vara olika för olika ISP's) så fick jag ett bra tips: be Telia göra en bredbandssökning så uppdateras den databas som de andra använder sig av. Sagt och gjort, men telia kunde inte ge mer än 8 mbit för...

... alla portar var upptagna! Mardrömmen för en internetjunkie som mig, tills jag insåg att det gällde bara Telia. BBB hade, visade det sig, linor kvar. Mitt förstahandsval efter VDSL (12/9 lina) var Universal men de kunde jag inte heller få hos vad det verkar.

Nu har jag då beställt en 24/1 hos BBB. Lite skeptisk är jag, eftersom hastighet är beroende på avstånd och tillförlitligheten på kvaliteten i linan. Men jag  vill ändå prova.

Vad kan man dra för lärdomar. Jo, dessa (som jag delar med mig eftersom de kan vara av nytta för er med nån gång):

* Flyttar ni tar det en tid innan man kan göra sökning på nya nr för ADSL.
* Att be Telia göra en sökning (manuellt) uppdaterar den databas de andra ISP söker i
* Portar (för ADSL-anslutningar) i en telestation är en bristvara.
* Olika ISP har ett antal kopplingar till en telestation. Har en ISP fullt i en telestation behöver inte andra ha det.
* Olika ISP har olika bra kompetens samt verktyg för att göra sökningar på ADSL:
 - BBB kan man säga mycket om men de är alltid trevliga, de kan svara på frågor tillfredsställande och de kan göra sökningar manuellt om den via nätet inte ger tillfredsställande svar
- Telia borde ha förutsättningarna för att vara mest kompetenta men de handläggare jag pratat med har inte bekräftat det...
- Universal verkar inte ha bättre sökmöjligheter själva än den som de erbjuder via nätet. Man får bara svar på om man kan få eller ej. Ett negativt svar kan både betyda att man inte kan få men också att deras databas inte är uppdaterad. De kunde inte ta reda på vilket när jag frågade.


Nåja, nu är det några plågsamma veckor innan leverans men jag snyltar på vänner och släktingar för att få mina fixar så länge =)

Simma lugnt!

snappahead

Rivvern_

Jag har helt andra åsikter. BBB har bara varit otrevliga och ohjälpsamma när man ringt deras kundtjänst. Har väl ringt 2-3 gånger iaf. Telia därimot har varit jättetrevliga och bredbandet och telefonen har funkat klockrent dessa år jag haft det. Och det är inte speciellt långa väntetider när man ringer kundtjänst.

Det kanske bara är jag som har haft otur med BBB. Men det hjälper ju inte mig så jag har inte tänkt nyttja några av deras tjänster.

Magnus

Jag har BBB både i telefoni och bredband och är grymt nöjd. Funkar klockrent och när jag väl talat med kundtjänst har de varit jättetrevliga.

Sedan när man flyttar så måste man ju välja en bostad som har bredbandsuttag = nätverksuttag (som för övrigt blir uppgraderat till 100/100Mbit v.8 nästa år gratis). 290 spänn i månaden för 100/100 är ok.

Jag förstår abstinensen Jens, lycka till i nya lyan. Jag kommer gärna förbi och hälsar på.

Horizon

Jag har också mest positiva erfarenheter av BBB. I början strulade det lite, men sen har det snurrat på fint som snus och kundtjänsten är trevlig och hjälpsam. Jag har deras 24/1 ADSL och ligger som mest på ca. 14 mbit/s med ett avstånd på 2200 meter från telestationen.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

QuoteOriginally posted by Magnus


            Jag har BBB både i telefoni och bredband och är grymt nöjd. Funkar klockrent och när jag väl talat med kundtjänst har de varit jättetrevliga.

Sedan när man flyttar så måste man ju välja en bostad som har bredbandsuttag = nätverksuttag (som för övrigt blir uppgraderat till 100/100Mbit v.8 nästa år gratis). 290 spänn i månaden för 100/100 är ok.

Jag förstår abstinensen Jens, lycka till i nya lyan. Jag kommer gärna förbi och hälsar på.

När jag väl flyttar från Umeå nångång inom en snar framtid drömmer jag om detta, verkligen. Alt VDSL, annars dör jag.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mupp

Angående abstinensen så kan jag säga att jag precis fått tillbaka bredbandet efter en veckas gnäll och tjat på Tele2. Tydligen så är sk. 'strömavbrott' läskiga grejer som förgriper sig på switchar. Nytt för i år. Nåväl, efter ett dygns intensivt surfande har vilopulsen gått ner under 120, jag har nästan slutat svettas, ryckningarna är mycket mildare nu och jag känner igen min flickvän igen. Till nackdelarna hör att ett bra argument till att titta på TV istället för att plugga inb. system nu har försvunnit (jag övertygade omvärlden att jag var tvungen att ha uppkoppling för att kunna läsa ordentligt i läroboken, ett mästerverk av bakomljusetförande!).